מניסיוננו בתחום אנו למדים שבתהליך בדיקת נאותות של חברה אם למטרת רכישה, שותפות, שינוי מעמד לספק מוביל או לקוח משמעותי, פעמים רבות לא נעשה שימוש מספיק בתוצרים של בדיקת מערך האחריות והביטוח של החברה, כפי שיתואר להן
פורסם: 22.8.16 צילום: shutterstock
ניהול סיכונים, רכוש וחבויות
כיועצי ניהול סיכונים אנחנו מבצעים מיפוי של מערך הסיכונים והביטוח של החברה. מטרת התהליך הינה מצד אחד זיהוי הסיכונים לארגון ומן הצד השני בדיקת התאימות של מערך הביטוח שאמור להגן החברה אל מול הסיכונים שזוהו והוגדרו.
תחומי הביטוח אשר בהן תיתכן חשיפה לרוכש/בעלים החדש הינם:
- ביטוחי עובדים – הפרשה מלאה לקופת פיצויים, הפרשות קופות גמל והשתלמות
- רכוש ומוצרים – ביטוח חבות מוצר, ערכי נדל"ן, ציוד, מלאי מוצרים, שיפוי מפיצים
- הנהלה – ביטוח אחריות מקצועית ונושאי משרה, שיפוי נושאי משרה
המיפוי מתבצע במספר מהלכים
מיפוי חשיפה ואיומים אפשריים במצבי משבר – הכרות עם החברה והגדרה של הסיכונים הספציפיים של החברה.
ניתוח הדוחות הכספיים – הדגשת המרכיבים שצריך להיות להם ביטוי בפוליסות הביטוח (ערכי נדל"ן, ערכי ציוד, מלאים, הרווח הגולמי, מחזורי מכירות לשווקים השונים וכד').
מיפוי פוליסות הביטוח הקיימות :
- מיפוי סכומי הביטוח וגבולות האחריות שבפוליסות הביטוח.
- ניתוח תנאי הפוליסה דרישות המיגון של חברת הביטוח המבטחת את החברה.
- איתור הפערים בין סכומי הביטוח המופיעים בפוליסה לבין הנתונים המופיעים בדוחות הכספיים כמו מלאים, רווח גולמי לביטוח אובדן-תוצאתי
מיפוי לכיסוי ביטוחי קיים לפנסיה ופיצויים
- האם התשלומים ונוהל העבודה עומדים בתנאי ההפקדה לפי סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורין, במידה ולא החברה חשופה להשלמות פיצויים.
- האם התשלומים השוטפים עומדים בתנאי החקיקה הן לגבי שיעורם והן לגבי אופן התשלום והבקרה בגינו, במידה ולא החברה חשופה לתביעות ולעיצומים כספיים, כמו גם לכיסוי ביטוחי בלתי מספק לעובדים.
- ביטוחי אנשי מפתח לעובדים שהם חיוניים לעתיד החברה.
מיצוב ביטוחי
- אי הסכמה של חברות בהווה ובעבר לבטח חלק מפעילות החברה.
- ניתוח דוח תביעות הביטוח של השנים האחרונות כדי לזהות דפוסי התנהגות של החברה (תאונות עבודה, תביעות חבות מוצר , תביעות רכוש).
- לתנאי חברת הביטוח בפוליסות יש שני היבטים. האחד מידת האמון שיש לחברת הביטוח בחברה, ברצינות שלה, באחריות שלה ובאופן ההתנהלות שלה (חברת הביטוח ערכה בדרך כלל סקר והתנאים הם מסקנותיה מהסקר). ההיבט השני הן דרישות מיגון שאינן "הגיוניות" או אינן מתמלאות על ידי המבוטח, כך שבפועל "אין ביטוח".
- דפוס תביעות, היחס בין תביעות פתוחות/תלויות לאורך שנים, לבין תביעות סגורות, ריבוי או מיעוט תביעות בתחומים השונים, וגודלן.
הסכמים מהותיים עם ספקים ולקוחות.
כיסוי ביטוחי משורשר ( חשיפה, בִּמקום Back to Back).
אנו מוצאים פערים, לעיתים גדולים שעשויים להוות איום על עתיד החברה במצבי משבר, להלן מספר דוגמאות מתוך תיקי הלקוחות שלנו:
- סיכונים ספציפיים שאינם מוגנים.
יצרן מוצרי פלסטיק שמשמש כקבלן משנה ומחזיק באופן קבוע תבניות של לקוחותיו שסך ערכם מגיע לעשרות מיליוני ₪ לא היה מודע לכך שרכוש לקוחותיו אינו נכלל בביטוח הרכוש שלו.
- פוליסות שאינן מתאימות
חברת שירותים שיש לה פוליסת חבות מוצר (שאינו רלוונטי) אבל אין לה פוליסת ביטוח אחריות
מקצועית שאמורה לכסות תביעה על נזק שנגרם בגין רשלנותה המקצועית.
- כיסוי ביטוחי משורשר (כגון מפיצים, שוכרי משנה)
הסכמים עם משכירים למשל שרשום שביטוח המבנה על ידי השוכר, והשוכר אינו מבטח אותו בפועל, או להפך מבטח בביטוח כפל. אחד מלקוחותינו חתם על הסכם שבו הוא מתחייב לכסות כל נזק שיקרה לקניון שבו הוא שוכר חנות אחת.
מן המיפוי הרב שכבתי ניתן לקבל תמונה חדה למדי על החברה. על דרך ניהולה. על חשיפתה לסיכונים עתידיים. על חשיפתה לנזקים שעלולים להתגלות בשנים באות ושאינם מכוסים כראוי (חבות מוצר, אחריות מקצועית), מיפוי זה, שנעשה למטרות שיפור התנהלות חברה "חיה" הוא כלי עבודה חיוני בתהליך בדיקת נאותות . תפוקת מיפוי זה יכולה לשמש נדבך חשוב בשלב קבלת ההחלטות של הגורם שעורך את בדיקת הנאותות , בין אם לאישוש מסקנות שעולות מניתוחים של הגורמים האחרים, או להטלת ספק בהם עקב פערים שהתגלו והמצביעים על חולשות שלא ניתן לזהותן בכלים אחרים.
חשיפת סיכונים אלו תורמת להבנה טובה יותר של החברה ולטעמנו מהווה נדבך חשוב בכל הליך של בדיקת נאותות.
*הכותב ד"ר עמי כהנא הוא מהנדס תעשיה-וניהול ומשפטן, יועץ לניהול סיכונים וביטוח בחברת "סט פוינט בע"מ". http://www.setpoint.co.il/
עוד בסטטוס:
שיתוף עובדים בניהול הסיכונים של הארגון
בין חדשנות לניהול סיכונים
Tags: אסטרטגיה טיפים מנהיגות ניהול ניהול סיכונים עסקים תרבות ארגונית