
סקר חדש בקרב העצמאיות בישראל מצא כי: 80% !!!! מהעצמאיות חושבות שיש להן מה לשפר בתחום שיווק העסק שלהן או כלל לא היו רוצות לעסוק בשיווקו, 50% מהנשים העצמאיות נעזרות ביועצים חיצוניים לצורך צמיחה עסקית ו59% מהנשים שייכו את צמיחת העסק להשתייכותן לארגון נטוורקינג.
לרגל שבוע היזמות שחל השבוע (16-23.11) מגזין סטטוס יצא לבדוק מקרוב איך יזמיות עושות את זה?
בראיון עסקי/נשי במיוחד עם יפעת ברכה, מנכ"לית "מעגל תנופה- ארגון ארצי לקידום נשים עצמאיות בישראל, היא מסבירה מהם עשרת הכללים העסקיים להפוך רעיון למוצר, מהן דרכי השיווק העדיפות על נשים, ומדוע נשים יודעות להוציא את הביזניס מהפלז'ר יותר בחוכמה מהגברים…
לרגל שבוע היזמות שחל השבוע (16-23.11) מגזין סטטוס יצא לבדוק מקרוב איך יזמיות עושות את זה?
בראיון עסקי/נשי במיוחד עם יפעת ברכה, מנכ"לית "מעגל תנופה- ארגון ארצי לקידום נשים עצמאיות בישראל, היא מסבירה מהם עשרת הכללים העסקיים להפוך רעיון למוצר, מהן דרכי השיווק העדיפות על נשים, ומדוע נשים יודעות להוציא את הביזניס מהפלז'ר יותר בחוכמה מהגברים…
פורסם: 18.11.14 צילום: ניקי סוביק
הנתונים הרשמיים מראים שבמדינת ישראל כיום יש 242,300 גברים עצמאיים ו72,000 נשים עצמאיות. מספר הגברים העצמאים גדול כמעט פי 3.5 מספר הנשים העצמאיות!!! יחד עם זאת, מצאו להן הנשים נישה של נטוורקינג שהן שומרות לעצמן בלבד. בישראל יש כ 9 ארגוני נטוורקינג. מתוכם כ 3 לנשים בלבד! מעגל תנופה מאפשר נטוורקינג לנשים בלבד. ספרי קצת מהו מעגל תנופה?
יפעת ברכה: "מעגל תנופה הוא ארגון ארצי לקידום נשים עצמאיות במגוון השלבים – בעלות עסק חדש, בעלות עסק ותיק או בשלבי הקמת עסק חדש. המפגשים שלנו "מעגל תנופה" מתקיימים מספר פעמים בחודש במגוון ערים ומועדים: חולון, רחובות, מודיעין, כפר סבא, תל מונד, פתח תקווה, תל אביב, ראשון לציון ורעננה. את הארגון הקמתי בשנת 2012, מתוך רצון לתמוך בנשים עצמאיות, וצורך שנבע מהשטח.
הסקר האחרון שערכנו במעגל תנופה, וניתחנו באמצעות yplan– תכנון אסטרטגי, מעלה תמונה מאתגרת לעצמאיות בישראל:
גילנו ש 80% !!!! מהעצמאיות חושבות שיש להן מה לשפר בתחום שיווק העסק שלהן או כלל לא היו רוצות לעסוק בשיווקו – כ- 55% מהם מגדירות עצמן כנשות שיווק בינוניות לעסק שלהן, וזקוקות לשיפור בפן השיווקי שלו וכ -20% כנשות שיווק גרועות לעסק שלהן והיו רוצות שמישהו אחר יעסוק עבורן בתחום השיווק.
בנושא הצמיחה גילנו ש50% מהנשים העצמאיות מציינות שהן נעזרות ביועצים חיצוניים לצורך צמיחה עסקית. לצורך צמיחה יש חשיבות משמעותית לאמונה בעצמן (83% מהנשים ציינו אמונה בעצמן כגורם לצמיחה) ובחיזוק מהסביבה הקרובה (56% ציינו תמיכה מהבית).
שיטות השיווק המוצלחות עבור עצמאיות בישראל: 95% שיטת השיווק "מפה לאזן" כשיטת השיווק המוצלחת ביתר. במקום השני 80% מהפייסבוק, 59% השתייכותן לארגון נטוורקינגו 40% אתר אינטרנט ייעודי של העסק. רק 18% לחשיפה תקשורתית ו 5% לניוזלטר.
