
מגזר השירותים מסתמן כיום כאחת התעשיות בהן הרווח משילוב טכנולוגיות IoT יהיה הגבוה ביותר, מה שיאפשר נגיסה מנתח שוק של 890 מיליארד דולר (עד 2020). בדרך צריך יהיה לאמץ את הבשורות התמונות בפתרונות דוגמת משקפיים חכמים, מחשוב Edge ומערכות לבישות
פורסם: 6.1.19 צילום: יח"צ
האינטרנט של הדברים (IoT) עושה גלים כבר לא מעט זמן, הן בזירה הצרכנית והן בעסקית. על פי חברת המחקר IDC, עד סוף שנת 2018 ההוצאות בתחום החם הזה יעברו את רף ה- 772.5 מיליארד דולר, עליה של 14.6 אחוז מההוצאות של 2017. בעוד התחום הצרכני יהיה זה בו יבוצעו מרבית ההוצאות, אפשר לראות כי התחום העסקי אינו מפגר הרבה מאחור וכי גם שם הבינו את חשיבות שילוב הטכנולוגיה. אחד התחומים בו בולט שילוב IoT בפתרונות היום יום, הוא תחום השירותים (Utilities), אותו מקבץ של תעשיות שבדרך כלל האזרח הקטן אמנם לא נפגש עמן בחיי היום יום, אך הוא בהחלט נהנה מתוצאות פעילותן, בין אם מדובר בתחומי החשמל, מים, תברואה ואינספור פעילויות תעשייתיות ויצרניות אחרות. על פי חברת המחקר Statista הרווח של תחום השירותים משילוב הטכנולוגיה יגיע להיקף שוק של 890 מיליארד דולר עד שנת 2020.
זירת ה-IoT רצה קדימה, מתפתחת במהירות, אבל, אין מה לעשות, היא עדיין בשלבי הילדות המוקדמים שלה… דו״ח של חברת Bain משנת 2017 העלה כי מעל 90% מהארגונים מתכננים לאמץ פתרונות IoT בשלב כזה או אחר, אבל, הם כולם מסכימים כי מדובר בהליך ארוך טווח, אם כי בעל פוטנציאל גדול ביותר. הפוטנציאל מופגן בעובדה כי Bain מעריכים שעד שנת 2020 האימוץ יגבר וכי ב-80% מהמקרים יגיע לשלב של ״הוכחת התכנות״, או אפילו הטמעה ראשונה של הפתרונות. הסתכלות מעמיקה יותר מגלה כי החדשנות הטכנולוגית במסגרות ה- IoT מתקדמת בקצב די מהיר וכי במרבית המקרים מדובר בפתרונות שמפותחים במגזר השירותים ובחברות האנרגיה והתשתיות.
טרנד העבודה הניידת, שמתחבר בטבור לטכנולוגיות ה- IoT, הוא יחסית חדש בלא מעט מגזרי תעשייה, דוגמת בנקאות ושירותים מקצועיים, במרביתם, המנמ״רים (מנהלי מערכות המידע) לא ממש שמו את המוביליות בראש סדר העדיפויות שלהם, אם כי המצב בהחלט מתחיל להשתנות בשנים האחרונות. בתחום השירותים, התמונה ורודה יותר והאימוץ של פתרונות ה-IoT התבצע מוקדם יותר מאשר בתעשיות אחרות. הסיבה: במגזר הזה גם אימוץ העבודה מרחוק, בתנאי שטח, התבצע בשלב די מוקדם, ודי אם בוחנים את מהנדסי התקשורת והטלקום שפרסו ק״מ של כבלי תקשורת, עובדי תחזוקה למערכות ביוב ורבים וטובים אחרים. בתחומים הללו ברור כבר מזמן כי IoT יכול לשנות את הדרך בה העובדים מבצעים את עבודתם, כשהטכנולוגיה עושה אותה לבטוחה יותר, יעילה יותר ושיתופית הרבה יותר.
