
אם הרגולציה תאפשר
פורסם: 16.5.18 צילום: יח"צ
בישראל כ- 20,000 רחפנים ומספרם הולך וגודל. רחפנים הפכו בשנים האחרונות מצעצוע יקר, לכלי בעל יישומים ביטחוניים ומסחריים. סיבה מספיק טובה כדי לצאת ולסקר את כנס אנשים ורחפנים אשר התקיים אתמול (ה 15/05/2018) זו הפעם השלישית, בהפקת קבוצת המדיה והכנסים 'אנשים ומחשבים', במרכז הכנסים לגו בראשון לציון.
אם החמצתם את הכנס, תוכלו לקרוא על ההרצאות השונות והמעניינות באתר 'אנשים ומחשבים' (http://www.pc.co.il), אני העדפתי להסתובב בין המציגים והמשתתפים, במטרה להביא לכם קוראי 'סטטוס' מעט רשמים, בלתי מחייבים אך מרתקים לא פחות, שלא תמצאו, יש להניח, בשום מקום אחר.
השיחה הראשונה שלי התקיימה בפינת הקפה. שם פגשתי יזם העובד על סטארט-אפ סודי. מה הסטארט-אפ שלו עושה? את זאת הוא לא גילה לי. כל שהיה מוכן לומר זה שמדובר על שימוש ברחפנים לתחום האזרחי. אם זאת הוא שמח לספר לי שהטריגר למיזם נובע מירידת מחיריהם של הרחפנים. ככל שהמחיר יורד, הוא אמר, כך גדלים מספר היישומים שבהם השימוש ברחפנים הופך להיות כלכלי.
מספר שיחות נוספות ניהלתי עם נציגים של רשויות מקומיות, ובניהם עם נציג שהגיע מעריית עכו הרחוקה. מהשיחות עולה שהשימוש ברחפנים בעיריות נמצא רק בחיתוליו, אולם הפוטנציאל גדול. בין הנימוקים לטובת השימוש ברחפנים, שהביאו המרואיינים שלי בלטה היכולת של פקח לכסות שטח גדול, לזהות ולתעד מקרים כגון: השלכת פסולת וחריגות בניה.
בתחום הביטחון והשיטור, בלטו נציגי חברות שהציגו בדוכניהם רחפנים הכוללים יכולת ראיית לילה. לנוכח זעקת החלקאים, בעיקר באזור הדרום, המתלוננים על גניבות חקלאיות רחבות היקף הגורמות נזקים עצומים והזועקים נגד אוזלת ידה של המשטרה, ניתן להניח כי הרחפנים יוכלו לשמש כבר בעתיד הקרוב, ככלי קריטי הנותן יכולות חדשות במלחמה בגנבים.
גם נציגי המשטרה שנכחו בכנס שיבחו את היכולות החדשות שבשימוש ברחפנים, אם כי בתחום אכיפת עבירות התחבורה, הרחפנים לדבריהם דווקא לא הוכיחו את עצמם. הם סיפרו כי הניסיון לצלם נהגים המבצעים עבירות של חוסר תשומת לבה (החזקת טלפון סלולרי למשל) תוך כדי נסיעה, לא הניבו תוצאות מספיק טובות. הסיבה העיקרית: הקושי לצלם באמצעות הרחפנים תמונה איכותית וקבילה בבית המשפט.
כבר חשבתי לסכם את הכתבה בנימה אופטימית, לספר עד כמה התרשמתי מהפיתוחים הטכנולוגיים, מהשימושים הגוברים לצד ירידת המחירים, המבטיחים לענף עתיד מזהיר. רק המרואיין האחרון שלי, קלקל מעט את החגיגה.
מרואיין זה הינו בעל חברה לצילומי אוויר, אשר עושה שימוש במטוסים לצרכי צילום. ברחפנים הם לא משתמשים והוא הגיע לדבריו לצרכי "ריגול תעשייתי". "כל מה שהוצג בכנס, הינו טוב ויפה" הוא אמר לי "אבל לא מתאים לישראל: הרגולציה כופה תנאים בלתי אפשריים על מטיסי הרחפנים: הגבלות של גובה, מרחק ותדרי שידור. תנאים שבמסגרתם התעשייה בישראל לא תוכל להתפתח".
לסיכום, יצאתי אופטימי למרות הראיון האחרון. יש לנו סטארט-אפים מדהימים בתחום הרחפנים, שמאפשרים לבצע דברים שלפני עשור נראו דמיוניים, או שעלותם היתה בלתי כלכלית בעליל. אם זאת המדינה חייבת לבדוק איך וכיצד היא יכולה לעודד את התעשייה החדשה או לכל הפחות להסיר ממנה ככל האפשר את המגבלות הרגולטריות, על מנת לאפשר לכוחות השוק לעשות את שלהם.
היה מעניין, היה מרתק ובעיקר השאיר טעם של עוד ורצון לראות לאן תחום הרחפנים יתפתח בשנה הבאה. האם ההבטחה הגדולה שגולמה ברחפנים תתממש? או שהמגבלות הרגולטוריות יחנקו אותה? אולי נגלה את התשובה בכנס הרביעי של 'אנשים ורחפנים' בשנת 2019. לי כבר קשה לחכות.
*הכותב ליאור עילם הוא יועץ אסטרטגי ומנהל תחום יחסי ציבור בקבוצת ד"ר עדנה פשר ושות' – יועצים לניהול
Tags: חדשנות טכנולוגיה מעבר לדיגיטל ניהול פרויקטים סטרטאפים