
תל אביב נכללת במחקר עם פוטנציאל רווח נקי של 3.3 מיליארד דולר בשנה
פורסם:28.3.18 צילום: יח"צ
Visa Inc. חושפת את תוצאותיו של מחקר עצמאי שנערך עבורה על ידי חברת Roubini ThoughtLab. המחקר בחן את ההשפעה הכלכלית של הגברת השימוש באמצעי תשלום דיגיטליים בערים מרכזיות ברחבי העולם ובכללן גם תל אביב, ישראל. תוצאות המחקר מגלות, כי אימוץ רחב יותר של אמצעי תשלום אלקטרוניים – כמו כרטיסים ותשלומים ניידים – עשוי להניב ל-100 הערים שהשתתפו במחקר רווח נקי בסך כולל של 470 מיליארד דולר מדי שנה; שווה ערך לכ-3% מהתמ״ג הממוצע של הערים הללו.
המחקר הייחודי, שכותרתו ״ערים ללא מזומן: הבנת היתרונות של תשלומים דיגיטליים״, מחשב את פוטנציאל הרווח הנקי של ערים המאמצות ״רמה בת השגה של פעילות ללא מזומן״. זהו מצב בו כלל האוכלוסייה בעיר מאמצת רמת שימוש בתשלומים דיגיטליים של 10% מהמשתמשים מובילים באוכלוסיית העיר כיום. המחקר לא בוחן את האפשרות לביטול השימוש בכסף מזומן, אלא מתמקד בכימות היתרונות והעלויות הפוטנציאליות בעת שימוש נרחב יותר וניכר יותר של תשלומים דיגיטליים.
מתודולוגיה
בשנת 2016 ראיינה חברת מחקר Roubini ThoughtLab 3,000 צרכנים ו-900 עסקים בשש ערים (טוקיו, שיקגו, שטוקהולם, סאו פאולו, בנגקוק ולאוס), שמייצגות רמות שונות של בשלות בתחום התשלומים הדיגיטליים. תל אביב מוגדרת כ"מתקדמת דיגיטלית" ודומה ברמתה לעיר שיקגו, ומצטרפות אליה גם סן פרנסיסקו, סאול, סינגפור, וינה ווושינגטון. ערים המוגדרות "מתקדמות דיגיטלית" מייצגות עלייה ברמת התשתיות הדיגיטליות, יש בהן שימוש סביר במזומן ואחוז נמוך של תושבים שאין בבעלותם חשבון בנק.
קווי אופי בערים "מתקדמות דיגיטלית" ובכללן תל אביב:
• צרכנים רבים בכל רמות ההכנסה והגיל משתמשים בשיטות תשלום דיגיטלי כלשהן למטרות קניות יומיות ותשלומים עבור נסיעות.
• למעלה מ-11% מבני דור המילניום (דור ה-Y) דיווחו שבחודש שלפני המחקר השתמשו באמצעי תשלום דיגיטליים בלבד.
• 75%-80% מהצרכנים מכל קבוצות הגיל משלבים תשלומים דיגיטליים בהתנהלות הקניה היומית שלהם (מזון, ארוחות ובידור, הלבשה, תחביבים ומוצרי ספורט).
• 85%-94% מהצרכנים בכל רמות ההכנסה מעדיפים תשלומים דיגיטליים באופן ניכר בזמן שהם נוסעים ונופשים, כולל הוצאות נלוות.
המחקר מעריך את היתרונות המידיים וארוכי הטווח שיהיו להפחתת ההסתמכות על מזומן בקרב שלוש קבוצות עיקריות: צרכנים, עסקים וממשל מקומי. תוצאות המחקר מגלות עוד:
• צרכנים שחיים ב-100 הערים שנבחנו יוכלו ליהנות מדי שנה מרווח נקי ישיר המוערך בכ-28 מיליארד דולר. המסקנה נגזרת משקלול גורמים, הכוללים חסכון של עד 3.2 מיליארד שעות שמוקדשות כיום לביצוע פעולות בנקאיות, עריכת קניות ותשלום עבור תחבורה, כמו גם לירידה בעבירות שקשורות לכסף מזומן.