אחד הזרזים, או המאפשרים של הגל החדש הוא מחשוב ה-Edge הנייד. מערכות Edge דוגמת ה- dynaEdge DE-100 שהושק לא מכבר, הן מערכות לבישות וניידות שמציעות את הכוח והביצועים של מחשב פיסי מתקדם. המשקפיים החכמים, AR 100 שמגיעים איתה מצוידים בחיבור Wi-Fi מתקדם, חיבור בלוטות׳ ו-GPS , המאפשרים להתחבר לרשת הארגונית, לקבל ולשלוח מידע ולשדר וידאו חי. הפתרון המשולב, מתוכנן לסייע לעובדים בתעשייה לייעל את עבודתם ולבצע את משימותיהם נכון יותר ויעיל יותר: הוא מאפשר להקרין על המשקפיים החכמים הנחיות שוטפות לעבודה, במהלך תהליך הייצור, בתעשייה, על פס הייצור, או במהלך בדיקות האיכות. הוא מספק לעובדים ליהנות מחוויית קישוריות החופשית משימוש בידיים וגישה למידע חיוני, דוגמת תרשימי זרימה, מעגלים חשמליים, או רשימות לבדיקה, במגוון תחומי תעשייה, הוא מסייע בניהול סביבת העבודה, מעבודות מיון ידניות, סידור הזמנות, ניהול מלאי ועד קבלת סחורות למחסן והוא מאפשר גישה מרחוק למומחים הנמצאים רחוק מהשטח עצמו ולקבל הנחיות והמלצות לפעולה – בזמן אמת.
חייהם של העובדים משתנים, לטובה, וגם בצד של הארגון עצמו קורים דברים טובים: הם יכולים לזהות ולשלוח – על פי צרכי העובד שבשטח – רק מידע הכרחי וחיוני לעבודה השוטפת לענן ומשם היישר לעובד ולצמצם משמעותית את ׳נתוני הזבל׳ שבעבר עובדו בענן והעמיסו על המערכות. כך, מהנדס מים בשטח, יכול לנטר את איכות המים שהוא בוחן כשאת החישובים המורכבים נעשים בזמן אמת במקום. נתוני האמת נשלחים ומועלים מיד לענן לאיסוף ולניתוח של קבוצות עבודה שלעתים מרוחקות משם אלפי ק״מ.
אבל, הגידול בתחום ה-IoT מתגבר ומחזק יותר מאשר את מערכות ה-Edge הניידות. הכיוון הברור הוא – השפעה מידית על כל תחום המחשוב הלביש ובעיקר של המשקפיים החכמים. גם את אלה מתחילים לראות בזירה העסקית/תעשייתית הכבדה יותר. הללו מאומצים יותר ויותר על ידי אנשי שטח בארגונים גדולים, דוגמת חברות תשתיות ואנרגיה, מים, ייצור ולוגיסטיקה. איש השטח, מהנדס הדוודים שיצא ללקוח מרוחק בתנאי שטח לבצע תיקון, הנעזר במערכת לבישה – כולל משקפיים חכמים – יכול להוריד אליו את כל ספר ההפעלה של הדוד שבתיקון ולבצע את התיקון עצמו כשידיו חופשיות מלהחזיק חוברת כבדת משקל. אם צריך, הוא גם יכול ליצור קשר עם בסיס האם ולהתייעץ בזמן אמת עם מומחים ולקבל מהם המלצות ׳חיות׳. החיסכון בזמן ובכסף הוא ברור במקרה הזה. סקר שערכנו לא מכבר בטושיבה מגלה כי 49 אחוז מהארגונים מאמינים שניתן ליצור רווח ניכר מפונקציית העבודה כשהידיים משוחררות, בעוד 47 אחוז מצפים שמשקפיים חכמים ישפרו את סביבת העבודה העתידית ו-41 אחוז צופים בשל כך גם עבודת צוות יעילה ושיתופית יותר.
אין ספק כיום כי תחום השירותים יכול לנצל – והיטב – את עידן ה-IoT כדי לשפר את התפוקה ואת בטחון העובדים, כמו גם את השירות הניתן ללקוחות הקצה. אימוץ טכנולוגיות IoT כמו גם Edge ומחשוב לביש, הם צעד הכרחי עבור ארגונים רבים הרוצים להישאר בראש החבורה המובילה.
*ניק אופין (Nick Offin) הינו מנהל שיווק, מכירות ותפעול Toshiba אירופה
Tags: הערכת שווי חדשנות טכנולוגיה מכירות מעבר לדיגיטל פיננסים