
הטכנולוגיה חדשה, המטרה ישנה: להוציא כמה שיותר כסף מהלקוח. האם זה טוב או רע? ומה המחיר שנשלם בדרך?
פורסם: 28.10.18 צילום: יח"צ
אתמול ה- 29/10 נערך כנס Retail Disrupt אשר הפגיש בין חברות הסטארט אפ, העוסקות בטכנולוגיות צרכנות לענקיות הריטייל. הכנס המרשים שנערך במתחם האירועים לאגו בראשל"צ בהפקת "אנשים ומחשבים", הצליח למשוך אליו מאות משתתפים והפגיש את ענקיות הריטייל דוגמת RENUAR, עם מגוון עצום של סטארט-אפים המפתחים טכנולוגיות חדשניות.
עולם האונליין מציב בפני ענקיות הריטייל אתגר גדול: הן יודעות כיצד למשוך לקוחות לחניות הפיזיות, כיצד לפתות את הקונים לרכוש פריטי לבוש, כולל מוצרים שהם לא תיכננו לרכוש מלכתחילה – כדי שיוציאו בקופה את הסכום המקסימאלי, לשמור על נאמנותם (למשל באמצעות מועדוני לקוחות) ולהביא אותם לחנות שוב ושוב ושוב.
אולם איך עושים זאת בעולם האונליין? שם מול הלקוח לא עומד מוכר/ת בשר ודם, שם עזיבה פתאומית את החנות אינה כרוכה במאמץ או באי נעימות, שם אופן התצוגה והחוויה הכללית מוגבלים למסך של מחשב (או סמארט-פון – אתגר גדול אף יותר).
האמת היא שהדילמה הזאת אינה חדשה. אמזון מתמודדת איתה כבר עשרים שנה והצליחה (אולי יותר מכולם) למצוא פתרונות לא רעים בכלל. החל מפתרונות שקשורים לגורם האנושי – דוגמת שירות לקוחות מעולה, פתרונות לוגיסטים (אמזון פריים) ופתרונות טכנולוגיים (למשל : מוצרים משלימים לפריט שרכשת).
בין הפתרונות החדשניים יותר שהוצגו בכנס ובתערוכה שליוותה אותו: זיהוי הלקוח ואיסוף מידע עליו מכל הערוצים הקיימים – בעיקר מהרשתות החברתיות; מתן המלצות מחברים על מוצרים שבהם הוא מתעניין; טכנולוגיות מתוחכמות לחיזוי רצונותיו והצגת פריטים המתאימים לו ופריטים נוספים עם ביצוע הקניה ("אפ-סייל") ועוד. בסקטור הפתרונות המתוחכמים עוד יותר (שלא לומר העתידניים) יש שילוב של העולם הווירטואלי בעולם האמיתי ("מציאות רבודה"). חבישת משקפיים מיוחדים תאפשר שדרוג החוויה האמיתית והלבשת מציאות וירטואלית עליה. בפן החיובי, נוכל להינות למשל מדמות של מדריך טיולים שילווה אותנו בטיול הבא בפאריס ויסביר לנו על כל מוצג בעברית צחה. בפן הפחות חיובי, הוא עשוי להוביל אותנו לחנות מסוימת או לתת לנו המלצה על מסעדה.
לסיכום: הטכנולוגיות חדשניות אך המטרה ישנה – להביא עוד לקוחות ולהוציא כמה שיותר מכל לקוח. האם זה טוב או רע? זה העולם בו אנו חיים ואליו אנו הולכים וכנראה שלא נוכל להימלט ממנו. כל שנוכל הוא להפעיל שיקול דעת, להחליט מה אנחנו רוצים? מה טוב בשבילנו? מתי אנו מוציאים כסף מתוך רצון חופשי ומתי מתוך מניפוציה של גוף מסחרי? בין כל הדברים שצריך לשפר במערכת החינוך שלנו, זהו ככל הנראה אחד הנושאים החשובים ביותר שנוכל ללמד את הדור הצעיר: חשיבה צרכנית בעידן שבו הטכנולוגיות יודעות לטשטש בין הרצון האוטנטי שלנו למה שהקמעוניים רוצים למכור לנו.
*בתמונה: צמד היזמיות של Re:Tech יעל קוכמן (מנכ"לית) ואלה פוכט (שותפה וסמנכ"לית פיתוח עסקי) – מתחם עבודה משותף לסטארט אפים בתחום הריטייל ונקודת מפגש עם תאגידים בינלאומיים ומשקיעים רלוונטיים. קרדיט לתמונה: רי-טק.
Tags: אסטרטגיה חדשנות טכנולוגיה מכירות סטרטאפים פיתוח אישי קריירה שיווק