תופעת ורטיגו פירושה אובדן התמצאות מרחבית. בישראל מקובל לתאר בשם זה גם תופעה מעניינת ומסוכנת בה טייסים חווים אובדן התמצאות במרחב בטיסות בהן הראות החיצונית לקויה. לצערי, התופעה הזו קורית גם בעולם העסקים. אני קוראת לזה "ורטיגו עסקי".
אנשי עסקים או מנהלים אלו, שסובלים מתופעת "ורטיגו עסקי" זו, רצוי שישתמשו במכשירים העומדים לרשותם ביעילות ובתדירות גבוהה יותר: דוחו"ת, בדיקות, התנסות בשטח, סטטיסטיקה וניסיון
מאת: אודליה אלכסנדרוביץ
תופעת ורטיגו פירושה אובדן התמצאות מרחבית. תופעה זו מתארת מצב של איבוד שיווי משקל ואיזון עצמי, בגלל בעיה באוזן הפנימית.
בישראל מקובל לתאר בשם זה גם תופעה מעניינת ומסוכנת בה טייסים חווים אובדן התמצאות במרחב בטיסות בהן הראות החיצונית לקויה, ולא ניתן ראות סימני טבע, כגון: אופק, הרים, ים וכדומה. לעיתים משום שחשוך או יש ערפל כבד.
אגב, גם צוללנים סובלים מהתופעה הזו, בצלילה בה ישנה אלומת אור הן מלמעלה והן מהתחתית, גם צוללן מנוסה עלול לאבד אוריינטציה. ולטעות בין כיוון התחתית וכיוון פני המים.
בשל התופעה הזו, בה טייסים סובלים מורטיגו בתנאי אל-ראות, מלמדים טייסים להסתמך במקרים כאלו על מכשירי הניווט הפנימיים במטוס: כגון מצפן, מד גובה, מד אופק מלאכותי. הבעיה היא, שלעיתים קרובות האוזן הפנימית של הטייס תשדר לו תחושת איזון ראוי, כלומר: הוא יחשוב שהוא יודע. התרסקויות מטוסים רבות נבעו מהסיבה הזו. האוזן הפנימית שידרה איזון כשלמעשה הטייס טס על גבו של המטוס וצלל במקום לנסוק.
אני מכירה כמה אנשי עסקים שסובלים מאותה תופעת ורטיגו בדיוק!
משהו בתחושה הפנימית שלהם גורם להם לחשוב שהם יודעים. הם צודקים. הם בטוחים בעצמם ובצדקתם במאת האחוזים. הם בטוחים גם אם "הראות לקויה", כלומר, אפילו אם הם לא יודעים את כל העובדות, אם הנתונים שבידיהם לא מדוייקים, הם עדיין הולכים עם תחושת הבטן. הם מרגישים שהם צודקים. כשלמעשה, הם "טסים על הגב", הם בדרך להתרסקות.
אנשי עסקים או מנהלים אלו, שסובלים מתופעת "ורטיגו עסקי" זו, רצוי שישתמשו במכשירים העומדים לרשותם ביעילות ובתדירות גבוהה יותר: דוחו"ת, בדיקות, התנסות בשטח, סטטיסטיקה וניסיון, במקום לסמוך על "תחושת האוזן הפנימית" או תחושת הבטן, כך התוצאות העסקיות יהיו טובות יותר.
לרוב, "המכשירים" היעילים והאמינים שעומדים לרשותנו כמנהלים, הם העובדים שלנו, הצוות שלנו. יש להם נתונים, יש להם ידע, יש להם ניסיון, יש להם עצה, לרוב הם נווטים לא רעים. אם נתגבר לרגע על אגו הטייס שלנו, ונקשיב לעצת הנווטים שלנו שמשתמשים ביעילת במכשירים, סיכוי גדול יותר שננחית את המטוס בשלום.
אודליה אלכסנדרוביץ היא מנטורית למציאת הייעוד האישי, מאמנת אישית ועסקית
Tags: ניהול פרויקטים פיתוח אישי