
מה מאפיין את דור ה- X, האם דור ה- Y מחפש יציבות בעבודה ומהי העבודה הכי מתאימה לדור ה- Z?
פורסם: 5.12.18 צילום: shutterstock
כל דור מאופיין בתכונות דומיננטיות שמשפיעות על בחירותיו המקצועיות, ניסינו לבדוק מיהו הדור שעבודה מהבית הכי מתאימה לו ומי פחות…
דור ה- X : התמחות בתחום ויציבות
בני דור זה נולדו בשנות ה- 60 וה- 70 ורגילים לעולם תעסוקה שנע ומתקדם במתינות ובשעות מסודרות. קידום בעבודה אצל אנשי ה- X מגיע בהמשך לוותק ועבודה מאומצת ולכן יש להם סבלנות לחכות. עובדים אלו משקיעים בעבודתם ועסוקים במחשבה כיצד יוכלו לתרום לחברה בה הם עובדים, מה שהופך אותם לעובדים יציבים ונאמנים. עובדי בני דור ה- X משקיעים בלימודים מקצועיים וברכישת תארים במקביל לעבודתם ועל חשבונם. המאפיין הבולט של דור זה הוא התמחות בתחום אחד מקסימום שניים, לכל אורך הקריירה שלהם.
בני דור ה-X משתמשים בפלאי הטכנולוגיה כדי לסייע להם לקצר תהליכים ביעילות ומכבדים את ההיררכיה הניהולית במקום עבודתם, הם יפנו לטפל בבעיה או לדווח על עבודתם למנהל האישי שלהם עפ"י הסדר המקובל ולא ישירות למנהל בראש הפירמידה. להיררכיה יש משמעות וכך גם לסדר! בני דור זה הינם משימתיים ועצמאיים ולכן יבצעו כל משימה ביסודיות מא' עד ת' ללא צורך בליווי כלשהו עד להשלמת המשימה על ידם.
המשרות שהכי מתאימות לדור ה- X הן משרות יציבות, כלומר לטווח ארוך ובשעות קבועות.
דור ה- Y: יותר התמחויות ומוליטיטאסטינג
'דור ה-Y' המכונה גם 'דור המילניום' נולדו בשנות ה- 80 ועד אמצע שנות ה- 90 ישר לתוך ה fast food והטכנולוגיה המתפתחת שכוללת אינטרנט, אמצעי תקשורת וגלובליזציה כללית. אודות לכך הם בעלי מיומנויות טכנולוגיות גבוהות וכן יכולת איסוף מידע ושימוש במחשב. הם נמצאים ברשת כל הזמן וניזונים מלייקים ופוסטים. דור זה נהדר בשיתוף פעולה ועבודה צוותית וצמא ללמוד נושאים חדשים בתחום. אחד הדברים שיותר חשובים לדור זה הוא האיזון בין חיי עבודה וחיי משפחה, מרביתם גם לא יוותרו על זמן משפחה לטובת קידום בעבודה. כדי לגרום להם למוטיבציה גבוהה בעבודה חשוב להכיר אותם לעומק ו'לפצח' אותם.
בני דור ה- Y לא 'כאן' כדי להישאר והזמן הממוצע שהם נשארים בכל ארגון הינו 3-5 שנים, כי הם מנהלים קריירה שחייבת להתפתח כל הזמן ולכן הזדמנויות חדשות הן הכרח עבורם ומיומנויות חיפוש העבודה הן טבעיות גם כשהם עדיין עובדים בעבודה אחרת. הם נחושים לשדרג את מעמדם ושכרם ומתייחסים למקום עבודתם כאבן דרך למימוש חלומם המקצועי, בהתאם לכך השוק רווי במשרות. בני דור זה מחפשים הנאה וגמישות בעבודה, אין זה אומר שהם לא נאמנים למקום עבודתם, להיפך אך זה נשמר לתקופה שכל עוד הם עובדים במקום. אין להם סבלנות רבה וחשוב להם לממש את השאפתנות שלהם וליכולת ללמוד ולהתפתח כל העת. ככל שהם משיגים יותר התמחויות וכישורים מקצועיים נרחבים (לאו בתחום עיסוקם) הם נחשבים ליותר מבוקשים ומולטיטאסטניג, והם רוצים לממש זאת ולכן יחליפו בתקופת הקריירה שלהם בין 3-5 משרות.
