
קיים מרכיב משותף לחברות הטכנולוגיה שהצליחו עם ממשקי המשתמש שלהן: ההפעלה של רמה מסוימת של בינה מלאכותיתI
פורסם: 21.2.18 צילום: יח"צ
כאשר חושבים על מכונית העתיד, המילים 'אוטונומית' ו'מקושרת' קופצות מיד לראש. מבפנים, תא הנהג דומה למשהו מסרט מדע בדיוני – עתידני מאוד, עם מסכים שטוחים, תאורה אינטואיטיבית שמתאימה עצמה למצב רוחו של המשתמש, והמון מאפיינים שנועדו להקל על הסבל של עמידה בפקקים בבוקר. אך חזון זה עדיין קצת רחוק, וישנם מספר תחומי מיקוד שחייבים לטפל בהם לפני שזה יתאפשר
להתחיל מהתחלה
יחידת עסקי הרכבים המקושרים של ווינד ריבר מורכבת מכ- 400 אנשים ברחבי העולם, ואנו מספקים שירותי פיתוח תוכנה ואינטגרציה, וכן מוצרי תוכנה שמאפשרים ומאיצים פתרונות של רכבים מקושרים. אנו בוחנים למעשה את כל תרחישי השימוש, החל מקישוריות לענן מתוך חלל הרכב, דרך טלמטיקה – השילוב בין מחשבים לטלקומוניקציה, ועד לכל דבר שעתיד הרכבים המקושרים טומן בחובו.
רוב כלי הרכב החדשים כיום בשוק כוללים סוג מסוים של קישוריות, ללא תלות בסוג הרכב או מחירו. מאפיינים מסוימים שהיו בעבר שמורים לרכבי יוקרה, נכללים כעת גם בדגמים זולים יותר. לדוגמא, מחירה של סוזוקי איגניס הוא 13,500 דולר בארה"ב (כ-80,000 שקל בישראל), והמכונית מגיעה עם מערך של טכנולוגיות. מסך מגע קטן המורכב על לוח המחוונים, מאפשר למשתמש לגשת לניווט, לרדיו דיגיטלי ולזרימת מוזיקה. הוא גם מציג תמונות ממצלמה אחורית כדי לסייע בנסיעה לאחור.
כבר מספר שנים שהתעשייה מתמקדת בהכנסת מערכות הבידור והמידע האלה אל תוך תא הנוסעים. העבודה מתמקדת עתה בחיזוי החוויות שנדרשות בתוך תא הנוסעים, ותשומת לב רבה לשיפור ממשק המשתמש.
הדבר יוביל להצגת טכנולוגיות חדשות רבות יותר למכונית המרושתת, לצד מערך מתרחב של מערכות מתקדמות לסיוע בנהיגה (ADAS). תחום מפתח נוסף עבור יצרני צד-ג' שיאפשר חווית משתמש משופרת, הוא בינה מלאכותית (AI).
להשתמש במוח
קיים מרכיב משותף לחברות הטכנולוגיה שהצליחו עם ממשקי המשתמש שלהן: ההפעלה של רמה מסוימת של בינה מלאכותיתI או לימוד מכונה. אלגוריתמים משמשים כדי ליצור חוויה יעילה ומעניינת יותר עבור הצרכן.
לדוגמא, אלגוריתם PageRAnk (PR) של גוגל עובד באמצעות ספירת הקישורים לדף כדי לקבוע בהערכה גסה את חשיבותו של אתר האינטרנט, ועד כמה יהיה שימושי לצרכן על בסיס החיפוש. גוגל משתמשת באלגוריתמים נוספים, אבל זה היה הראשון שאומץ על ידי החברה.
התעשייה מתמקדת כבר מספר שנים בהבאת מערכות בידור ומידע (infotainment) אלה לתא הנוסעים. העבודה מתמקדת עתה בחיזוי החוויות הדרושות לנוסעים, ומתן תשומת לב לשיפור ממשק המשתמש.
הפעלה של אלגוריתמים כאלה במכונית עשוי לשנות את חווית המשתמש. בכל פעם שנהג בוחר אפשרות של מוזיקה או רדיו, אלגוריתמים ובינה מלאכותית יכולים לשמש כדי להבטיח שהרכב לומד את הבחירה, ויוכל לספק המלצות מותאמות אישית מאוחר יותר. זו דוגמא פשוטה מאוד, אבל הרעיון הכללי הוא שסביבת הנהג הופכת לאינטואיטיבית ומותאמת אישית למשתמש. סוג זה של ערך מוסף הוא בגדר חובה עבור תעשיית הרכב.
