
לקראת יום העסקים הקטנים שיחול בחודש הבא, החלטתי הפעם גם אני להעניק לבעלי העסקים הקטנים בארץ מספר טיפים ממוקדים, השאובים הן מתוך המומחיות המקצועית אותה צברתי במהלך עשרים שנות פעילותי בתחום השיווק ויחסי הציבור, והן מתוך ניסוי וטעיה אותו ערכתי בעצמי כבעליו של עסק מצליח
פרסום: 12.2.15 צילום: shutterstock
כאשר עובדים כחלק מצוות גדול, קל במיוחד למנות אדם מסוים לניהול הפיתוח העסקי של החברה, או לחלק את הטיפול בשווקים פוטנציאליים בין מספר בעלי תפקידים, אך כאשר בעל עסק ניצב כמעט לבדו ולא נהנה ממערך עובדים רחב ומסור, קשה מאוד למצוא את הזמן להקדיש לפיתוח העסק ושיווקו. הדבר מאתגר אך הכרחי, שכן מספר חודשים של עבודת שיווק מסורה וחכמה יכולים לעשות את כל ההבדל בין עסק מקרטע לבין עסק בצמיחה ובעל עתיד מבטיח. לכן, כאשר אתם ניגשים לבניית תכנית עסקית, נסו לשלב בה חלק הדן בזיהוי קהלי מטרה חדשים עבור העסק ופניה אליהם. בדיוק כשם שאתם מקדישים את זמנכם ומרצכם לעבודה היום-יומית ולתפעול העסק, נסו גם להקדיש מספר שעות מוגדר בשבוע לביצוע פעולות שיווקיות, במספר דרכים:
- יצירת קשרים עסקיים – או כפי שאלו מכונים בעולם העסקי כיום "נטוורקינג". על מנת ליצור קשרים עסקיים יש מאין, נסו להשתתף באירועים ובכנסים המיועדים לבעלי עסקים בדיוק כמוכם. תוכלו למצוא כאלו בפורומים ובקבוצות בלינקדאין ובפייסבוק המיועדות לכך. לכשתגיעו לאירוע המדובר, אל תנקטו בגישה עסקית ישירה מידי ו"מכירתית", אלא הסתכלו על כך כהזדמנות ארוכת טווח ליצירת קשרים מקצועיים שיכולים להוביל בעתיד לפעולות עסקיות מוצלחות. נצלו את ההזדמנות גם לחלק ולאסוף כרטיסי ביקור. דרך מצוינת נוספת ל"נטווריקנג" עם עסקים המשיקים לכם היא באמצעות חברת יחסי ציבור. אצלנו למשל מציעים שירות כזה בדיוק, המאפשר לכם להיעזר בקשרים הענפים שלנו ליצירת פגישות עסקיות והכרויות, כדי ליצור שיתופי פעולה עסקיים פוריים.
- שימוש במדיה חברתית – בעידן העסקי הנוכחי, לא ניתן להתעלם מכוחה העצום של המדיה החברתית. לכן, הקפידו ליצור עבור העסק שלכם פרופיל בלינקדאין, מפורט ככל שניתן, אשר יתפקד ככרטיס הביקור הווירטואלי של העסק שלכם. במקביל, צרו גם פרופיל עסקי בפייסבוק, אשר ישמש אתכם ליצירת קשר ישיר ולאינטראקציה עם הלקוחות שלכם, הלקוחות הפוטנציאליים ועסקים המשיקים לכם. זכרו שהמדיה חברתית ניזונה בעיקר מדימויים, ולכן השתדלו לחלוק תמונות ווידאו עם העוקבים שלכם, לצד טקסטים מעניינים וקישורים לחומרים רלוונטיים ו"קלילים" יותר. אתם כמובן מוזמנים לבדוק האם קהל היעד שלכם נמצא גם ברשתות חברתיות נוספות (פינטרסט או אינסטגרם למשל) ולפתוח גם בהם חשבונות, רק אל תשכחו תמיד לקשר בחזרה את החומר אותו אתם חולקים לאתר הבית שלכם.
- קשרי מדיה – מקומונים ואתרים עסקיים רבים אוהבים לתמוך בעסקים מקומיים וקטנים, במידה ויש להם סיפור טוב מספיק מאחוריהם או מוצר ייחודי. לצורך כך, תזדקקו להודעה לעיתונות אשר תכלול את הסיפור האישי שלכם, כשהוא ערוך וכתוב בצורה נכונה ומפתה עבור אמצעי המדיה השונים. כאן בדיוק נכנסים לתמונה משרדי היח"צ, המתמחים בדיוק בכך, ואלו בהחלט יכולים ליצור עבורכם חשיפה תקשורתית רחבה, בעלות נמוכה יותר באופן משמעותי מעלותן של פרסומות או מודעות קנויות.
- שיווק ופרסום ישיר – פרסום ושיווק ישיר יכולים להיות יעילים מאוד עבור העסק שלכם, במידה ויש לכם תקציב לכך. צרו חומרי פרסום ישירים, כמו עלוני מידע, ברושורים וכו', אותם תוכלו לחלק למשל בתיבות הדואר. בנוסף, צרו ניוזלטרים חודשיים, אשר ישלחו ישירות לתיבות המייל של קהל הלקוחות הקיימים והפוטנציאליים שלכם, שיכללו מבצעים מיוחדים, כתבות מעניינות וטיפים מקצועיים. אם אתם לא יודעים מאיפה להתחיל, גם כאן תוכלו להיעזר במשרדי היח"צ, אשר יפרסו בפניכם את כלל הפתרונות השיווקיים המתאימים לכם, ינסחו עבורכם את הטקסטים השיווקיים המתאימים ויפיקו אותם עבורכם. וזכרו תמיד לשתף את העוקבים שלכם ברשתות החברתיות בחומרים השיווקיים אותם תייצרו.
כל הטיפים האלו מהווים חלק מאסטרטגיה שיווקית מוצלחת לקידומו של עסק קטן ומבטיחים את צמיחתו, אך חשוב לזכור לעולם לא לנוח על זרי הדפנה ולא להפסיק לנקוט בפעולות שיווקיות אלו ברגע שאתם חשים שהעסק שלכם כבר התחיל לצבור תאוצה. סיפורי ההצלחה שלכם, המודל העסקי-שיווקי המוצלח וציוני הדרך במסע אל הפסגה העסקית, יכולים להוות בתורם חומרים יקרי ערך לפעולות השיווקיות שלכם. לכן, פרסמו את סיפורי ההצלחה שלכם ואת העדויות של לקוחותיכם המרוצים באתר, במדיה החברתית ועוד. תוכלו גם לפתוח בלוג אשר ילווה אתכם במסע לקידום העסק, בו תעניקו טיפים מניסיונכם האישי לבעלי עסקים אחרים.
ולסיום, לא משנה באילו כלים תבחרו להשתמש לצרכי השיווק שלכם, לעולם אל תפסיקו להקצות זמן ואנרגיה לניסוח מסרים שיווקיים חכמים ויעילים, וודאו שאלו מגיעים לקהל היעד הנכון, באמצעים המתאימים לכך.
* הכותבת יעל לוטן היא מנכ"לית חברת יחסי הציבור "לוטן תדמיות"
Tags:
אסטרטגיה
טיפים
יחסי ציבור
מיתוג
מכירות
מעבר לדיגיטל
שיווק