
עסק עם ותק ואמינות של כמעט 170 שנה כמונו שומר על שמו הטוב ועל אמינות עסקית ב"חרדת יתר"
פורסם: 16/2/16 צילום: יח"צ
ספר לנו קצת על ההיסטוריה של היקב
"יקב הכורמים נוסד בשנת 1848 ע"י סבא של סבא של אבי בלב הרובע המוסלמי של ירושלים העתיקה. מרתף החביות שהיה מתחת לבית שבו גרו בני המשפחה גבל בכותל המערבי ובני המשפחה התנהגו ביקב בהתנהגות של קדושה ממש כמו בבית כנסת. מאז ולאורך כל הדורות בני המשפחה –בנים ובנות- עסקו רק בייצור יין, בתחילה יינות מחוזקים, כמו ה"קונדיטון" ובהמשך ייצרו ברנדי, יי"ש, וכיום אנו מייצרים בנוסף ליינות המסורת והתירוש הטבעי גם יינות זניים איכותיים".
לאן פני היקב מועדות?
"העידן של "העולם החדש" של היין כבר כאן. הקשר של הכרם ליקב מאוד מחייב בעינינו. בעשור האחרון עסקנו בנטיעות של מאות דונמים של כרמים, מתוך החלטה אסטרטגית שהיקב הוא זה שמגדל את הענבים בעצמו, וכך יכול להשפיע על איכויות הפרי. כיום אנו רואים את עיקר השוק שלנו בייצוא, והייצוא שלנו גדל משנה לשנה למרות קשיים שנערמים בדרכו של מוצר ישראלי בחו"ל. השוק שלנו במדינות אמריקה מכפיל את עצמו, ונפתחים לנו שווקים חדשים במזרח הרחוק. ההערכה ליינות שלנו בחול היא גדולה מאוד ומחירי היינות שלנו בחו"ל גבוהים בכ50% ממחירם בישראל".
מה סוד ההצלחה של היקב?
"הצלחה נמדדת גם בשמירה על איכות ואחידות היין לאורך שנים, והדרך להשיג את זה היא דרך שליטה על גידול הכרמים ויכולת טיפול עקבית בכרם. הצלחה גם נמדדת בשם טוב ובאמינות, עסק עם ותק ואמינות של כמעט 170 שנה כמונו שומר על שמו הטוב ועל אמינות עסקית ב"חרדת יתר". השאיפה האישית שלי היא שלעולם לא להתפשר על שני העקרונות האלו".
אילו סדרות חדשות נכנסו/ ייכנסו ?
"לקראת פסח אנו מוציאים את סדרת "כרמים", יינות יבשים שהתיישנו כ12 חודש ביקב, עם עוצמות פרי וארומות נפלאות, סדרת כרמים היא הסדרה המובילה שלנו בייצוא. היקב מאמין שיין צריך להיות מוצר נגיש גם מבחינה כלכלית ולכן היין נמכר במחיר של כ28 ₪ בחנויות היין. יין מעניין נוסף הוא ה"קונדיטון" בחוזק 18%, היין עשוי בסגנון היינות המחוזקים האירופים אך עם ניחוחות ארצישראלים מובהקים. "קונדיטון 18" הוא יין קונדיטון מחוזק בברנדי מיושן בחביות עץ צרפתיות. את הברנדי אנחנו מזקקים במזקקת נחושת שנמצאת אצלנו במשפחה כבר יותר מ90 שנה".
במה מיוחד יקב הכורמים מיקבים אחרים בארץ?
"בעיקר בזכות הגישה שלנו בתמחור יינות היקב. בפשטות, הגישה היא להשקיע הרבה מימון ונשמה בעובדים, בגפן וביין ופחות בתווית, באריזה ובפרסום, תוצר ישיר של הראיה הזו הוא שמחירי היינות של היקב מפתיעים ביחס המחיר לאיכות היין. אך גם בזכות זה שהיקב הוא משפחתי והאחריות היא מאוד אישית. האחריות היא גם כלפי הצרכנים כשהמטרה היא להציע יין מעולה במחיר הוגן, וגם כלפי כל משפחת עובדי היקב לאפשר להם ולמשפחתם פרנסה בכבוד ובשמחה. בהקשר הזה אני תמיד אוהב לציין שממוצע הוותק של העובדים ביקב הוא כ22 שנים"!
מה המוטו העסקי שלך?
"אמונה ועבודה"
אתם יקב שמעסיק עובדים בעלי מוגבלויות, ספר על מהלך זה.