• עסקים שפועלים ב-100 הערים ירשמו רווח נקי ישיר המוערך ביותר מ-312 מיליארד דולר מדי שנה, שמקורו במשתנים שונים, בהם חסכון של עד 3.1 מיליארד שעות המוקדשות כיום לעיבוד תשלומים (הוצאות והכנסות); ועליה בהכנסות ממכירות שמקורן בהרחבת בסיס הלקוחות שמבצעים קניות מקוונות או בחנות פיזית. המחקר מצא עוד, כי קבלת תשלום במזומן או בהמחאה עולה לעסקים 7.1 סנט על כל דולר שמתקבל, לעומת 5 סנט לכל דולר שמשולם באמצעי דיגיטלי.
• הממשל המקומי בערים אלה יוכל לגרוף רווח נקי ישיר המוערך בכ-130 מיליארד דולר מדי שנה, הודות לעליה בהכנסות ממיסים, הגברת הצמיחה הכלכלית, חסכון בעלויות שנובע מייעול מנהלתי והפחתה בעלויות הכרוכות באכיפת החוק הודות לירידה בעבירות שקשורות לכסף מזומן.
בתל אביב:
במידה ותל אביב תגיע לרמה בת השגה של פעילות ללא מזומן, הרווח הפוטנציאלי שלה עשוי להגיע לכ-3.3 מיליארד דולר בשנה ולהשפעה ישירה נטו של כ-2% על התמ"ג.
רווח נקי ישיר פוטנציאלי בתל אביב:
לצרכנים – 0.2 מיליארד דולר בשנה
לעסקים – 1.6 מיליארד דולר בשנה
עבור הממשל – 1.5 מיליארד דולר בשנה
השפעה מזרזת-הליכים עד שנת 2032 בתל אביב:
שיעור ממוצע של גידול התמ"ג במונחי BPS – 10.8
משרות נוספות שיווצרו – 28,000 – גידול של 1.4%
גידול בתפוקה – 0.1%
גידול בשכר – 0.12%
״המחקר ממחיש את היתרונות המשמעותיים לערים המאמצות תשלומים דיגיטליים בצורה רחבה יותר עבור הצרכנים, העסקים והממשל״, אמרה אלן ריצ׳י, משנה ליו״ר Visa וסמנכ״לית סיכונים. ״קהילות שמגבירות את השימוש בתשלומים דיגיטליים בהשוואה לשימוש בכסף מזומן נהנות מיתרונות הכוללים צמיחה כלכלית מוגברת, ירידה בפשיעה, עליה בהיקף המשרות, משכורות גבוהות יותר ועליה בפרודוקטיביות של העובדים״.
ההשפעות החיוביות שיש למעבר לתשלומים דיגיטליים בערים השונות לא מסתכמות רק ביתרונות הכספיים עבור צרכנים, עסקים וממשל. המעבר לתשלומים דיגיטליים עשוי לתפקד גם כזרז, אשר משפיע על ביצועיה הכספיים הכוללים של העיר, לרבות תמ״ג, תעסוקה, משכורות ועליה בפרודוקטיביות.
״השימוש בטכנולוגיות דיגיטליות – מטלפונים חכמים וגאדג׳טים לבישים וכלה בבינה מלאכותית ומכוניות אוטונומיות – מחולל שינוי מהיר באופן שבו תושבי ערים קונים, נוסעים וחיים״, אמר לו סלי, שעומד בראש חברת Roubini ThoughtLab. "המחקר שלנו מגלה, כי ערים שאין להן בסיס איתן של תשלומים אלקטרוניים לא יוכלו לאמץ במלואו את העתיד הדיגיטלי שלהן״.
