
על חשיבות בחירת כתובת דומיין בשפתו של קהל היעד
פורסם: 13.11.18 צילום: shutterstock
בחירת שם לחברה או מותג הוא נושא מורכב עסקית ואף עשוי לכלול אלמנטים רגשיים רבים. כניסת המסחר האלקטרוני לחיינו השפיעה רבות על נושא בחירת השמות ומיתוג החברות. מכיוון שכתובות האתרים (שמות הדומיין) נכתבו באנגלית בלבד, מותגים רבים שינו או הוסיפו שם מותג שיהיה זהה לשם הדומיין שלהם כדי להקל ולעודד את הכניסות לאתר. למשל ידיעות אחרונות- שמיתגו את פעילות האינטרנט שלהם כ-ynet, שם הדומיין שנבחר עבור האתר של ידיעות אחרונות. מצד שני, עם עלייה במשמעות משיכת תנועה של לקוחות פוטנציאלים, ישנן חברות שוויתרו על מיתוג שם החברה ופשוט מיתגו את אופן יצירת הקשר – כמו למשל "9 מיליון" ו"הקש על ה-5".
עברי, דבר עברית
מרכיב הבינלאומיות בבחירת השם מוערך כחשוב מאוד בעידן ה"כפר הגלובלי", אולם האם יתכן שזאת הערכת יתר? ישנם מותגים ותיקים המנסים לקבל נופח בינלאומי כמו למשל "המשביר מחסני אופנה" שהפכו להיות H&O או מותגים אחרים שמלכתחילה בחרו שמות באנגלית כמו HOT ו-YES. מותגים אלו פונים לקהל יעד שברובו ככולו מדבר עברית כשפה ראשונה, כאשר הדרך בהם בחרו לתקשר את המותג בערבוביה בין אנגלית לעברית בכל התוכן שלהם, לאו דווקא משרתת אותם נכונה או מתאימה לקהל היעד.
מצד אחר, חברות שנשארו עם המיתוג בשמות העבריים שלהן, נתקלות בקשיים כשהן חייבות לבחור שם שונה לאתר שלהן. למשל שם האתר של חצי חינם הוא payngo.co.il ומותג השוקולד "השחר העולה" מופיע תחת שם האתר has.co.il. בעיה נוספת שעלולה להיווצר לחברות הוא איות שם עברי באנגלית וחוסר ההתאמה לאותיות ח' ו- צ'. למשל, כיצד נכון לאיית את רמי לוי, rammy-levi או rami-levy? ואיך נכון לכתוב את שם הדומיין של סטימצקי, steimatzky?
האינטרנט העולמי משתנה עבור ישראל
עקב ביקוש עולה בהתמדה לאורך השנים לנוכחות באינטרנט ובהתאם לכך גם לשמות דומיין, נוצר מחסור באפשרויות סבירות לשמות דומיין אטרקטיביים או קצרים. כיום ישנם כ 333.8 מיליון שמות דומיין רשומים בעולם בכל הסיומות (נכון לסוף רבעון 1, 2018). בהשוואה לרבעון אחרון של 2017 נרשמה עליה של 1.4 מיליון שמות דומיין המהווה עליה 0.4%. מתוך סה"כ שמות הדומיין כמחצית, 148.3 מיליון, רשומים בסיומות .com ו-.net בישראל ההערכה היא שרשומים כ-600,000 שמות דומיין, מתוכם 247,000 בלבד בסיומות .il
מסיבות אלו ואחרות, התקיים תהליך להוספת סיומות דומיין גנריות חדשות (New gTLDs) לרשת האינטרנט אותו מנהל ארגון האינטרנט העולמי ICANN, האחראי על המדיניות בתחום שמות הדומיין באינטרנט. בתהליך זה נוספו מאות סיומות חדשות באנגלית ובשפות אחרות, כאשר במקביל Verisign, החברה המנהלת את סיומת ה- .com, הכריזה על פתיחת תהליך הרישום הבינלאומי של שמות דומיין בעברית בסיומת .קום. בכך העברית הופכת לראשונה בצורה רשמית להיות חלק ממערכת האינטרנט (ה-DNS) הבינלאומית. הדומיינים בעברית יהיו נגישים לכל מערכות האינטרנט, יסרקו באופן מלא על ידי מנועי החיפוש ויהיו ניתנים לקידום SEO (קידום במנועי החיפוש) ככל דומיין תיקני אחר.
