
כאשר מנתחים את העוסקים או הנוגעים בהובלה ימית וכמות המידע העובר בינם לבין עצמם, די ברור, כי תשתיות אנושיות תקרוסנה בניהול אותה הובלה
פורסם: 22.3.15 צילום :וויקיפדיה
שרשרת אספקה גלובאלית (חלק ג)
בשנת 1887, יצר אליעזר לודוויג זמנהוף (כן, זמנהוף, עליו קרוי הרחוב, הצמוד לריינס ודיזינגוף בתל-אביב) – לאחר עבודה רבה, את שפת האספרנטו. שפה, שתכליתה היתה, בעיני רוחו, ליצור תשתית של דו-קיום בשלום, מעצם העובדה, ששפות שונות מייצרות סמנטיקה שונה, ותרגום לא מדוייק, מייצר אי הבנות סמאנטיות, גורם לטעויות תקשורת, ופערים תרבותיים בין העמים בעולם. (כיום, שפת האספרנטו היא השפה המתוכננת – השימושית ביותר בעולם ולה כמיליון וחצי דוברי אספרנטו).
מה לזמנהוף ולנו?
ובכן, בכתבותינו הקודמות עסקנו בשני איזורים, כאשר מתלכדים יחדיו, מביאים אותנו לדיון החותם את טרילוגיית הכתבות בתחום ההובלה הימית – דיון העוסק בפורטל ימי המנוהל ע"י חברת INTTRA.
האזור הראשון הינו אזור ה EDI – תקשורת נתונים פורמאלית – אשר כבר במאה הקודמת, תוקננה בתקנים שונים, אך המובילים בסוף, הינם תקן ארגון התקינה הבינלאומי ISO UN/ EDIFACT והתקן האמריקאי ASC ANSI X12 . ואילו האזור השני – אזור תחום ההובלה הימית אשר צומח וכנראה יצמח עוד יותר – ראו את הגרף המראה את כמות המכולות המשונעות בעולם.
השילוב של צורך השליטה, החיבור בין ארגונים העוסקים בהובלה ימית, העברת מידע בין אניות מכולה (אז – 2000 מכולות והיום 18,000 במסע אחד) חייב חשיבה אחרת על מנת להחליף את הטלקס (מי זוכר?) במערכות אחרות לגמרי.
כאשר מנתחים את העוסקים או הנוגעים בהובלה ימית, כמות המידע העוברת, בינם לבין עצמם, כבר אז היה ברור, כי תשתיות אנושיות תקרוסנה בניהול אותה מכולה, אשר לקוח באוסטרליה מזמין מספק הנמצא ברמת יוחנן, ישראל.
הזמנה פשוטה, אשר מניעה ערב רב של גורמים, אשר רובם ככולם, תומכים בהעברה מושלמת שלה – גורמים עליהם נמנים: חב' הספנות ממנה מבקשים לקדם מכולה, על מנת להציבה על סיפון אניה בתאריך מסויים, סוכן האניה אשר מטפל בשירותי הקרקע של חב' הספנות, משלח המטען אשר עוזר ליצואן לחפש ולאתר את האלטרנטיבה האופטימאלית, חב' ההובלה היבשתית אשר אמורה להוביל מכולה ריקה למפעל, להמתין למילוי, ובכפוף להגעת האניה ופתיחת שעריה לטעינת המכולות לאותו יעד, להביאה בעוד מועד לנמל, תוך שחרורה מהמכס, העמסתה…
אזלה לנו הנשימה…. הרי כול מכולה נושאת עליה – עשרות ומאות פריטי מידע.
אז מה היה לנו?
הלכה INTTRA – ופיתחה תשתיות תכנה ותקשורת פורמאלית – אשר מקרבות למקור מידע אחד – מרכז, דובר שפה סמנטית אחת – ושוזר מספר עולמות בתעשייה זו:
חברות הספנות, משלחים, קונסולידטורים ובעלי העניין העיקריים – היצואנים והיבואנים.
ניתן לדמות את INTTRA כאוסף מעגלי או ערוצי תקשורת, אשר מקיימים קשר שוטף עם חברות הספנות – קשר אלקטרוני המבוסס אותם תקנים שהעלינו לעיל.