מחקר Cashless Cities: Realizing the Benefits of Digital Payments מציג 61 המלצות, שמיועדות לקובעי מדיניות שמעוניינים לסייע לערים שלהם להיות יעילות יותר באמצעות אימוץ נרחב של תשלומים דיגיטליים. ההמלצות כוללות פיתוח תכניות אוריינות פיננסית, שיסייעו לתושבים שאינם מחזיקים חשבון בנק להשתלב במערכת הבנקאית; יישום תמריצים לעידוד חדשנות המתמקדת בהרחבת טכנולוגיות תשלום חדשות; הטמעת מערכת תשלומים מאובטחת משותפת לשירותי התחבורה הציבורית ועוד.
Visa ו-Roubini ThoughtLab יצרו כלי הדמיית נתונים מקוון, שמלווה את המחקר. הכלי מאפשר לגולשים להגדיל או להקטין את היקף השימוש באמצעי תשלום דיגיטליים בכל אחת מ-100 הערים שהשתתפו במחקר, על מנת להבין את היתרונות הטמונים בעולם עם תלות מופחתת בכסף מזומן. בקישור ניתן אף להוריד את המחקר המלא.
במסגרת המחקר בחנה החברה את היקף השימוש, התמיכה וההשפעה שיש ליתרונות הכלכליים של כסף מזומן ודיגיטלי. לאחר מכן החילו החוקרים את תוצאות הסקר על 94 ערים נוספות ברחבי העולם, בהתבססם על נתונים דמוגרפיים וכלכליים, על מנת לקבוע מה תהיה ההשפעה הכוללת של מעבר לכלכלה דיגיטלית על צרכנים ועסקים בכל אחת מהערים. המחקר נעזר במקורות נוספים כדי לזהות גם את ההשפעות הצפויות על הממשלה באותה מדינה. החוקרים השתמשו בנתוני הבנק העולמי, ה-OECD ועוד מקורות מידע משניים מכובדים, כדי להרחיב את תוצאות הסקר ולגבש את הממצאים הסופיים. החוקרים נעזרו במודל אקונומטרי שמשמש בנקים מרכזיים שונים ומוסדות אחרים – National Institute Global Econometrics Model (או NiGEM) על מנת להעריך את ההשפעות ה"מזרזות" (צמיחה כלכלית, פרודוקטיביות, תעסוקה ומשכורות) שתהיינה למעבר לתשלומים דיגיטליים בכל אחת מ-100 הערים שנבחרו.
Visa Inc. (NYSE: V) היא מובילה עולמית בתשלומים ניידים. המשימה שלנו היא לחבר את העולם באמצעות רשת התשלומים החדשנית, האמינה והבטוחה ביותר – ובכך לאפשר לצרכנים, לעסקים ולכלכלות לשגשג. רשת סליקת התשלומים המתקדמת שלנו, VisaNet, מאפשרת תשלומים מאובטחים ואמינים ברחבי העולם, ומסוגלת לטפל ביותר מ-65,000 עסקאות בשניה. המיקוד חסר הפשרות של החברה בחדשנות מהווה זרז לצמיחה המהירה של קמעונאות מחוברת בכל מכשיר וכן כח המקדם את חלום העתיד ללא מזומן עבור כל אדם בכל מקום. בעוד העולם מתקדם מאנלוגי לדיגיטלי, Visa עושה שימוש במותג, במוצר, באנשים, ברשת ובמדדים שלה כדי לעצב את עתיד הקמעונאות. לקבלת מידע נוסף, בקרו באתר הבינלאומי שלנו (www.visaeurope.com), בבלוג Visa Vision (www.vision.visaeurope.com), עקבו אחרינו בטוויטר ב-@VisaInEurope, בקרו באתר הישראלי שלנו www.visa.co.il או קבלו הטבות בנסיעות לחו"ל עם ה-Visa שלכם באתר www.tasti.co.il.
Tags: חדשנות טכנולוגיה מכירות מעבר לדיגיטל פיננסים שיווק תשואה