הנשים קבעו חד משמעית שנשים יודעות לערבב יותר בחכמה ביזניס ופלז'ר: 56% נשים לעומת 17% גברים".
ומה את אומרת על התשובות?
"אני אומרת שאשת השיווק הטובה ביותר לעסק היא בעלת העסק בעצמה. אין טובה ממנה ונלהבת ממנה בחומר, ולכן היא תסביר אותו בצורה הטובה ביותר ללקוחותיה הפוטנציאלים. האווירה החמה והמכילה שנוצרת בנטוורקינג נשי, מאפשרת לעצמאיות לצמוח ולהתחיל לקבל את עצמן גם כאשת השיווק של העסק שלהן וגם ללמוד כלים מעשיים כיצד לעשות את זה".
עכשיו סקרנת, ממש, איך הכל התחיל?
"כל חיי הייתי בצד הגברי… בעולם גברי – אני מגיעה מתחום של הייטק, מערכות מידע ומנהל עסקים. את השבט הנשי גיליתי לאחר אובדן בתי הבכורה כאשר היו אלה דווקא הנשים שהקיפו אותי בחום והכלה. לאחר מכן בלידתה של בתי השניה גיליתי שוב עולם נשי מלא ברוך של הנקה ונתינה – עולם האימהות!
מתוך המהות הנשית הזאת הקמתי את המרכז לליווי שיווקי לנשים עצמאיות וסדנאות להעשרה והעצמה נשית. אני בעלת תואר ראשון במנהל עסקים עם התמחות בבניית אתרי אינטרנט ומערכות מידע, ובוגרת קורס הנחיית קבוצות לזוגות ונשים לאחר לידה. הניסיון התעסוקתי שלי, השכלתי האקדמאית, וניסיון החיים שלי – הביאו לשילוב ייחודי של עסקי ורוחני ויצרו נישה ייחודית של "עסקי-הוליסטי".
השקפת עולמי היא כי קודם אנחנו בנות אדם, נשמות עם רצונות, צרכים וסיפוקים – אשר אותם אנחנו מביאות יום יום אל תוך העסק שלנו. מתוך הקמת העסק האישי שלי גיליתי את הצורך לקבל תמיכה ולתת לאחרות. במפגשים אני מציגה למשתתפות דרכים קלות, ובעיקר חינמיות לשווק את עצמן באמצעות הכלים של רשת האינטרנט. המטרה העיקרית שלי היא לעזור לנשים ואמהות עצמאיות מוכשרות ומעולות, אשר לא יודעות את רזי האינטרנט והשיווק, ובכך לקדם אותן ולהעצים אותן בדרך להצלחה".
מה קורה שם בנטוורקינג הנשי הזה?
"במעגלים העסקיים של תנופה אנו לא מסתפקות רק בנטוורקינג אלא גם משלבות סדנה / הרצאה שנותנת ערך אמיתי של למידה והעשרה בכל מפגש! הנושא והתכנים ייחודיים לאותו חודש ואינם חוזרים על עצמם. זו הזדמנות לחברות להחשף ללקוחות פוטנציאליים, לקבל הפניות ואופציות לשיתופי פעולה, ובמקביל ללמוד משהו חדש שימנף את העסק ויעזור לצמוח בכל הרבדים. אנו שמות דגש על תחושת ה-"ביחד", עוזרות, תומכות, מקשיבות ומלמדות זו את זו. יחד! יצרנו קהילה תומכת ומעשירה".
האם לדעתך כל רעיון טוב יכול להפוך למוצר? מה קובע האם הוא יהיה מוצר או שיישאר רעיון? תני לנו את הכללים לצמיחה עסקית…
"בכדי לממש רעיון טוב, צריך לפעול לפי הכללים הבאים:
- בדקו צורך שוק, מיהו הקהל הפוטנציאלי ומה גודלו, כמה יהיה מוכן לשלם תמורת המוצר / שירות, וכמה מאמץ פיננסי (ובכלל) יידרש כדי לספק אותו. זה צעד קריטי שמגדיר לנו האם לצאת עם המיזם הלאה או לגנוז אותו.
- כתבו לעצמכם חזון ויעדים– באנגלית חזון זה VISION מלשון חיזיון/מראה.. משהו ויזואלי שאני רואה לעיני רוחי. החזון מוביל ומכוון ומדייק את הפעולות שלנו. חזון תמיד צריך לענות על השאלה: למה אנחנו רוצים להגיע? מה המטרה הגבוהה והעליונה שלנו?
