
יש פיתרון נכון יותר: מאמר דעה
פורסם: 2.7.15 צילום: shutterstock
אני עוקבת בצער אחר ״מחאת הסרדינים״. לא זו הדרך וכיתות קטנות יותר אינן הכיוון לשיפור איכות החינוך.
יש פיתרון נכון יותר: להוסיף מורה – אפשר גם מתמחה, או גמלאי, או אפילו סטודנט או מתנדב מתאים מכל רקע – כך שלכל כיתה יהיו שני מחנכים. זה פיתרון טוב יותר, זול יותר ומהיר יותר.
במשפחה בריאה יש שני הורים. גם כיתה בריאה זקוקה לשני מחנכים. העולם כולו הולך לכיוון של ניהול בצוות. לפחות בזוג. המציאות מורכבת, והמנהלים הסוליסטים אינם מצליחים להתמודד איתה בהצלחה. גם הם סובלים – אין להם עם מי להתייעץ באופן שוטף ורציף- וגם העובדים סובלים – כי אם אינם מסתדרים עם הממונה – אין להם כתובת אחרת.
במשפחה בריאה יש שתי ״כתובות״ שמאזנות זו את זו לטובת הילד.
העולם העסקי כבר מיישם זאת. לכל תפקיד יש מספר שתיים לצידו.
היגיע הזמן, שמערכת החינוך תאמץ זאת גם כן.
ברוח זו משפחתון ובו שתי מטפלות עדיף על מטפלת אחת צמודה לילד אחד בבית. פיזור סיכון… כך גם בכיתה – כשיש שני מחנכים, הסיכוי של הילד להתחבר לפחות לאחד מהם – עולה.
יש כבר ניסויים מוצלחים כאלה בחו״ל וגם בארץ.
יש מקומות, שהכניסו סטודנטים לצד המורים, וראו תוצאות טובות.
בשניים אפשר לפצל את הפעילות בכיתה ולהתאימה טוב יותר לצרכים השונים של הילדים. אפשר לנסות שיטות חדשות עם חלק מן הילדים ולהמשיך בקיים עם האחרים. למורים ולילדים יש פתאום הזדמנויות חדשות לחדש ולהתחדש, לבחור ולהיבחר – וכל זאת בעלויות קטנות בהרבה מאשר כיתות קטנות יותר.
חומר למחשבה וליישום מיידי כבר לקראת שנת הלימודים תשע״ו הבעל״ט.
* הכותבת היא מנכ׳ל קבוצת פשר יועצים לניהול www.pasher.co.il ומורה ומחנכת בעבר.
Tags:
אחריות חברתית
אסטרטגיה
מנהיגות
ניהול משאבי אנוש
תרבות ארגונית