מערכות יחסים מורכבות הן עניין שגרתי בכל ארגון המחייבות אותנו לנהוג בחכמה אם ברצוננו לשמור על מערכת יחסים תקינה. חכמה זו היא למעשה פוליטיקה
פורסם: 18.10.16 צילום: shutterstock
פוליטיקה אינה מושג שלילי או מושג חיובי, אלא עובדת חיים שצריך לדעת להתמודד עמה בכל רמה על מנת לשרוד. אין לך ארגון ,החל מהארגון המשפחתי ועד לארגונים גדולים יותר פרטיים, ציבוריים וכמובן ממשלתיים ששם הפוליטיקה אינה תופסת מקום נכבד במערכות היחסים. פוליטיקה במובנה הרחב היא ניסיון לעצב את הארגון תוך התייחסות לכל מרכיביה, תוך מאבקי כוח על השליטה במשאבים השונים. מכאן שלכל גורם יש אינטרסים וסדרי עדיפויות גלויים וסמויים. במילים אחרות, פוליטיקה היא אמצעי להשגת עוצמה והשפעה. הפוליטיקה הארגונית היא סוג של תקשורת שביטוייה עשויים להיות חיוביים כגון, שיתופי פעולה או שליליים כרכילות פנים ארגונית.
צמרת הארגון, היינו הרובד הניהולי הבכיר ביותר בכל ארגון מרכזת בידיה את מרבית הסמכויות. עוצמה זו נשענת בעיקרה על השליטה במשאבי הארגון שמאפשרת קבלת החלטות ואופן הקצאתם. כמו כן צמרת הארגון אחראית על מינוי או הדחת בעלי תפקידים, כך שהדבר מקנה לה עוצמה רבה והשפעה על כל פעולות הארגון.
מנהלי הביניים לעומת זאת, גם הם בעלי אינטרסים המנסים לקדמם עבור יחידותיהם, כך שנוצרות קואליציות הנאבקות להשיג משאבי כוח אדם וכספים, הרחבת מגוון המוצרים או השירותים שבאחריותם ובעיקר להגדלת סמכויותיהם ועצמאותם בארגון.
העובדים מהשורה לעומתם, מהווים את השכבה הגדולה בארגון, בדרך כלל חסרי סמכויות ניהוליות ואינם שולטים על משאבים חיוניים, לכן כוחם במספרם. היכולת שלהם להתלכד ולהוציא מתוכם מנהיגים, או לגרום להשבתת הפעולות הארגוניות, מקנה להם עוצמה. מאחר שרבים מהם בעלי מיומנויות, הם מהווים איום סמוי על הממונים התלויים בעבודתם.
בשל הבדלים בעיסוקים, השכלה, הכשרה ומאפיינים אישיים הם לעיתים קרובות מפולגים ביניהם לתתי קבוצות המייצגות אינטרסים שונים ואפילו מנוגדים.
מעבר להם קיימים מומחים מקצועיים, חלקם בכירים, אך חסרי סמכויות רשמיות בארגון אשר עוצמתם בידע ומומחיות המציבים אותם בעמדות קרובות למקבלי החלטות. אלה משתדלים להגביר את תלותם של מנהלי הביצוע בהם ולהרחיב את תחומי השפעתם.
בנוסף למורכבות הזו קיימות גם קואליציות חיצוניות כגון, בעלים, ספקים, לקוחות, מתחרים וכמובן השלטונות, שלכל אחד מהם אינטרסים משלו.
לכן על מנת לשרוד כל אחד מאתנו בין אם הוא חלק מארגון קטן או גדול, פרטי או ציבורי, חייב להיות פוליטיקאי היודע להלך בין אנשים ולנווט בין אינטרסים. ומכאן שפוליטיקה אינה בהכרח מילה גסה.
…אכן חומר למחשבה…
*יוסי פשר הוא מומחה בתהליכי תקשורת בינאישית יועץ ומדריך לאירגונים בארץ ובחו"ל http://www.pasher.co.il/
Tags: אסטרטגיה ניהול ניהול משאבי אנוש תרבות ארגונית