
מי מכם חושב שהעסק שלו יכול יותר? מי מכם מרגיש שהוא רוצה יותר מהעסק שלו? מי מכם היה רוצה לסגור , פעם אחת ולתמיד, את הפער הזה בין התוצאות שהייתי רוצה שיהיו לי בעסקים לבין התוצאות בפועל?
צילום:shutterstock, פורסם: 29.6.2014
כולם רוצים להיות עשירים, בריאים, שמחים, עם ביטחון עצמי ולתרום לסביבה שלהם אבל בינינו, רק בינינו, שששש תתקרבו שלא ישמעו – הרב לא יהיו….. הרב לא יהיו עשירים, לא שמחים כדרך חיים ואפילו לא ממש בריאים.. אבל, יש לי חדשות טובות! אתם זה לא הרב. עובדה. אתם קוראים את המאמר הזה. לרוב גם לא יהיו עסקים מצליחים.
לא בגלל שהם לא יכולים, אלא בגלל שהם לא מוכנים לעשות מה שצריך כדי לשנות את מצבם.
ניהול העסק הוא מקצוע בפני עצמו לצד התחום בו מתמחה העסק. לעולם העסקים חוקים משלו וההצלחה בו אינה מקרית.
אז מה באמת עומד בינינו לבין כל מה שנרצה אי פעם להשיג. ב"קוד העסק" אנחנו קוראים להם 4 חסמי ההצלחה. הם נכונים לכל סוגי העסקים. והאמת, הם נכונים גם לחיים בכלל. ולהלן הם:
1. אנשים לא מכירים את החוקים
הסיבה הראשונה שאנשים לא משיגים מה שהם רוצים כי הם לא מכירים את החוקים.
לדוגמה – הדרך הכי מהירה לרדת מהגג זה לקפוץ, אבל אנחנו לא נקפוץ כי אנחנו יודעים מה יקרה. אבל מה קורה במקומות שאנחנו לא מכירים את החוקים? דמיינו לכם שחקן כדורגל שלא יודע רק חוק אחד – שאסור לתפוס את הכדור ביד. הוא נכנס בדקה 60 למגרש ומבקיע גול עם הידיים.
כמובן שהשופט שורק נגדו, מוציא לו כרטיס אדום ומה קורה עם אחינו השחקן? הוא מופתע, נעלב, כועס.
מרבית אנשי העסקים חיים בבורות גמורה בכל מה שנוגע לאופן שבו הם מנהלים את העסק שלהם! עצמאים רבים שאני שואל כמה הם מרוויחים בחודש? בשנה? פשוט לא יודעים לענות לי. נשמע תמוה לא? הם עוסקים בתחומים שלכאורה הם מבינים בהם. ראיית חשבון, עריכת דין, מכונאות רכב. אבל השאלה, האם הם מבינים איך לנהל את העסק שלהם. האם הם באמת יודעים לנהל תקציב, האם הגדירו תקציב לעסק? האם הם הגדירו לעצמם את רמת השירות שהם מצפים מהעובדים שלהם לתת ללקוחות, האם בדקו את זה? האם העבירו הכשרה לעובדים שלהם? האם רמת השירות תואמת למיצוב של העסק שלהם?
-
2. הסיבה השנייה שאנשים לא משיגים מה הם רוצים – כי הם לא יודעים מה הם רוצים!
אתה שואל מנכ"ל, בעלים, עצמאי מה המטרות שלך לשנה הקרובה? אין לו. כמה אתה מתכוון להרוויח השנה? מה מודל עשיית הכסף שלך בעסק? ועוד.. 90 אחוז מהאנשים יודעים להגיד לך מה הם לא רוצים. אבל מה אתה כן רוצה? מה החזון שלך? מהם היעדים שלך לעסק שלך. לא שלי. שלך. 90 אחוז – מחקרית – אין להם. ל10% יש מטרות ול3% בלבד הן כתובות ומשמשות ככלי עבודה.
