
מדד החופש של LRN מראה שחופש בעסקים מניב הישגים כספיים גדולים פי כמה
צילום: shuttersctock
מחקר חדש של LRN, שתוצאותיו התפרסמו בפגישה השנתית של הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס שבשווייץ, מעלה שחופש מניב תשואה. חברות שמנהיגות חופש בקשרים שלהן באופן מובנֶה צפויות להגיע להישגים טובים יותר פי עשרה מארגונים מסורתיים בטווח הקצר, ויותר מפי עשרים בטווח הארוך.
מדד החופש של LRN מגלה שהחיפוש אחר החופש בתחומי הפוליטיקה והחברה מגיע גם לעסקים ויש לו השלכות על הכנסות החברה. הוא מוכיח שחברות שמעניקות ללקוחותיהן הן "חופש מ-" – חופש מחוקים מיותרים, והן "חופש ל-" – חופש לדבוק במטרה המבוססת על ערכים – נהנות מיתרון תחרותי. החברות שמרפות מהשליטה ויוצרות קשרים המבוססים על ערכים עם העובדים, הלקוחות, שרשרת האספקה והקהילות נהנות מתשואות כספיות מרשימות יותר.
"ב-LRN אנחנו מוקסמים מזמן ממה שקורה כשנותנים לאנשים הזדמנות להגיע להישגים ללא מגבלות ומחסומים קונבנציונליים", אומר דב סיידמן, מנכ"ל LRN. "מדד החופש הוא כלי אבחוני ולימודי שחושף את מידת החופש של ארגון מסוים. זו תשובה לאתגר החשוב של מנהיגות ארגונית במאה ה-21.
הממצאים החשובים:
- החופש אינו בא בקלות. רק בחברה אחת מחמש יש רמות גבוהות של חופש (כלומר קוטפת את הפירות של מבנה פחות הייררכי, שקוף ופתוח יותר) בקשרים עם כל בעלי העניין של החברה. כמעט מחצית מהחברות עדיין משתייכות לקטגוריית החופש המועט, ולכן קשה להן יותר להתמודד עם הדרישות ההולכות וגדלות לחדשנות, ליוזמות חדשות ולשיתוף פעולה עולמי.
- נמצאה רמה נמוכה של חופש בקרב כל בעלי העניין. כשבודקים את הקשרים עם קבוצות מסוימות של בעלי עניין, רמות החופש עדיין נמוכות:
- רק 44% מהחברות מעניקות לעובדים את החופש לנסות רעיונות חדשים.
- רק 55% מהחברות שחררו את הלקוחות מחיובים סמויים ומתנאים סבוכים בחוזה.
- רק 45% מהחברות שחררו את שותפי שרשרת האספקה מפיקוח יתר, ובכך אפשרו שותפות אמיתית יותר.
- רק 48% מהחברות מעניקות לקהילות שבתוכן הן פועלות את החופש להשתתף בתהליכי קבלת ההחלטות המשפיעות עליהן, כגון החלטות בעלות השלכות סביבתיות, הכשרה לרכישת כישורים חדשים, כוח העבודה המקומי, שימוש במשאבים וכיוצא בזה.
- ערכים אנושיים מובילים לקשרים ברמת חופש גבוהה. עסקים יכולים לרכוש חופש אם לא ישתמשו בערכים כאילו היו מרכיבים של הצהרת כוונות נאה ותו לא. לא כל הערכים שווים: המחקר מראה שערכים אנושיים (למשל יושרה, מטרה, סובלנות) משפיעים על יצירת חופש לבעלי עניין שונים פי 3.7 בממוצע יותר מערכים שאינם אנושיים (יעילות, מניעי רווח, הסתכנות). החופש, כך מעלה המחקר, מיתרגם לחדשנות רבה יותר, להישגים כספיים טובים יותר, ולהצלחה בטווח ארוך.
- חברות שרמת החופש בהן נמוכה – האמון, הערכים והמטרה שלהן חלשים. חברות שרמת החופש בקשרים שלהן נמוכה מגיעות להישגים נמוכים בכל הנוגע לאמון, לאוריינטציה ערכית ולמטרה (58%-, 48%- ו-43%- בהתאמה), כך עולה מהמחקר. לעומת זאת, חברות שרמת החופש בהן גבוהה מגיעות להישגים גבוהים ביותר במאפיינים החשובים האלה (80%, 77% ו-91% בהתאמה). הממצאים מתאימים למחקר קודם של LRN. חשוב לציין שסוגי החברות שנמצא שהן משגשגות במאה ה-21 על פי דוח "איך" של LRN נוטות גם להיות חברות בעלות רמת חופש גבוהה.
בנובמבר 2013 קיבלה LRN 834 תגובות לסקר מקוון שערכה, מאנשי מקצוע ומנהלים בחברות אמריקאיות המעסיקות יותר מ-1,000 איש או שהכנסותיהן גדולות מ-1.5 מיליארד דולר. המשיבים לסקר דירגו אמירות על החופש בחברות שלהם בקשרים עם בעלי עניין בסולם ליקרט (Likert) בן 5 נקודות (מ"כמעט תמיד נכון" עד "כמעט תמיד לא נכון"). המשתתפים התבקשו גם לבחור את ערכי הליבה של החברות שלהם ולדרג את השפעתם של ערכים כאלה על החלטות ופעילויות יומיומיות בתוך הארגונים.
מייסד LRN דב סיידמן יבקר בישראל בסוף חודש מרץ, יפגש עם בכירים בתאגידים הגדולים בארץ ויתארח במספר פורומי מנכ"לים, נשיאי חברות, מנהלי אתיקה ואחריות תאגידית באירגונים
אודות LRN: לעודד ביצועים המושתתים על עקרונות
מאז 1994 סייעה LRN ליותר מ-20 מיליון איש ביותר מ-700 חברות ברחבי העולם לפעול בהצלחה בסביבות מורכבות מבחינה משפטית ורגולטורית ולאמץ תרבויות אתיות. השילוב שמציעה LRN בין כלים מעשיים, חינוך וייעוץ אסטרטגי מסייע לחברות לתרגם את הערכים שלהן לדרכי פעולה ניהוליות ולהתנהגויות מנהיגותיות קונקרטיות שיוצרות יתרון תחרותי בר-קיימה. בעבודה המשותפת עם LRN החברות אינן נדרשות לבחור בין חיים על פי עקרונות למקסום הרווחים, או בין חיזוק המוניטין להגדלת ההכנסות: כל אלה גם יחד הם תוצר של פעולה המבוססת על עקרונות. LRN עובדת עם ארגונים ביותר מ-100 מדינות ויש לה סניפים בלוס אנג'לס, בניו יורק, בלונדון ובמומבאי. כדי לקבל עוד מידע בקרו באתר www.lrn.com, עקבו אחר @LRN בטוויטר או הצטרפו לקהילת HOW בפייסבוק.
לדו"ח המלא ולשאלות נוספות: amplification@lrn.com.
Tags: ניהול משאבי אנוש תרבות ארגונית תשואה