לבינה מלאכותי יהיו שימושים נוספים, כגון זיהוי הנהג הנוכחי והחזרת המושב למצב המועדף עליו. הוספת תכונות מכונית מקושרת חדשות, ADAS (מערכות סיוע בנהיגה), טכנולוגיות נהיגה אוטונומית ובינה מלאכותית, יוכלו להוסיף ערך רב יותר לצרכן, אך גם עשויות לדרוש גידול ניכר בעוצמות מחשוב.
משחק הכוח
מערכות מתוחכמות דורשות את היכולת להתמודד עם מידע ונתונים שקיימים לא רק ברכב עצמו אלא גם בענן. עם התקדמות ה- 5G נתחיל לדבר על היכולת לבצע מחשוב הלוך וחזור ממערכות הרכב אל אלמנטים בענן, ולהפוך את סביבת המחשוב לגמישה יותר.
ארכיטקטורה זו תתמוך בהשקה של מאפיינים חדשים. אבל במבט קדימה יש גם צורך בגישה חדשה לארגון עוצמת מחשוב זאת. נצטרך לבחון מחשוב וירטואלי, מכיוון שהיכולת להתקין מספר פלטפורמות מחשוב עוצמתיות מאוד בתוך רכב, ולהמשיך להוסיף יכולות על גבי יכולות, אינה גישה בת קיימא מנקודת מבט עסקית. באמצעות שימוש בפלטפורמות מחשוב וירטואלי אלה, יכולים יצרני צד-ג' (OEM) למזג תכונות ולארוז אותן לחבילות אותן ניתן להציע לצרכנים.
גם אבטחת סייבר הינה חיונית בכל הנוגע להכנסת טכנולוגיות רכבים מקושרים. אני נוטה שלא להסכים עם אלה שאומרים שאיום האבטחה האמיתי יתממש עם השתלטות נהיגה אוטונומית או טכנולוגיות העזר לנהג. אני חושב שסביר יותר כי נקודת התקיפה תהיה כלפי התכונות הפונות לצרכנים, לפני שהאקרים יתאמצו לחדור למערכותADAS או לטכנולוגיות נהיגה אוטונומית.
תעשיית הרכב כבר נוקטת באמצעים כדי להבטיח שמערכות השליטה הרגילות, כגון היגוי, בלמים או האצה אלקטרוניים, תהיינה מוגנות מפני פריצה. אבל קישוריות בין מערכות בידור ומידע ומכשירי סלולר היא תחום מדאיג.
בכל פעם שמישהו נכנס למכונית ובידו מכשיר נייד, נוצר איום חדש. אם העתיד הוא לאפשר אינטראקציה בין הרכב למכשירים ניידים, מה שנראה סביר בהחלט, חובה לשקול את האיומים המגיעים דרך USB, Bluetooth, Wi-Fi וקישוריות לוויין. המיקוד באבטחת סביבת הנהג יהפוך לנושא דיון מרכזי בעתיד הקרוב.
חיים ארוכים יותר
מחזור חיי הרכב הוא שיקול מרכזי, וגם כאן לתא הנהג יש תפקיד. על פי מחקר שנערך על ידי פרופ' מיכאל סיבאק מהמכון לחקר התחבורה באוניברסיטת מישיגן, גם היקף הבעלות על רכבים וגם מרחק הנהיגה הממוצע נמצאים בירידה בארה"ב. שניהם הגיעו לשיא ב- 2006, בעוד בבעלות על מכוניות נרשמה ירידה של 4.4%, ומרחק הנהיגה ירד ב- 7.8%. הנתונים מראים גם כי מחזור החיים הממוצע של מכוניות עלה מ- 9 שנים ב- 2008, ל- 11 שנים ב- 2017.
אם תא הנהג של העתיד יוכל להתאים עצמו ולהתפתח במשך הזמן, צרכנים ישמרו על רכבים זמן רב יותר. הדבר יתאפשר באמצעות עדכוני תוכנה "דרך האוויר" (OTA). קחו לדוגמא iPad בן 10 שנים, שאפילו כיום מסוגל לגשת לרוב האפליקציות ב-Apple store. למרות שיש לו תפקודיות מוגבלת בהשוואה ל- iPad Pro חדיש, הוא עדיין מספק חווית משתמש סבירה.
אותו הדבר יכול להתרחש עם מכוניות. אנחנו נראה רכבים המתעדכנים "דרך האוויר" ((OTA שנשארים בשימוש זמן רב יותר – מחשבה מסקרנת, ותוצר לוואי מרתק של טכנולוגיות המכונית המקושרת.
*הכותב מארקס מקאמון הוא מנהל כללי פתרונות רכבים מקושרים, ווינד ריבר
Tags: אסטרטגיה חדשנות טכנולוגיה ניהול פרויקטים סטרטאפים תשואה