מה ההסתברות לקלוע בול במטרה שלא ברור איפה היא? דמיינו את עצמכם משחקים משחק קליעה למטרה, כשהמטרה תמיד זזה ונעלמת. מה הסיכוי שתפגעו בה?
-
3. ונניח שאתם כבר יודעים מה אתם רוצים להשיג …מדוע זה לא קרה עד היום?
פחד – זו הסיבה השלישית. פחד מסמן את הגבולות שלנו.
מה יקרה אם אני לא אצליח – מה יקרה אם אני אכשל?
דרך אגב, אתם יודעים מה הפחד הכי נפוץ בעולם? הכי הרבה אנשים מפחדים מ…?
פחד קהל. זה הפחד הנפוץ ביותר! לעמוד על במה מול קהל. הפחד השני הכי נפוץ הוא פחד מהמוות. ומה לדעתכם הפחד השלישי? למות בעודך מדבר בפני קהל..
והאמת היא שגם אנשים מצליחים מפחדים – אין אנשים שלא מפחדים (רק משוגעים לא מפחדים) ההבדל הוא שמנצחים פועלים למרות הפחד.
לדוגמא, לבעלי עסקים רבים, שכבר יודעים מה יקדם את העסק שלהם, יש חשש מפני הוצאות הכרחיות לפיתוח העסק (חוששים להשקיע בקידום האתר, חוששים להשקיע במיתוג, חוששים להשקיע בפתיחת מרכז שירות ועוד ועוד).
4. הסיבה הרביעית שאנשים לא משיגים את מה שהם רוצים – אנשים מחזיקים בהרגלים שלא מקדמים אותם.
מכירים הרגלים של אנשים שלא מקדמים אותם? נכון, ניהול זמן בעייתי, איחור בהזמנת סחורה, יחס לא מתאים ללקוחות. למה אנשים עושים דברים שלא משרתים אותם?
אין הרגלים טובים או רעים. השאלה היא האם ההרגל הזה מקדם אותי לעבר המטרות שלי בחיים ולעבר האדם שאני רוצה להיות או שלא. זו השאלה שצריך כל אדם לשאול את עצמו.
לכל אחד מאתנו יש מה שאני קורא : "אני עכשיו", איך אני נראה, מה היכולות שלי , התוצאות של העסק שלי, ולכל אחד מאתנו יש גם את "האני הגדול" שלו, האני הפוטנציאלי, הגרסה הטובה האפשרית שלי, של העסק שלי.
אדם צריך לדעת היכן הוא נמצא כעת (נקודת תחילת ניווט), לאן הוא רוצה להגיע (אנחנו בונים "תמונה מנצחת")? ולדעת איך הוא יגיע לשם?
החדשות הטובות שאפשר ללמוד את זה. להבין את החוקים, לבנות תמונה מנצחת, להבין מה עוצר אותנו ואיך לפרוץ את הגבול למטרות השיא שלנו וכיצד לסגל הרגלים של עסקים מצליחים.
שואלים אותי כל הזמן האם כל אחד יכול להצליח? האם כל אחד יכול להיות מנכ"ל אפל? התשובה היא לא וכן. לא כל אחד יכול ומתאים להיות מנכ"ל אפל. אבל כל אחד יכול להצליח ולהיות פי 2, פי 4, פי 20 גדול ממה שהוא עכשיו. זה הרבה יותר קל ומהיר מכפי שזה נדמה והכי חשוב אפשר ללמוד את זה.
תחיו בעוצמה,
אלון
* אלון אולמן מייסד החברות "קוד המנצח" בע"מ, "פריצת גבולות" בע"מ ו"קוד העסק בע"מ"
למידע נוסף על סדנת "קוד העסק" לעסקים קטנים ובינוניים מקבוצת "קוד המנצח" ב:
Tags:
אימון
טיפים
עסקים
עסקים קטנים ובינוניים