עובדים בני דור ה- Y הם עובדים שאוהבים להגדיר את המשימות וניהול הזמן שלהם לבדם, הם אוהבים לעבוד מכל מקום כולל מהבית/בית קפה/ים והם כל הזמן זמינים אודות לחיבורם הטבעי לטכנולוגיה. עובדים אלו 'אינם מכירים' בהיררכיה ניהולית אלא תופסים את מנהלם כמאמן אישי/ קאוצ'ר מקצועי המלווה אותם ותופסים את הממונים כקולגות ולכן הם פונים אליהם ישירות ובשקיפות.
עבודה מהבית היא בהחלט משרה שמתאימה לדור זה כיוון שהיא מאפשרת להם לגוון ולעסוק במקביל במספר תחומים. עובדים אלו יכולים להיות פריאלנסרים מאושרים ואף לשלב בין היותם עצמאים לשכירים בו בזמן.
דור ה- Z: רבגוניות ואתגר
בני דור ה-Z נולד מאמצע שנות ה- 90 ועד היום, למעשה הם ילדי דור ה- X שנולדו אל עולם האינסטגרם, פינטרס, פייסבוק ודומיו. דור זה 'חי ונושם' רשתות חברתיות, טלפון סוללרי ומשחקי וידאו חוצי יבשות און ליין. אם תרצו לגרום להם לחוסר נחת או איבוד עשתונות – נסו לנתק אותם מהאינטרנט … כאמור, עולם האינטרנט הוא חלק בלתי נפרד מהזהות העצמית שלהם, הם לא מכירים משהו אחר ולא מסוגלים להסתדר בלעדיו.
הילדות הדיגיטלית שלהם מהווה בסיס איתן לאפיונם כעובדים, ובאופן די מפתיע הם אוהבים להשפיע ולשנות סדרי עולם. זאת גם הסיבה שארגונים שעוסקים בהתנדבות או מחזיקים בערכים מובילים בתחום היזמות החברתית מושכים אותם מאוד. דור ה- Z ניחן גם ביכולת תקשורת רב עולמית וחי את הגלובליזציה כבר תוך כדי משחקי מחשב כמו Fortnite. מדובר בדור יוזם, חדשני ועצמאי שאינו חושש מ'עבודה קשה', אך יכולת הקשב והמיקוד שלו קצרה במיוחד. למרות זאת הם לגמרי מולטיטאסטינג ומסוגלים לג'נגל בין לפטופ פתוח, מסך מחשב נייח, טלפון וטאבלט בקלות מעוררת השראה.
עובדים אלו יחליפו יותר תחומי עיסוק והתמחות במהלך הקריירה שלהם מאשר הדורות האחרים ויעסקו במספר עבודות במקביל. התחלופה של המשרות שלהם תהיה מהירה יותר ותתבסס בעיקר על משמעות והאתגר שיש בהן. אז אם אתם רוצים לגייס אותם לעבודה, הציעו להם ערכים ולא רק כסף, יציבות עם אופציה לקידום תוך רבגוניות בתחום עיסוקם, עצמאות, שפה דיגיטלית מתקדמת ותנאי עבודה גמישים כמו עבודה מהבית!
המשרות שהכי מתאימות לדור ה- Z מאתגרות, בעלות משמעות ועניין ורבגוניות. עבודה מהבית בהחלט עונה להגדרה ומאפשרת את החופש לעסוק במספר תחומים במקביל. גם העובדה שניתן לבצע את העבודה מכל מקום (ים/ספה וכו') מתאימה לאופי המשרות שמחפשים דור ה- Z.
עבודה מהבית – למי?
אז עבודה בפיג'מה מתאימה בעיקר לדור ה- X ולדור ה-Z והיא טומנת בחובה יתרונות כגון חיסכון בזמן, בהוצאות דלק ובהוצאות ביגוד. למעשה, היתרון הבולט ביותר של עבודה מהבית הוא היכולת לאזן בין משפחה ועבודה. השאלה היא מי באמת מרוויח מעבודה בבית?
אז נכון שהפיקוח בכל רגע נתון על העבודה מהבית נשללת מהמעסיק, אבל עם זאת תפוקת העובד ותוצאות העובד יכולים וצריכים להימדד ולהיבדק ובכך להוות, מבחינת המעסיק, בקרה לאיכות העבודה.