ובכדי לפרוט את החזון לצעדים ישימים אנו צריכים להגדיר גם יעדים מהסוגים הבאים: כמותיים, מדידים, חתומים בזמן, הגיוניים וברי השגה, ממוקדים וכתובים. - הכינו תכנית עסקית מפורטת– היא תהיה לכם סימן הדרך, הפלטפורמה שעליה ניתן לעשות שינויים. עדיף לעשות זאת בדרך מקצועית ולהיעזר באנשי מקצוע עם המלצות.
- בדקו את הגב הכלכלי שלכם– עדיף לנהל סיכונים באופן זהיר ביותר ולגעת פחות ככל האפשר בנכסים פרטיים. דאגו להתייעץ עם רואה חשבון ועורך דין הם ידאגו לצעדים שקולים.
- אל תלכו לבד– אלא תעזרו ביזם או איש עסקים בעל ניסיון. הקשיבו ל"יועץ תחום"- זהו אדם בעל ניסיון בתחום השירות / מוצר שלכם שיוכל להאיר באופן שונה ולהעיר הערות שעלולות לחסוך לכם המון כסף, זמן וכאב לב. במקרה ואתם נכנסים לשותפות >> חשוב להסדיר את יחסי השותפות באופן רשמי וברור כבר מההתחלה.
- קחו נשימה ארוכה– יזמות מכל סוג היא אינה עניין פשוט אף פעם. היא דורשת סבלנות, התמודדות, גמישות מחשבתית, התעסקות בלתי פוסקת עם המיזם והרבה לילות ללא שינה. הכינו את בני המשפחה והסביבה שיתנו לכם את התמיכה הנדרשת ויהיו סבלנים, משפחה תומכת עוזרת לאורך הנשימה.
- לקבל בהבנה ביקורת מהסביבה– אנשים רבים מתארים את ההחלטה הטובה ביותר בחייהם ככזו שהתקבלה נגד דעת הסביבה.
- הכינו תכנית מגירה לכמה סוגי תרחישים (מהגרוע, בינוני ועד האופטימאלי).שמרו על אופן ניהול רזה, היו בקיאים בפרטי ההוצאות, השוו בין ספקים, הסתפקו במועט.
- האופוריה של היום כבר לא מתאימה למציאות של מחר. אפשר ליהנות מאופוריה ברגעים שהיא מגיעה, אך לזכור לצאת ממנה ולהמשיך בעשיה.
- זיהוי הזדמנויות וקבלת החלטות מהירות– אם אתם מעוניינים להצליח, למדו לקבל החלטות מהירות ולזהות הזדמנויות מוצלחות".
* "מעגל תנופה"- ארגון ארצי לקידום נשים עצמאיות בישראל . זהו ארגון נטוורקינג נשי ארצי לקידום עצמאיות הנמצאות על רצף השלבים: בעלות עסק ותיק, בעלות עסק חדש או בשלבי הקמת עסק חדש. הארגון קיים משנת 2012, מפעיל 10 קבוצות נטוורקינג ברחבי הארץ ובו חברות 150 נשים עצמאיות. המפגשים הקבועים מתקיימים בבתי העסק של חברות הארגון.
לארגון קיים בסיס מידע נרחב, השואב נתונים מכלי דגימת תשובות של כ 5,000 עצמאיות בישראל. הקהל מפולח והמדגמים מייצגים.
מעגל תנופה- ארגון ארצי לקידום נשים עצמאיות בישראל http://tnufacircle.co.il/
סרטון מתוך הכנס השנתי של מעגל תנופה https://www.youtube.com/watch?v=4IEEU3DzoVk
הסקר נותח ע"י "Yplan– תכנון אסטרטגי" עבור ארגון מעגל תנופה. https://www.facebook.com/yaelliftman.yplan
* ענתי דגן היא כותבת עצמאית ובעלת דגן תקשורת- משרד ליחסי ציבור, חשיפה תקשורתית וייעוץ תקשורתי. ענתי דגן פועלת לחשיפה תקשורתית של עסקים מתחומי איכות הסביבה, צרכנות, לייף סטייל, עמותות, הורות, תחבורה ועוד. Dagan.anati@gmail.com www.daganpr.co.il
Tags:
אסטרטגיה
יזמות
סטרטאפים
קריירה
שיווק