
התחקיר בשונה מחקירה, מאפשר למידה משותפת וממשית מהצלחות או מתקלות המלוות את תהליכי העבודה השונים
פורסם: 3.8.16 צילום, shutterstock;
תחקיר והפקת לקחים מהווים מרכיב חשוב במערכת הלמידה הארגונית שמטרתם להשיג הבנה חדשה לגבי בעיות שיטתיות, ולהשתמש בהבנות אלה להגברת האפקטיביות והיעילות. המאפיין המרכזי בלמידה הארגונית הוא שיפור מתמיד בביצועים תוך שאיפה למצוינות. ארגון , בין אם מדובר במדינה ובין אם מדובר בארגון כלכלי , אמור ללמוד מכל אירוע במגמה לאתר נקודות הצלחה וכשל, על מנת להשתפר בעתיד.
התחקיר בשונה מחקירה, מאפשר למידה משותפת וממשית מהצלחות או מתקלות המלוות את תהליכי העבודה השונים. תחקיר מסייע במניעת הישנותן של טעויות דומות ומאפשר בכך פיתוח זיכרון ארגוני ושיפור תהליכי העברת הידע בארגון. להבדיל מחקירה, מטרת התחקיר אינה בחיפוש אשמים או במתן עיטורי הצטיינות, אלא בפיתוח משותף של לקחים, תובנות וכיווני פעולה להמשך. כללי ההתנהגות בתחקיר הם פשוטים למדי, אם כי לא תמיד קלים ליישום. ראשית כאמור הימנעות מהטחת האשמות, פתיחות מרבית ושמירה על אווירה חיובית ובונה. השאלות המהותיות שיש לשאול במהלך התחקיר הן מה קרה? למה ומדוע קרה? ומה עלינו לעשות בהקשר זה בעתיד? רצוי כמובן ליצור סביבה ידידותית אשר רואה בתחקיר כלי לשיפור ולא כלי להענשה ול "סגירת חשבונות."
חשוב לברר את פרטי הביצוע של האירוע הן מבחינת המטרות מול התוצאות, ונקודות ההצלחה והכשל במסגרת האירוע. מדובר בבחינה אובייקטיבית עד כמה שניתן, של עובדות וניתוח כל המידע תוך שימוש רב בשאלה למה?
בירור כזה יוביל להפקת לקחים היינו מסקנות מקצועיות שהופקו מניתוח מקצועי של האירוע, וראוי לעשות בהן שימוש להעלאת הרמה המקצועית של הביצועים בעתיד, זאת במונחים ביצועיים –מוחשיים.
השלב המרכזי בתהליך האמור להיות מעשי הוא שלב ההטמעה, במסגרתו תיושמנה המסקנות שהוסקו למען שיפור התהליכים בעתיד בתחום התכנון והביצוע. שלב זה כולל כמובן את המעקב והבקרה על יישום הלקחים. אכן חומר למחשבה.
Tags: אסטרטגיה ניהול ניהול ידע ניהול משאבי אנוש תרבות ארגונית