איך אדם יוכל לדעת כיצד לנהל את הקריירה שלו ולפתח אפקטיביות אישית גבוהה?
צילום: PHOTOS ASAP
באחת הסדנאות שהעברתי באחרונה לחבורה מלוכדת של אנשי שיווק, ביקשתי מכל משתתף לתאר יכולת ייחודית של עצמו. קיבלתי מבטים משתאים, מרימי גבה ומתקשים לעכל. בחדר שררה תחושה שביקשתי משהו לא ברור או לא מתאים. התעקשתי; "כל אחד מכיר את עצמו בעבודה ויכול לזהות מצב אשר בו הצליח. שיתמקד בו, ינתח אותו ויאמר הודות לאיזו יכולת הוא הצליח שם".
עכשיו קיבלתי התנגדות מכיוון אחר: "מה יש להשוויץ? להתהלל? לומר דברי שבח על עצמי?", "כל אחד מכיר את השני, סליחה, זה לא קצת מיותר?" היתה אחת התגובות הבוטות.
כן, אמרתי לעצמי, אני מבין; הלכתי עם משולש על כיס החולצה שהיה רקום עליו "והצנע לכת". בית הספר הריאלי בחיפה. כתלמיד, לימדו אותי לזהות כוחות אישיים? להכיר בפוטנציאל ולפרוץ היכן שיש לי יתרון יחסי? למדו שם בשבחם של ערכים, כמו השתלבות בקבוצה והתחשבות בצרכי החברה. להיות אזרח מהשורה, מקסימום להצטיין היכן שנדרש או מקובל, לא איך להוציא את הפוטנציאל שלך לאור.
דע את עצמך
חזרתי מהר לסדנה: "איך אדם יכול לדעת כיצד לנהל את הקריירה של עצמו, לפתח אפקטיביות אישית גבוהה, אם לא יידע במדויק מה הוא עושה טוב ואיך זה עובד אצלו"?
המשכתי להסביר: "ביום שאתה מבין שאתה יכול לעשות עבודה מסוימת ממש טוב, אתה מתחיל לדעת שיש לך נגיעה מיוחדת. אולי דרך חשיבה, אולי רגישות לפרטים, אולי כוח התמדה, ואולי זה היום בו אתה יכול לבחור האם להעצים את עצמך או להסתפק במה שיש ובאיך שבא. באותו יום אתה יכול להחליט שאתה פועל כדי להמשיך וללטש את היכולת הזאת, להביא אותה לשימוש מודע, ללמד ולאמן אחרים, כל דבר שתבחר. אם לא תעצור לנתח ולהתבונן ביכולת המיוחדת הזאת איך תצמח"?
הרגשתי שהחברים מוכנים לוותר על "צניעות" ולנסות להתקדם עם התרגיל.
הצעיר בחבורה, איש מכירות שהצטרף זה לא מכבר, בחר להתחיל ותיאר פרויקט שיווקי מיוחד. הוא תיאר מהלך מרשים של ניתוח ותכנון, עבודה מקדימה מול קנייני הרשתות, דוכן מיוחד "שעשה את העונה", הקשבתי בסבלנות וידעתי שהפרטים האלה של הסיפור כבר מוכרים לכולם, אבל חשתי שהוא מביא את הסיפור ואת עצמו כי יש שם מה ללמוד
"רגע אחד", ביקשתי ממנו לעצור אחרי שהבנתי את הדרך שעשה, "אתה מספר מה עשית ואני בקשתי להתמקד ביכולת שעומדת מאחורי ההצלחה".
הרגשתי אותו עוצר, נושם עמוק, ומחליט לצלול פנימה. הוא הבין שהסיפור חשוב, אבל הוא לא העיקר כרגע. למרות שלא היתה לו תשובה זמינה, הוא החליט למצוא אותה. "תראה", אמר, "כשאני נכנס למגרש הזה שנקרא 'שירות עצמי', ל'ריצפת המכירות', אני הופך בשנייה אחת למכונת הדמיה". אפשר היה להבחין בהתרגשות קלה בדבריו. את ההגדרה הזאת החברים עדיין לא שמעו. שקט חדש, שקט של ריכוז מוחלט השתרר בחדר. "אני נותן לתהליכי קבלת ההחלטות של הלקוח להוביל אותי. אני רואה, חושב ומתנהג כמו לקוח. אני עוזב את עצמי ואת המחשבות שלי, לפעמים אני בוחן ושוקל, לפעמים אני יותר ספונטני".