בשנים האחרונות יותר ויותר מעסיקים מכירים ביתרונות העבודה מהבית, כמו למשל הגדלת טווח וזמינות המועמדים הפוטנציאלים למשרה, אודות לפריסה הארצית (אין חשיבות למקום מגורים) שמשפרת משמעותית את איכות העובדים הפוטנציאליים. יתרון נוסף הוא החיסכון בהוצאות בגין ניהול משרד, הוצאות נסיעה של העובד וכמובן צמצום מספר ההיעדרויות מהעבודה. תוסיפו את העובדה שמחקרים מוכיחים כי עבודה מהבית משפרת את פריון העבודה, תפוקת העובדים, המוטיבציה לעבוד ונטייה קטנה יותר לעזוב לארגון אחר ותקבלו עסק די משתלם עבור המעסיק.
ויש גם את עניין הצדק החברתי והסביבה הירוקה – אופציית עבודה מהבית מהווה עבור אוכלוסיות מסוימות 'גלגל הצלה' ממשי, כיון שאין באפשרותם להגיע למקום העבודה והכוונה הינה לאוכלוסייה בעלת מוגבלויות שונות וכן למתגוררים בפריפריה במקומות מרוחקים ממרכזי תעסוקה. עבודה מהבית משמעה פחות רכבים ותנועה על הכביש, כך שאנחנו כחברה מרוויחים גם סביבה נקייה יותר מזיהום אוויר וגם כבישים פחות עמוסים.
מי הבוס?
בארה"ב, נכון לשנת 2017 2.9% מכוח העבודה עובד מהבית, והנתון נמצא במגמת גידול. בואו נודה, הטכנולוגיה המפותחת מאפשרת כיום להרבה מאוד עובדים להתנהל מהבית (או מכל מקום מרוחק אחר) בזכות פלאפון ומחשב נייד. האופן בו תופסים הבוסים את העבודה מהבית, היא שקובעת אם האופציה לעבוד מהבית תהיה קיימת בארגון מסוים או לאו. ישנם בוסים ש'חייבים' לראות את העובדים שלהם מגיעים מידי יום למשרד וסומכים על הפיקוח הצמוד שלהם, ואילו אחרים שמבחינתם 'השורה התחתונה' של תוצאות העבודה מהבית מספקות אותם ומהוות 'פיקוח'.
החיסרון המשמעותי, מבחינת המעסיק, הוא נושא אבטחת המידע שמחייב התייחסות מיוחדת, כיוון שעובדים מהבית חייבים להיות מחוברים מביתם למערכות הארגון ולכן המעסיק צריך לספק פתרון אידאלי במקרה זה.
בבדיקה שערכנו ב'פורטל דרושים', עולה כי חל גידול של כ- 15% במספר המועמדים לעבודה מהבית בשנת 2018 לעומת אותה תקופה ב- 2017. נתון מעניין המראה מגמה שהולכת וגדלה מצד המעסיקים הוא עלייה של 22% בהיצע המשרות בשנת 2018 לעומת שנת 2017. אז מיהם אותם מעסיקים שחושבים שעבודה מהבית היא אופציית העסקה כדאית? חברות הייטק, עסקי שיווק רשתי ושיווק בכלל, חברות המספקות תוכן והעוסקים ברשתות החברתיות וקידום אתרים. אנו צופים שאט אט תחומי העיסוק יתרחבו ויתפרסו!
שורה תחתונה:
ליאת הדר שרביט, מנכ"לית 'פורטל דרושים', מסכמת את הנושא: "עבודה מהבית זהו תחום עולה בשוק העבודה של ימינו ותחום שצפוי לגדול מאוד בשנים הבאות. כיום אנו רואים בפורטל ביקוש מאוד גבוה מצד מחפשי עבודה והיצע נמוך יחסית. סקטור גדול מהאוכלוסייה הכולל בתוכו אימהות, פרילנסרים, אנשים שגרים במקומות מרוחקים ובעלי מוגבלויות. סקטור זה מעדיף פתרונות תעסוקה מהבית אשר משלבים גמישות בלוח הזמנים ועצמאות יחסית, המאפשרת להם לשלב בין מספר יתרונות כמו שילוב בין בית לעבודה או שילוב בין מספר תחומי עיסוק וכן הלאה. מעסיקים אשר נמצאים כיום בשוק עבודה עם אבטלה נמוכה, נפתחים יותר מנטלית למסגרות עבודה חדשות שיובילו בסוף לאיזון בין ההיצע והביקוש הקיים במשק".
*הכותבת: רון שגב-פינקלמן היא מנהלת תוכן 'פורטל דרושים'
Tags: אסטרטגיה מעבר לדיגיטל ניהול משאבי אנוש שירות תרבות ארגונית