
תל אביב רבה וגוש דן אינם זקוקים כיום לרכבת קלה אלא לרכבת תחתית מהירה בעלת קיבולות גבוהות.
פורסם: 16.816 צילום: ויקיפדיה
באחרונה עולה לסדר היום העירוני הדילמה היכן להעביר בעשור הבא את תוואי קווי הרכבת הקלה בירושלים ובמטרופולין תל אביב: בירושלים מוקד הוויכוח הנוכחי התוואי המתוכנן ברחוב עמק רפאים. בתל אביב בשדרות הר ציון, ברחוב אבן גבירול, בשכונת רמת אביב ובשכונת התקווה.
רכבת קלה היא שכלול של כלי תחבורה ישן שהיה מקובל כבר לפני למעלה מ 120 שנה ששמו חשמלית (טרמוואי בלע"ז). היא נעה על גבי פסים ברחובות מרכזיים ובשדרות הרחבים של ערי אירופה: וינה, ברלין, מינכן, פראג, פריס, אמסטרדם קופנהגן ועוד. לחשמלית יש זכות דרך בלעדית, היא ניזונה מרשת חשמל עילית, נעה במפלס הרחוב, מעט מהר ממהירות התנועה הממוצעת, בעלת קיבולת מוגבלת לגודל הקרון, ובזבזנית בצריכת השטח. מחליפתה היעילה היא הרכבת התחתית: מהירה ממנה , בעלת קיבולת גדולה מאוד כפונקציה של מספר הקרונות ברכבת), ובלתי מפריעה למהלך החיים התקין.
מדינת ההי-טק הצפופה והחכמה בחרה לקראת שנות ה 2000 דווקא בלבוש חדש לטכנולוגיה המיושנת – רכבת קלה שהקו הראשון שלה נע בהצלחה יחסית ברחובות ירושלים. תכנון הקווים הנוספים נתקל בקשיים המוכרים, ומעלה שוב אל פני השטח (תרתי משמע) את הסוגיה הדיחוטומית: לכידות אורבנית מול עבירות תחבורתית. על שולחן השרטוט של מתכנני הקו הכחול רח' עמק הרפאים. כיום הרחוב הראשי של המושבה הגרמנית של ירושלים שנבנתה ע"י גרמנים טמפלרים ככפר חקלאי לפני 150 שנה. לפיכך הרחוב צר ביחס, משמש כעורק תחבורה החוצה שכונה ציורית שהפכה בינתיים לשכיית חמדה תיירותית, ומשמש בנוסף, עורק תחבורה מרכזי לשכונות דרום ומערב ירושלים.
הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים על ציר עמק רפאים יחצה את השכונה, יהיה כישלון אורבני, ומכשלה תחבורתית. הפתרון מונח מעבר לפינה: בגב המושבה תוואי הרכבת התורכית שנחנך בשנת 1889, חודש בתקופת המנדט, ושימש את רכבת ישראל עד שנת 1989. לפני עשור הוא הפך לעמוד השדרה של פארק המסילה המוצלח של ירושלים. העברת הקו הכחול של הרכבת הקלה בתוואי ההיסטורי ,לא רק שלא תפגע בפארק המסילה, אלא תחזיר לו את הממד התחבורתי הירושלמי הרוגע.
תל אביב רבה וגוש דן אינם זקוקים כיום לרכבת קלה אלא לרכבת תחתית מהירה בעלת קיבולות גבוהות. מטעם זה יש להאריך ככל שרק ניתן את המנהרות והתחנות התת קרקעיות. הקו הירוק מראשון לציון וחולון דרך מרכז תל אביב להרצליה ולשכונות צפון מזרח צריך להיכנס לתת הקרקע בפורטל רחוב קיבוץ גלויות – שדרות הר ציון ולצאת ברחוב אבן גבירול אחרי שדרות רוקח. גם השלוחה הצפון מזרחית מאיימת על הליכוד האורבני של שכונות רמת אביב ונווה אביבים, תוך פגיעה אנושה ברח' איינשטיין.
אם בכך אין די מאיים גם התוואי המוצע של הקו הסגול שיגיע מיישובי עמק אונו לחצוץ את שכונת התקווה ולפגוע אנושות בחלק מהמרקם המסחרי של אחת היותר חלשות בשכונותיה הדרומיות של תל אביב – יפו.
*דניאל מורגנשטרן יועץ סביבתי ומתכנן אורבני, ממייסדי המכון לערים חכמות בישראל
Tags: אסטרטגיה חדשנות טכנולוגיה ניהול משאבי אנוש ניהול פרויקטים