"ומה ההרגשה שלך באותם רגעים"?, שאלתי
"אני קל, מרוכז וזורם", הוא המשיך להסביר, מהורהר, מתאמץ אבל נינוח. אמנם זאת לא היתה השפה הרגילה שלו, היו אלה המלים שהוא בחר, זרם החשיבה שלו היה חופשי והוא המשיך הלאה, "זה מה שאפשר לי לעצב את הדוכן שעשה את העבודה, למרות שאף פעם קודם לא עסקתי בעיצוב דוכנים".
עצרתי לרגע ופניתי לכל הקבוצה, "ראיתם, איתמר תיאר את עצמו, את תפקודו. זה אמנם דרש ממנו מאמץ אבל זאת לא היתה נבירה, הכל היה די זמין. הוא פשוט ארגן וניסח תחושות שישבו אצלו". היה לי ברור שבאותו רגע היו כבר כמה שרצו להמשיך את התרגיל ולהכיר את עצמם.
היה לי חשוב להמשיך ולהסביר. "למרות שאיתמר תיאר את החוויה והתהליך שלו במלים שכולנו מכירים, רק הוא באמת יודע את המשמעות שלהן. רק הוא יכול לזהות את ההרגשה שלו ברגע האמת, להתבונן על דרך החשיבה שלו, ולהכיר את מה הוא עובר. רק הוא. עכשיו, אחרי שניסח את זה בקול רם הוא יהיה יותר ברור עם עצמו. ויכול להיות שעכשיו, אחרי שהתבונן דרך משקפי המודעות בדרך התפקוד הייחודית לו, הוא יפעל שם ברמת אפקטיביות חדשה".
לנצל את הפוטנציאל?
אז איך עושים אך זה? הנה כמה כללים חשובים בדרך לניצול מרבי של הפוטנציאל הגלום בנו, בכל אחד מאיתנו:
כדי להגיע לתפקוד שבו אנו מגייסים את כל המשאבים האישיים המצויים בנו, אנחנו חייבים להיות ערים לעצמנו, לתהליכי החשיבה, לתחושות, לחוויות הרגשיות שלנו. אז נוכל להיות בנוכחות מלאה יותר.
זיהוי ברור של הרגשה הופך למידע רב ערך, החיישן הזה יוכל להוביל אותך למחוזות חדשים בתוך עצמך, ולגרום לך לעצור ולהכיר גם תפקודים שהם עדיין לא 'סיפורי הצלחה', אלא רק ניצנים של פוטנציאל אישי שמבקשים הכרה, עידוד וטיפוח. בנוסף לכך, ההרגשה ואיכות הריכוז יכולות להוות אינדיקציה שכעת הינך מתפקד במיטבך ושעליך להגן על עצמך, להבטיח את התנאים הנדרשים לתפקוד, לחסום הפרעות, להזמין תנאים מעודדים ועוד.
היכולת להבחין בהרגשה שעולה ומבצבצת מהווה אחד השלבים שנדרש לעבור אותם בכדי לטפח באופן יזום את מכלול הייחודיות. באימון קצר יחסית ניתן לרכוש מודעות לרגשות. למי שמאמין שצמיחתו תלויה בו ומעוניין לעבור לשלב חדש – שלב שבו כוחות ופוטנציאל אישי מתחומי כישורים שונים מתלכדים לעשייה – מומלץ ללמוד להקשיב לרגשות, ללמוד לנתח את תפקודו בעצמו, גם דרך התבוננות במעשים מוצלחים וגם על-ידי פיתוח עמדת מתבונן על קשיים ודפוסים.ההכרה במה שמתחולל שם מהווה את כרטיס הכניסה לעידן של מימוש מלא בעבודה, של חופש וחירות להביא את מלוא הפוטנציאל האישי לידי ביטוי.
ומילה אחרונה על "לשבח את עצמך". רבים מורגלים שרק דרך פידבק חיצוני הם לומדים את עצמם. מניחים למורים, מאבחנים ומנהלים לספר להם על עצמם. זוהי תפיסה שמקשה מימוש עצמי מלא, עמדה פנימית בה במקום לקחת אחריות אישית לגילוי עצמי, נלמדת הימנעות. הזכות לגלות את עצמך ואת הכוחות הגלומים בך שמורה רק לך וההחלטה לפעול למען מימוש עצמי מלא יותר היא רק שלך.