"כבר שנים רבות שאנחנו נהנים להעסיק בעלי מוגבלויות שיכולים לתפקד כחלק בלתי נפרד מצוות היקב, להיות שותפים בעשייה ובייצור ולהשתתף במסגרת של אחריות ועבודה. לא מדובר במהלך שקרה בשנים האחרונות אלא בתרבות העסקה שיש ביקב מאז יסודו ושכבר שנים רבות מוכיחה את עצמה. מאז ילדותי, ביקב היו עובדים בעלי מוגבלויות כחלק בלתי נפרד מעובדי היקב. ישנם גם כאלו שעובדים ביקב כבר 35 שנה ויותר. בסך הכל, העבודה המשותפת תורמת לעסק, תורמת לעובד המקצועי ותורמת לעובד המוגבל. למרות שמעולם לא ידעתי אחרת, לפעמים אני עדיין מופתע מהתמורה שכל הצדדים מקבלים. אני שמח שככה זה אצלנו מאז ומתמיד ואני ממליץ לכל מעסיק לשקול בחיוב אפשרות שיתוף של בעלי מוגבלויות עם צוות העובדים הקיים".
מה מוצר הדגל של היקב?
"כולם היו בני" קשה להגדיר "מוצר דגל" כשלכל יין יש את הייחודיות שלו, וכשלכל יין יש לי את הקשר האישי. יין אחד אהוב כי הכורם הוא איש נפלא ונעים ומקצועי להפליא, יין שני אהוב כי חלק מהגפנים בכרם שממנו הוא מגיע אני עצמי נטעתי, אחר אהוב כי כמו בן סורר בתחילה, בסופו הוא הפתיע אותי לטובה ויצא ממנו ילד פלא… כל יין והקשר שלי אליו. אבל אם מבקשים ממני לציין יין אחד, אין ספק שזה יהיה ה"קונדיטון", את היין הזה מייצרים אצלנו במשפחה כבר 7 דורות במסורת ובאהבה, וכשאני עסוק במיזוג ובטעימות ה"קונדיטון", כשאני מתרכז בתיאום הרגיש של הארומות בין הסילאן, הברנדי והתבלינים, לפעמים אני כמעט מרגיש בעורף את הנשימות של הסבים והסבתות שלי שהכינו את הקונדיטון דורות רבים לפני".
אודות יקב הכורמים
בהרי מדבר יהודה, קרוב אל הנחלים קדרון ואוג במרכז מישור האדומים ובמרחק קצר מירושלים נמצא יקב הכורמים. היקב שתחילת דרכו בשנת 1848 במרתף בית המשפחה ברובע המוסלמי בעיר העתיקה בירושלים עבר בשנות השבעים למיקומו המדברי ע"י הדור השישי למייסדי היקב, הזוג יחיאל ונחמה שור, ובד בבד עם המעבר למבנה מודרני שונתה שיטת הייצור מקלאסית לגישת ייצור מודרנית והושפעה רבות מ"העולם החדש" של היין ובד בבד אף השפיעה על התפתחות הענף בארץ. היקב מייצר שני סדרות של יינות זניים ושני סדרות של יינות גנריים ונגישים, וממשיך בשיטות הייצור הקלאסיות של ייצור יינות מתוקים ומיושנים, יינות קינוח ותירוש ענבים טבעי 100% בשיטת הסבא ובאיכות הטובה ביותר. יינות היקב מיוצאים לארצות הברית ואירופה כבר שנים רבות וזוכים לשוק נאמן ולשם טוב. בשנתיים האחרונות הגדיל היקב את היקף ייצור היינות השולחנים ומפתח את השוק בישראל.
צוות היקב בכל האגפים מורכב מבעלי מוגבלויות וצרכים מיוחדים מארגונים כדוגמת "עמותת שק"ל" "שיח סוד" "אלווין" וכו' שעובדים בשיתוף וכצוות עם העובדים המקצועיים שביקב, כל אחד בתחומו ולפי יכולתו. בעלי היקב מאמינים כי בעלי הצרכים המיוחדים הופכים בעבודה המשותפת גם את אנשי המקצוע לאנושיים יותר ולמקצועניים יותר ולכן העבודה הנדרשת מבעלי המוגבלויות היא תרומה אמתית ומשמעותית לתהליך הייצור ולא "בכאילו". רוב העובדים ביקב הם בעלי ותק של עשר שנים ומעלה ומוצאים ביקב בית חם ואוהב. משפחה של יין.
Tags: אסטרטגיה מיתוג מכירות מנהיגות ניהול