
מנחם רוזנבלום, מנהל ושותף בחברת הייעוץ וניהול הפרויקטים הטכנולוגיים 'אלטרנטיבה', מציג בראיון עם ליאור עילם תפיסת פתרון לאתגרים החדשים בתחום
פורסם: 29.3.17 צילום, יח"צ;
העולם העסקי והטכנולוגי השתנה דרמטית, בשלושת העשורים שחלפו מאז פותח לראשונה מודל ה- ERP: האינטרנט, הענן, התקשורת מול הלקוח, חווית הלקוח, Mobility , התפתחות העידן הדיגיטלי, כל אלו גורמים למהפכה של ממש באופן שנתפס הארגון המודרני. אולם מערכות ה- ERP לא מצליחות להשתנות באותה מהירות ולהתאים את עצמן במידה מספקת לעידן החדש.
דבר זה מונע היום מהארגונים לקבל פיתרון ארגוני כולל, באמצעות מערכת ERP אחת. כתוצאה מכך, ארגון המבקש לקבל פיתרון ארגוני כולל, מוצא את עצמו מנהל פרויקט טכנולוגי מורכב ויקר. בעוד ארגונים גדולים יכולים להתמודד עם המורכבות והעלויות, הרי שארגונים מסדר גודל בינוני נופלים 'בין הכסאות'. מנחם רוזנבלום, מנהל ושותף בחברת הייעוץ וניהול הפרויקטים הטכנולוגיים 'אלטרנטיבה', מציג תפיסת פתרון לאתגרים החדשים.
הפתרון, למרבה ההפתעה, אינו מתחיל מהטכנולוגיה, אלא מאפיון הכיוונים העסקיים של החברה. בראיון שערכתי איתו, מציג רוזנבלום, מתודולוגיה סדורה של בחינת כוונים עיסקים, תמורה להשקעה במערכות מידע ובניית מפת דרכים ומפת "תרומה עיסקית" בה משתמשים יועצי 'אלטרנטיבה' לאפיון האתגרים העיסקיים והתהליכים הרוחביים, חוצי החברה, חוצי השותפים העיסקיים וחוצי מוקדי לקוחות של הארגון.
'אלטרנטיבה' הינה קבוצת ייעוץ הפועלת כחטיבה עצמאית במסגרת 'חברת ענאגל'. ל'אלטרנטיבה' כ- 15 יועצים מומחים העוסקים בייעוץ והובלת של פרויקטים ארגוניים בתחומי CRM, ERP, WMS, MES ו- BI. מאחוריהם ניסיון בליווי וניהול של עשרות פרויקטי ERP, CRM, MES ואסטרטגיה של מערכות מידע ((IT Business Alignment הן בישראל והן בחו"ל, בארגונים ובטכנולוגיות שונות.
מדוע הארגונים הבינוניים 'נופלים בין הכיסאות'?
מערכות ה- ERP נולדו מתוך רצון של ארגונים לנהל את המשאבים טוב יותר. הפתרון הוגדר כפתרון ארגוני כולל, וכלל את: הנהח"ש, ניהול המלאי, מחסנים, רכש, ניהול ייצור, MRP, ATP, יבוא (בחלק מהמקרים), הזמנות לקוחות ומודל דוחות כספיים. כאשר הבעיה העיקרית, אותה נדרשו לפתור, מערכות ה- ERP בתקופת שנות ה-80 הייתה יעילות תפעולית.
למעשה, מאז ועד היום, לא התקיים תהליך Disruptive בנושא ERP, וזאת למרות שהארגונים המודרניים מתמודדים עם בעיות ואתגרים חדשים. מנועי הצמיחה, והנושאים המשפיעים על הביצועיים העסקיים העכשוויים כוללים, בין היתר: חווית לקוח וניהול לקוחות, מסחר אלקטרוני, קטלוג דיגיטלי, קונפיגורטורים אינטרנטיים, Big Data Analysis, Mobile ,IOT connectivity, Business Alerts , שווק ממוקד וכו'.
נושאים אלה למרבה הצער, קיימים חלקית, או שאינם קיימים כלל בפתרונות ה- ERP הנוכחיים. על כן, כאשר ארגון מצפה לקבל פתרון ארגוני כולל, הרי שברוב המקרים הוא נדרש להטמיע יותר מטכנולוגיה אחת ולעבוד עם יותר מספק אחד.
