
מערכת TIR מאפשרת שיפור ופישוט השינוע היבשתי ומעבר מטענים בין מדינות ביבשה ומגדירה מערכת מוסכמות מכסיות-בינלאומיות להובלה יבשתית. במשותף עם נהלי מעבר מכס קיימים אחרים, הליך ה-TIR מאפשר העברת סחורות תחת פיקוח מכסים שונים בעולם במעברי גבולות בינלאומיים, ללא הצורך בתשלום מכס ומסים
פורסם: 13.8.15 צילום: יח"צ
אמנת המכס הבינלאומית בדבר הובלה בינלאומית של טובין מכוח פנקסי טי"ר (אמנת TIR – Transit Internationaux Routiers), עוסקת, כידוע, בשיפור ופישוט השינוע היבשתי ומעבר מטענים בין מדינות ביבשה, ומגדירה מערכת מוסכמות מכסיות-בינלאומיות להובלה יבשתית. במשותף עם נהלי מעבר מכס קיימים אחרים, הליך ה-TIR מאפשר העברת סחורות תחת פיקוח מכסים שונים בעולם במעברי גבולות בינלאומיים, ללא הצורך בתשלום מכס ומסים.
רעיון ה- TIR הועלה לראשונה זמן קצר לאחר סיום מלחמת העולם השנייה, במטרה לעזור ולהחיות את הכלכלות הקורסות של מדינות אירופה השונות שלאחר המלחמה. במהלך השנים גובש הרעיון על ידי מערך הטיר, אשר החל לפעול בשנת 1959, מנוהל בעולם על ידי הוועדה הכלכלית של ארגון האו"ם לאירופה (UNECE). האמנה עודכנה בהרחבה בשנת 1975 וכיום חתומות עליה 68 מדינות, לרבות ישראל.
מערך ה- TIR מבוסס על חמישה עקרונות עיקריים, שהם: שימוש בכלי הובלה מאובטחים; ,שרשרת של ערבות בינלאומית; carnet טיר – פינקס טיר (המוצא על ידי איגודי לשכות מסחר במדינות השונות); הסכמי הכרה ההדדית של רשויות המכס; וגישה מבוקרת לשימוש במערכת.
שתי האמנות גם יחד, זו משנת 1959 והתיקון שבוצע כאמור בשנת 1975, נועדו לבנות ולשפר את שיטת עבודת המערך, לפיה המערכת כולה כפופה לאישור מערכי המכס והבהרת התפקידים ותחומי האחריות של השחקנים המרכזיים המעורבים במערכת טיר. השלב השלישי, שנמצא כעת במהלך תהליך הגיבוש, כולל פרויקט למיחשוב מערכת טיר, בשנת 2003 הושק רעיון להקים מערך שליטה אלקטרוני לפנקסי TIR , פרויקט המכונה שמטרתו לספק פלטפורמת מידע אלקטרונית לכל השחקנים המעורבים במערכת הטיר. המערכת הבינלאומית eTIR נועדה לאפשר חילופי נתונים מאובטחים בין מערכות המכס הלאומיות הקשורות למעבר הבינלאומי של סחורות, כלי רכב או מכולות, על פי הוראות אמנת TIR, ולאפשר למכס לנהל את הנתונים על ערבויות שהונפקו על ידי הגורמים המורשים לאורך שרשרת האספקה לאותם גורמים המבקשים להשתמש במערכת טיר.
מערכת TIR אלקטרונית יכולה לשפר באופן משמעותי את היעילות, המהירות ושקיפות של מערכת טיר, ולהפחית את הנטל המינהלי ולהגביר את היעילות של הובלה בינלאומית. זו הסיבה שארגון UNECE והאיגוד הבינלאומי להובלה יבשתית (IRU) חתמו על מזכר הבנות (MOU) ב -24 במרץ השנה, כדי למסד את שיתוף הפעולה ביניהם במיחשוב של הליך eTIR ובביצוע פיילוט בין איראן ותורכיה. מטרתו של פיילוט ה- eTIR להדגים את האפשרות לנהל משלוחי TIR בפלטפורמה אלקטרונית, עם השקעות מינימאליות.
הכותב ברי פינטוב, הוא יועץ ומרצה מצוות ארגון מנהלי הרכש והלוגיסטיקה, מומחה בכל נושא סחר בינלאומי, הוציא לאור ספרות מקצועית כולל מונחי הסחר.
לפרטים נוספים בקרו גם באתר ארגון מנהלי רכש ולוגיסטיקה http://www.iplma.org.il
Tags: אסטרטגיה חדשנות טכנולוגיה לוגיסטיקה מכירות רכש שיווק