הפתרון למחסום האחרון של העברית באינטרנט
שמות הדומיין בעברית יכתבו בצורה ברורה ופשוטה, לדוגמא: סוכן-ביטוח.קום במקום sochen-bituach.com , חברות וארגונים יוכלו להפנות גולשים לאתריהם באמצעות כתובת דומיין בעברית ועל ידי כך למנוע מהם את הצורך לזכור שם דומיין באנגלית או לפנות למנועי חיפוש אשר אינם ניתנים לשליטה ובהם יכולים הגולשים להיחשף למתחרים, להסחות דעת ואף להשמצות. כתובת דומיין בעברית מאפשרת גישה קלה ונוחה באמצעות הקלדת כתובות אתרים ללא עיוותים או טעויות כתיב, בשפה הנוחה ביותר לישראלים – עברית.
שימוש בדומיין בשפתו של קהל היעד מקל על המשתמשים לזכור את שם האתר ולהגיע אליו ישירות, חוסך זמן יקר בשימוש במנועי חיפוש ומפחית עלויות פרסום – מאחר שהלקוחות מגיעים באופן ישיר לאתר הרצוי מבלי לעבור במנועי החיפוש, שבהם משקיעים המפרסמים סכומים גבוהים על מנת להופיע לפני המתחרים שלהם, כאשר גם אז הלקוחות עדיין נחשפים למתחרים שעשויים לנצל את הקמפיין הפרסומי או את שם המותג. כך למשל כאשר חברות בונות קמפיין סביב סלוגן כלשהו ומפנות את הלקוחות לחפש את הסלוגן במנוע החיפוש, כמו הסלוגן של הבנק הבינלאומי – "משקיעים בך", כל גורם יכול לפרסם או לקדם תוכן בתוצאות החיפוש שמתקבלות. סכומי העתק שמושקעים במנועי החיפוש לא פוסחים גם על בתי עסק קטנים ובינוניים שלעיתים מתקשים לעמוד בתחרות.
שם דומיין בעברית הינו כלי שיווקי ממדרגה ראשונה, מדובר בפתרון שיווקי פשוט וחסכוני, אשר יחסוך את הקידום הממומן במנועי החיפוש וברשתות החברתיות. שם דומיין בעברית, ככל שם דומיין רגיל אחר, ניתן להפנות ישירות לדף פייסבוק או רשת חברתית אחרת. מנהלי שיווק ומנהלי עסקים יוכלו מעתה להוסיף את שם הדומיין בעברית לכל חומר שיווקי ומודעות פרסומיות, בין אם זה בעיתונות, ברדיו או בטלוויזיה, ולהפנות את קהל היעד שלהם ישירות למקום הרצוי ללא הסחות מיותרות.
שריון דומיין בעברית כהשקעה שתניב תשואות בעתיד
מכיוון שרוב כתובת הדומיין בסיומת .com או co.il תפוסות ומאלצות חברות לרשום שמות דומיין ארוכים ומסובכים, ישנה כעת הזדמנות לתפוס שמות דומיין פשוטים וקצרים בעברית, הן של שם החברה והן של שם הקטגוריה בה העסק פועל. כל מי שיצליח לתפוס שם דומיין בעברית אטרקטיבי או גנרי, עשוי למצוא עצמו מחזיק בשם דומיין בעל ערך עסקי גבוה שיהווה נכס דיגיטלי משמעותי ואף יתכן ויהיה בעל שווי כלכלי גבוה במיוחד. בין המכירות שבוצעו במהלך 2018 בשוק המסחר הגלובלי בשמות דומיין ניתן למצוא עסקה בה נמכר הדומיין Ice.com ב- 3.5 מיליון דולר, כאשר גם בסיומות החדשות – Vacation.rentals ו- Home.loans נמכרו בחצי מיליון דולר כל אחד. ניתן רק לדמיין כמה רווחים שריון עכשווי של שם אטרקטיבי יכול להניב.
*הכותב הוא דויד פרידמן, סמנכ"ל דומיין דה נט טכנולוגיות.
Tags: חדשנות טכנולוגיה מעבר לדיגיטל סטרטאפים