בעוד שלארגונים גדולים יש את המשאבים לקנות מספר פתרונות ולפתח ממשקים וקשר בין היישומים השונים, הרי שלארגונים בינוניים אין באמת את היכולת לרכוש או לקשר בין מספר רב של מערכות. על כן במקרים רבים, ארגונים אלה, המהווים, אחוז ניכר מכלל הארגונים במדינת ישראל (הרי כמה ארגוני ענק כבר יש כאן ע.ל), הם יאלצו להישאר עם פתרון אחד אשר אינו מכסה את מרחב הצרכים. או לחילופין להשתמש ביותר מכלי אחד ללא אינטגרציה ביניהם.
מכאן שבתהליך שדרוג "סטנדרטי", של החלפת של טכנולוגיה בטכנולוגיה, לרוב לא תיתן מענה לבעיות העסקיות שהארגון הבינוני מתמודד איתן. מה כן יקבל הארגון מתהליך השדרוג? מלבד השימוש בטכנולוגיה מעודכנת יותר, יתכן שהארגון יקבל חלק מהשירותים בענן (ציבורי או פרטי) ותצוגה יפה יותר של המסכים. במילים אחרות גם אם תיאור השדרוג ישמע יפה מאוד לאוזן, תוך שימוש ב Buzz Words המעודכנים ביותר, התועלת העסקית המדידה של המהלך מוטלת בספק.
מדוע? מאחר שפתרון טכנולוגי, מוצלח ככל שיהיה, אשר אינו תולדה של מנועי הצמיחה של החברה ואינו מתחיל בהבנה והגדרה של האתגרים העיסקיים והתהליכים הרוחביים, חוצי חברה, חוצי שותפים עיסקיים, מוקדי לקוחות, אולי יצליח טכנולוגית. אבל יביא שיפור מועט, אם בכלל, ביעדים העסקיים של הארגון.
איך אפשר לייצר יותר תוצאות עסקיות מההשקעה בטכנולוגיה?
מתי בפעם האחרונה, תהליךERP בארגון שיפר את הביצועיים העסקיים? האם, בתהליכי ה ERP, שאלו אותך , היו"ר / מנכ"ל / הסמנכ"ל על מנועי הצמיחה של העסק? ואם שאלו אותך: האם התייחסת לטווח הזמן הקצר, הבינוני או הארוך?
שואל רזנבלום וממשיך: הדרך להימנע משדרוג טכנולוגי שאינו מביא תוצאות עסקיות משמעותיות, מתחיל בשינוי שיטת החשיבה: במקום לחפש פתרונות, מנהלים צריכים לשאול את עצמם שאלות!
אלה הן ארבעת השאלות הקריטיות שיש לשאול לפני השקעה בפרויקט טכנולוגי:
- מנועי צמיחה: מהם מנועי הצמיחה העיקריים שלי?
- תהליכים-רוו"ה (רווח והפסד): מהם התהליכים העסקיים העיקריים, אשר משפיעים על הרו"ה של החברה שבהם צריך לטפל?"
- טווח ארוך: אילו יכולות עסקיות אני רוצה לראות בחברה בעוד 10 שנים?
- מדדים: אילו מדדים נדרשים לשיפור, וכיצד הם נמדדים, בטווח הקצר, הבינוני והארוך?
מנהל שלא מגדיר את השאלות מראש, לא יוכל לכוון את הפרויקט לערכים העסקיים, ולא יוכל למדוד את התרומה של הפרויקט להצלחה העסקית.
לדוגמה, אם האתגר של החברה הוא "זמינות להזמנות של לקוחות" – ATP, ועיקר ההזמנות של החברה בעתיד הקרוב יהיה מה- WEB . אזי פתרון אשר לא יכיל מערך הזמנות משולב באתר, כולל קשר לחברות המזמינות (B2B) או במודל B2C אינטגרטיבי למנגנון ה ATP, לא ייתן ערך עסקי אמיתי לחברה.
כלומר ה'מה' וה'למה' קודמים ל'איך'?
בדיוק! תהליך אפיון בימים אלו, חייב להתייחס לרמה העסקית, להגדרה של מנועי הצמיחה הארגוניים. לתהליכים העיקריים וליכולות העסקיות הנדרשות, בכדי לשפר את המצב העסקי של החברה. מנהל צריך לומר: יש לי בעיה כזו, יש לי אתגרים כאלה, לכאן אני רוצה להגיע בעוד ארבע או חמש שנים.
