הקונספציה הטוענת כי פרויקט ERP מחייב חור עמוק בכיס ותהליך הטמעה מתסכל, הופכת ללא רלוונטית בתעשייה.
צילום: יח"צ פורסם: 27.7.14
ארגונים רבים נמצאים כיום בדילמה באשר לכניסתם לפרויקט ERP, אך בדיקה מעמיקה של הפתרון ומתודולוגית ההטמעה יכולים להבטיח להם להעלות לאוויר פתרון ERP בזמן קצר, בעלויות נמוכות ועם שביעות רצון גבוהה של המשתמשים וההנהלה.
איך עושים זאת? לכל המתלבטים, להלן חמישה צעדים שיעזרו לכם לבצע את ההחלטות הנכונות בדרך לפרויקט ERP מוצלח:
1. פתרון ERP המותאם ככפפה לענף. "מידה אחת מתאימה לכל" הינה גישה מיושנת שהפכה ללא רלוונטית בתעשייה. פתרונות הנמכרים תחת גישה זו דורשים התאמות רבות שהופכות את תהליך ההטמעה מסורבל וארוך. פתרון ERP בעל התמחות ורטיקלית, המבסס עצמו על Best Practices בענפים ספציפיים בתעשייה, נותן מענה מדויק לצרכים המוגדרים של הארגון. רק פתרון מסוג זה מספק את הדרך הקצרה והיעילה ביותר לסיום ההטמעה, עם סיכון נמוך ועלות נמוכה ללא צורך בהתאמות יקרות. בתעשייה הישראלית והעולמית הוטמעו במספר רב של ארגונים פתרונות ERP הנותנים מענה לענפי כימיקלים, פלסטיקה, אריזה, אופנה, הפצה, מזון, פרמצבטיקה ועוד, הללו נהנו מיישום מהיר ממש כמו של פתרון מדף.
2. ניסיון מוכח של צוות ההטמעה בענף. הניסיון של צוות ההטמעה בענף הספציפי של הארגון שלכם הוא גורם קריטי להצלחת הפרויקט. ההבנה המעמיקה של הסביבה התפעולית, התהליכים והצרכים הקריטיים של הלקוח היא מפתח להשגת המיטב והמרב מהפתרון הטכנולוגי. צוות הטמעה שיודע להגדיר ולממש את פתרון ה- ERP באופן אופטימאלי ובמקביל להגיש ייעוץ ארגוני, יבטיח הטמעה בפרק זמן קצר ובעלות נמוכה. לא פחות חשוב מכך – הליווי המקצועי של צוות ההטמעה אחרי סיום הפרויקט ועמידתו לצד הלקוח לאורך השנים הבאות, בשגרה ובעת שדרוגים, הוא בעל משמעות גבוהה להמשך התפקוד התקין של הפתרון בארגון ולהשגת המטרות העסקיות ארוכות הטווח שלשמן הוא הוטמע. לפיכך, הן לטווח הארוך והן לטווח הקצר, יש לשאוף לשילוב בין פתרון בעל התמחות ורטיקאלית לבין אנשי מקצוע בעלי ידע ורטיקאלי.
3. חווית משתמש. עובדי הארגון הם אלו שבסופו של דבר יצטרכו להתחבר לפתרון, להפעיל אותו לאורך זמן ולהכיר את התכונות שלו בדרך להשגת היעדים. ממשק משתמש שמחייב את העובדים בקורס של שבועות וקריאת ספרים עבי כרס, לא יספק את הסחורה. המגמה כיום היא להנגיש את הפתרון הארגוני ולספק ממשק משתמש ידידותי ואינטואיטיבי, אשר יעניק למשתמשים חוויה דומה לזו שהם רגילים אליה בחייהם הפרטיים כאשר הם מתחברים לפייסבוק או לסמארטפון שלהם. ממשק משתמש אינטואיטיבי הופך את תהליך ההטמעה למהיר יותר ואת קבלתו של הפתרון באהדה רבה בכל הדרגים בארגון.
4. פרואקטיביות. ארגוני תעשייה, מעצם הווייתם חייבים לפעול, לתקן ולשפר "תוך כדי הליכה". טעויות בנקודות קריטיות בתהליך הייצור עלולות להפוך לתוצר פגום ולבזבוז מיותר. פתרון ERP פרואקטיבי מייצר התרעות, מדווח אודות אירועים חריגים, מדליק נורות אדומות בנקודות הקריטיות ואף מציע פעולות מתקנות. פתרונות ERP אשר מספקים דוחות על ביצועי העבר, מתוחכמים ככל שיהיו, לא תמיד מספקים את הצורך בקבלת החלטות בקצבים גבוהים. המשמעות של עבודה בגישה פרואקטיבית תבוא לידי ביטוי בחסכון משאבי זמן וכסף.
5. גמישות. פרויקט ERP מוצלח הוא כזה שיכול לגדול עם הארגון ולאפשר את צמיחתו העתידית. פתרונות שמבוססים על ניסיון ענפי שנצבר בארגונים הגדולים בעולם, יאפשרו לחברות את הגמישות הנדרשת על מנת לפרוץ לשווקים חדשים, הן מקומיים והן גלובליים. מעבר לכך, צוות הטמעה המעניק ליווי מתמשך לארגון, ידע למצות מהפתרון את הערכים והיתרונות היחסיים שלו בעיתות של שינויים ארגוניים, צמיחה וגידול.
לסיכום, פרויקט ERP מוצלח יוביל את הארגון להשגת מטרותיו העסקיות בטווח הארוך ובטווח הקצר, בזמן קצר, בסיכון נמוך ובעלות סבירה. המפתח להצלחה הינו בשילוב בין פתרון מעוצב ומתקדם המותאם ככפפה לארגון, לבין צוות הטמעה בעל מומחיות ענפית שילווה את הארגון לאורך כל הדרך ויבטיח מיצוי מלא של הפוטנציאל הגלום בפתרון.
*מאת: אלעד כהן, Presales Consultant M3, בקבוצת Intentia, המתמחה בפתרונות מחשוב ארגוני בתעשייה.
Tags: אסטרטגיה חדשנות טיפים טכנולוגיה