
ההחלטה להחליט Apeo: ״10 טיפים לישיבה יעילה״, ״מבוא להחלטות בצוות״, ״28 סיבות לתקשורת לקויה בצוות״… מילים רבות סובל הנייר על נושא ניהול ישיבות וקבלת החלטות בצוות בחברה. אך האם ישיבה היא תמיד הכרחית לקבלת החלטות בימינו אנו? האם ניתן להסתמך על חוכמת ההמון בפעילות היומיומית שלנו ולחסוך זמן ורעשי רקע?
פורסם: 16.8.16 צילום: יח"צ, Will Bryant
כל מנהל מכיר את הסיטואציה; צריך לקבל החלטה בצוות וישיבה שהקדשת לה חצי שעה בלו״ז נמרחת עד ארוחת הצהריים בוויכוחים וטענות לא נגמרות. ואין זה משנה במאום אם ההחלטה היא על יעד נסיעה לחופש חברה, החלטה אסטרטגית רבת חשיבות או תוספת לפיצה בהפסקת צהריים. בפורום ישיבה תמיד הצדדים ישמיעו ויחדדו טיעונים עד שהצעתם תתקבל.
גם בחיי היום יום כל ניסיון של קבלת החלטה בקבוצה מזמין רעש ופטפטת בלתי פוסקים, התראות במובייל ובזבוז זמן ותשומת לב המנותקת לגמרי מחשיבות ההחלטה. תרגיל – נסו להגיע להסכמה בתוך שעה על מקום מפגש בפעם הבאה שאתם קובעים עם 5 חברים או יותר.
בעיה נוספת שצצה בדיונים בתוך קבוצות היא שוויון משקל הקולות. בכל קבוצה ישנם תמיד כמה שדעתם נחשבת יותר אם זה בשל מעמד חברתי, צורת התבטאות או היררכיה. נוצר מצב בו 4 אנשים מקבלים החלטות עבור 20 אנשים רק בשל חוסר הרצון של שאר הקבוצה להתווכח ולהביע את רצונם.
חוכמת המונים, או חוכמת קהילה כפי שאנו אוהבים לקרוא לזה, אינה רעיון חדש. בספרו ״חוכמת ההמונים״, עיתונאי הניו יורקר, ג׳יימס סורוביצקי טוען כי ברוב המקרים ההמונים יתנו תשובה נכונה יותר ממומחים בעלי שם עולמי בתחומם. לדעתנו אין סיבה שלאדם לא תהיה גישה נוחה לחוכמת הקהילה שסביבו וכן כלי דמוקרטי לקבלת החלטות מהירות בצוות או קבוצה.
ככל שאנו עוברים לתקשר בקהילות דיגיטליות בפלטפורמות שונות לפי קרבה, תחומי עניין, לימודים, עבודה וכו׳ היינו מתארים שתתרחש אופטימיזציה בתקשורת אך עדיין אנו נתקלים באותן בעיות של אספות ועד בניין ארוכות. עכשיו זה פשוט רוטט לנו בכיס בכל זמן.
בAPEO החלטנו לגשת לבעיה בצורה שתהיה נוחה וזמינה לכל המשתמשים לקבלת החלטות ודעות מקבוצה ללא רעשי רקע וללא צורך בשינוי דפוסי תקשורת קיימים. יצרנו אפליקציה חינמית הזמינה ברשת ובאפל אפסטור המאפשרת לכל אחד ליצור סקר אלגנטי ב-15 שניות מהמובייל או המחשב ולהפיץ אותו למי שיבחר במייל, וואטסאפ, slack, פייסבוק ועוד.
התשובות מרוכזות בצורה אנונימית ליוצר הסקר במקום אחד.
כך ניתן להבטיח מענה אובייקטיבי ודמוקרטי כאשר לכל קול משקל שווה.
שמנו לב להיענות גבוהה לסקרים משום שהם מורכבים משאלה אחת ונשלחים למובייל בצורה שהעונים רגילים אליה וכך נקודות החיכוך בין הרצון לתשובה ובין המענה פינו מקום לעדיפויות אחרות או לפעמים רק לרגעי שקט.
http://www.apeo.co/
Tags: חדשנות טכנולוגיה ניהול ישיבות ודיונים תרבות ארגונית