רק לאחר שבוצע תהליך של חשיבה עסקית, אפשר להגיע ל'איך'. חשוב מאוד לשמוע על ענן ("כולם עושים ענן אז גם אני רוצה"), ועל טכנולוגיית פיתוח מתקדמת, אך חשוב הרבה יותר להבין: מה זה נותן לי?
רוזנבלום מתאר את מתודולוגיית ה- IT Business Alignmentשפותחה באלטרנטיבה ואשר מתחילה ב- 2 שאלות:
- מה אתה רוצה לעשות?
- ולמה אתה רוצה לעשות את זה?
התשובות, "ככה עושים כולם", או "ברור שאנחנו צריכים" וכו', הינן אומנם תשובות נפוצות לשאלה זאת, אך הן אינן תשובות טובות!
רק לאחר תהליך בירור עסקי ומעמיק של שתי השאלות, נוצרת מפת דרכים (Road Map). מפת הדרכים כוללת בין היתר את: היעדים, הדרך להשגתם, העלויות והמוקשים שבדרך, הטכנולוגיות העיקריות הנדרשות, הקשר ביניהם, מפת עדיפות וכו'.
איך יראה העתיד?
אלטרנטיבה, היא חלוצת הגישה הרואה בטכנולוגיה כלי לפתרון בעיות עסקיות ויצירת מנופי התקדמות עסקיים. אנו מנתחים את ההתנהגות הארגונית באמצעות הסתכלות על תהליכים עסקיים חוצה ארגון: מה מונע מהארגון להתקדם? ולאלו אתגרים עסקיים אין היום לארגון פתרון?
בעתיד הלא רחוק, גישה מתכללת, תאפשר להגדיר תהליכי עבודה ולא מוצרים. כך שבמקום לדבר במונחים של מערכות, CRM ו/או ERP או BI, הדיבור והשיחה יהיו במונחים של תהליכים עסקיים. תוך תיאור תהליך המכירה משלב ההזדמנות, דרך הצעת המחיר וההזמנה, עד לאספקה. במקום לדבר על דוחות, הדיון יהיה במונחים של שימוש בכלים עצמאיים לניתוח נתונים.
אני לא חושב כי נראה בעתיד הקרוב חבילה אחת הכוללת את הכל מכל כל, בבחינת One size fits all. ההתפתחות הטכנולוגיות ליישום "ענני", יאפשרו יותר טכנולוגיה גנרית וסטנדרטית. קישור של יישומים ממוקדים לפלטפורמה ארגונית אחת. כך שאנו נראה את מערכת ה- ERP מתקדמת להיות סוג של פלטפורמה ארגונית, המקשרת בין יישומים שונים ונראית אחודה מעיני המשתמש.
כמו כן אנו צפויים לראות התפתחות BUS (אפיק) של נתונים, אשר יאפשר באמצעות Plug and Play, קשר בין יישומים מחברות שונות אשר יטפלו בנושאים שונים בחיי הארגון. על ידיי קישורם ל BUS, הם יהפכו להיות פתרון אינטגרטיבי אחד על גבי הפלטפורמה הארגונית.
והמסר שלך לסיכום?
אנחנו, לא מאמינים בהחלפה של טכנולוגיה לשם טכנולוגיה. אנחנו מאמינים כי הרצון לצאת לפרויקט, והרצון לשדרוג של טכנולוגיות IT, חייבת להיות השפעה עסקית נראית לעין, כזאת שתצעיד את החברה קדימה.
עד שזה יגיע, ממליץ מנחם לבדוק מהם הצרכים העסקיים ההכרחיים של הארגון? על מה שווה לשים את ה $ הנוסף ביישום הפתרון? מה בדרישות הוא סטנדרטי ורגיל? (כזה שיש לכולם והוא אינו ייחודי, וברור שעל נושאים אלו אין טעם לשלם מחירי פרימיום) ומה ייחודי ומיוחד? (כזה שיקדם אתכם , ועליו שווה, אולי, לשים $ נוסף) ובעיקר, אומר מנחם: מה יגרום ויהווה תשתית מתאימה,לארגון להשיג התייעלות וקפיצות מדרגה עסקיות?
"בעולם עסקי כל כך דינאמי", מסכם מנחם: "מה שהיה הוא שיהיה … כבר לא מספיק יותר".
FaceBook : ALTERNATIVE GROUP,
LinkedIn: Alternative IT Experts