תקנים שרוב חב' השילוח הבינוניות והגדולות בעולם תומכות מעצם קשריהן עם לקוחותיהן (יבואנים ויצואנים הדורשים נתונים בצורה תכופה).
יתרה מזאת, פנתה INTTRA ליצואנים גדולים, ועודדה אותם לקיים קשר אלקטרוני (זהה) או באמצעות פורטל האינטרנט – ובאמצעות קשר זה, לקבל נתונים או מידע לגבי שירותי חברות הספנות, מחירים, לוחות זמנים, עד מצב המכולה הבודדת, ככול שחברת הספנות, מקיימת בקרת ציוד הדוקה במרכזי השליטה האזוריים שלה.
תהליך כגון – שאילתת זמינות אניות – בחב' ספנות שונות, תאריכי הרוטציה ופקידת האניה בנמל זה או אחר לאורך הרוטציה (רוטציה = מסלול האניה מנמל הבית שלה ועד חזרתה אליו) – ניתנת בקלות באמצעות הפורטל.
התשובה מאפשרת לייצואן – לחסוך רעש רקע מהמשלח, וכאשר היצואן יחליט, יוכל לבצע את ה BOOKING ישירות ב INTTRA, אשר תעביר ממילא את הוראות היצואן לחב' הספנות ישירות, ואם עשה זאת באמצעות המשלח, נתוני האניה – כבר יועברו לאותו משלח, קודי נמל היעד או הביניים, רעש אשר היום מתורגם מאות אלפי פעמים ביום ע"י פקידי הייצוא בעולם המשלחים.
המשלח, יקבל ישירות מ INTTRA – את תשובת חב' הספנות, ויעבירה, אלקטרונית ליצואן – אשר מאותו רגע, יוכל לקבל שטף נתונים לגבי אותו מטען (מכולה) עד החזרתה לאתר המכולות של חב' הספנות ביעד הסופי.
אומרת לי ידידתי ג' (סמנכל"ית לוגיסטיקה גלובאלית של חברת ענק) – …"המידע שם לא מדוייק."
…תקלות תמיד קורות – אז מה? – כאילו היום, לא שוכחים שתי מכולות 40 רגל בסינגפור?
המאמץ האנושי יתמקד באיתור אנומאליות (!) ולא בביקורת השוטפת – שמערכות מחשב, ה"מדברות" באותו תקן, יוכלו לנטר – כיוון ש ILHFA – לעולם יהיה נמל חיפה אשר בישראל.
where is my stuff?
לא תאמינו – ראו אך ראו – פיסת שאילתה אשר יצואן יכול לקבל לגבי *****כול המשלוחים שלו*** ולא חשוב אם ביצע DROP – ע"י DB SCHNKERS או UTi, או DHL Logistics אי שם בעולם –
יתרה מזאת – אם יעדכן היצואן בזמן יצירת ה BOOKING את המשלח שלו – בשם היבואן הנמען (ממילא עושה זאת, יחד עם קוד ה INTTRA של היבואן – כמובן, יש תרשומת קלה שיש לבצע) – יקבל היבואן במקום אחד מידע לגבי כול משלוחיו הימיים – העומדים להגיע אליו WORLD WIDE.
HELLO? האם הגענו למחוז חפצינו? עדיין לא – אך ברור כעת, כי בשילוב מאמץ לא רב (??….) – אך קפדני כאותו מנהל רכש וייבוא (ההוא מצעצוע של סיפורינו על TRI AUTO STAR ), או קפדנית אחרת נחמדה, שניהלה ארווה ביד רמה, כמו אלפי מכולות הנוסעות ב SEVEN SEAS כול שנה – אזי – בעבודה נמרצת, נפעיל אספרנטו – שפה ימית אשר תקטין טעויות אנוש, ותאפשר שליטה מדוייקת ובפחות מאמץ אנושי – בסופו של יום – תעניק ערך רב ללקוחות הארגון, ולכן לארגון ולבעלי מניותיו.
זאת היתה דוגמא – לבקרת מכולה אחת וסיפור דרכה –
אך ניתן לקבל ראייה רחבה יותר על אותו משלוח, המדלג בכמה מקומות אקזוטיים בעולם עד הגיעו למחוז חפצו (אם תגדילו ZOOM וראש – ראו לאן ניתן להגיע ):
כאן – בשליפה אחת – ניתן לקבל תיאור מסע מתחילתו – דרך שלוש אבני דרך (VIA) – אשר מסופר בשפה פורמאלית ידועה – תוך העברת המידע הזה – למערכות המידע הארגוניות.
החיים הם לא דבש…
החיים אינם דבש – הם מאבק בלתי פוסק – מרגע שנולדנו.
על מנת להגיע לסוג כזה של נחלה – צאו וחישבו – כמה אנרגיה אנושית, כמה וועידות תקינה, כמה תכניות מחשב, כמה תקלות תקשורת טכנולוגית, תקלות נתונים – בגלל אי תקינות מוסכמת של ארגונים – אשר כול אחד מנהל את נתוניו לפי אילוצי מערכות המחשבים – כמה זמן אנוש הושקע.
אך, אם, בתזוזת אלקטרונים קלה, הזורמת, כאשר מכולה עברה ב PORT GATE האלקטרוני בניו ג'רזי, ואשר – כמו במשחק הדומינו – מזיזה נתונים לכיוון INTTRA, אשר דורכת אירוע של LEFT PORT OF DESTINATION, כאשר – תנאי המשלוח הוא CIF – אזי, אולי CFO של חברה גלובאלית, העוסקת בייצור מדפסות מהדור הבא, יכול לקבל אירוע של REVENUE RECOGNITION – הכרה בהכנסה – ללא צורך לשאול, כול חודש, אבל כול חודש, ובמיוחד בסוף הרבעון – מה קורה בשטח???
החיים אינם דבש –
לארגון יש גם משלוחי קורייר, משלוחים אוויריים – משלוחים יבשתיים.
כול חברת בלדרות מנהלת חייה בשפתה היא, חברות הובלה יבשתיות, כנ"ל, איך נביאן למכנה משותף?
לאט ובהתמדה!
אנו נרצה לצפות במערכת אחת גלובאלית של משלוחינו כמו ש INTTRA מעניקה ע"י הכלי INTTRA VISION המוצג לעיל.
העובדה שנדע שלא נגיע לשלמות – אינה צריכה ויכולה למנוע אותנו מלממש חתירה להגיע אליה.
"להתראות", אמר השועל, "הנה הסוד שלי. הוא סוד מאד פשוט: הלב בלבד, רק הוא רואה נכונה. הדברים החשובים סמויים מן העין" אנטואן דה סנט-אכזופרי: הנסיך הקטן
*********
אודות הכותב:
שוקו פיק הינו בעלים ומנכ"ל של בית התכנה פרסייט אדוונסד טכנולוג'יז, מומחה שרשרת אספקה, שילוח ולוגיסטיקה בינלאומית, בוגר אנוברסיטת תל אביב (היסטוריה ופילוסופיה), ממקימי תחום התכנה של השילוח הבינלאומי במדינת ישראל. בשנות ה 80 –שימש כמנהל מערכות המידע של חברת ישראלית לשילוח ( כיום, מאבני היסוד של UTI ישראל), בשנות ה 90 – הקים ופרש רשת תכנה לחברות השילוח באירופה וארה"ב של חברות צים, שילוח ודפנה וויסמן (מאבני היסוד של UTI ישראל), ובתחילת שנות האלפיים ייזם והקים את פרסייט – על מנת להקים ולבסס מערכות תכנה מקצועיות לארגונים המיבאים ומייצאים והנדרשים למקצועיות – אזורים שמערכות ERP אינו עוסקות בהם. במסגרת חברת התכנה, שימש כארכיטקט מוצר התכנה SCMaster Sphere – מוצר המשמש ארגונים גדולים ובינוניים בניהול ובקרת תהליכי שרשרת אספקה בתחום השינוע"…..
לפרטים נוספים בקרו גם באתר ארגון מנהלי רכש ולוגיסטיקה http://www.iplma.org.il/