
בעולם הסטארטאפים הכול מבינים, שלא כל רעיון יצליח, ומקבלים זאת בהבנה, בסבלנות ובסובלנות. זו תרבות של יזמים. האתגר הגדול הוא לאמץ תרבות כזו בתוך ארגונים גדולים, היררכיים, בירוקראטיים
פורסם: 24.8.16 צילום: shutterstock
בעולם דינאמי, שבו מנועי הצמיחה של העבר וההווה מאבדים את עצמתם מהר מאוד – היכולת לאתר ולטפח מנועי צמיחה חדשים היא יכולת ליבה חיונית בכל הארגונים.
השיטה הישנה לאתר מנועי צמיחה בתהליך אסטרטגי היתה להשקיע את מירב הזמן בניתוח השוק באמצעות סקרי שוק ובחירת המענה להזדמנויות שאותרו בסקר. אולם תהליכים כאלה היו ארוכים ומייגעים, ועד שהסתיימו – התובנות שעלו מהם כבר לא היו רלבנטיות. יתר על כן, לעיתים קרובות מה שסרבל את התהליך האסטרטגי לא היו סיבות ענייניות, אלא מניעים אחרים: חוסר יכולת להחליט, חשש מנטילת סיכון, עומס יתר בטיפול בשוטף, שהפך לחסם בפני הטיפול בחדש, התנגדות טבעית לשינוי, מאבקי מנהיגות בתוך הנהלות ודירקטוריונים וביניהן במה כדאי להשקיע.
וכך היו מדברים על מנועי צמיחה, אבל מתקדמים בעניין לאט מידי ומעט מידי. בעולם של חוסר ודאות רק חלק ממנועי הצמיחה שנחליט להשקיע בהם – יצליח והיתר ייכשלו – אבל הדרך לאתר במה להשקיע איננה בחיפוש עוד נתונים ועוד מידע ועוד ידע אלא ביציאה מהירה לדרך המימוש, בהתחככות עם המציאות וזיהוי מהיר מהי הזדמנות אמיתית שתהפוך למנוע צמיחה משמעותי, ומה הזדמנות שלא צלחה.
התנהלות מסוג זה דומה מאוד להתנהלות בעולם הסטארטאפים. שם הכול מבינים, שלא כל רעיון יצליח, ומקבלים זאת בהבנה, בסבלנות ובסובלנות. זו תרבות של יזמים. האתגר הגדול הוא לאמץ תרבות כזו בתוך ארגונים גדולים, היררכיים, בירוקראטיים. אולם זה אתגר קשה ביותר! אפילו כשהם מבינים שחלק מן ההזדמנויות לפיתוח מנועי צמיחה חדשים נמצא בעולם הסטארטאפים והם בוחרים לקנות אותם כדי להאיץ את תהליך ההתחדשות שלהם עצמם – הם לא מצליחים לייצר עבור המיזמים שרכשו סביבה ארגונית תומכת, מעודדת ניסוי וטעייה, שומרת על התשוקה של השחקנים החדשים להצליח.
כשאנחנו נתקלים בזה בעבודה שלנו עם ארגונים אנחנו משתדלים קודם כל לחזק את היזמים בארגון ולעודד את המנהלים הבכירים להקשיב להם ולאפשר להם לסייע בטיפוח תרבות של זריזות וגמישות לטובת הארגון כולו.
לסיכום הנה כמה טיפים לתהליך אסטרטגי שיצמיח מנועי צמיחה בזריזות:
- התחילו באיתור הזדמנויות לצמיחה ולא בניתוח SWOT. בסביבה דינאמית אין זמן להשקיע בטיפול אסטרטגי בחולשות ובאיומים אלא אך ורק בזיהוי ההזדמנויות והתארגנות זריזה לטיפול בהן.
- אין צורך לפתח יכולות חדשות בתוך הארגון. עדיף לאתר בסביבה העסקית שלכם שותפים פוטנציאליים ולרוץ איתם קדימה. כך מקצרים את לוח הזמנים וגם מתחלקים בסיכון עם אחרים.
- אל תבזבזו זמן על הכנת תכניות עסקיות, שבלאו הכי אינן מתממשות. הסתפקו בגיבוש מודל עסקי – עקרונות של המיזם החדש. את הפרטים תשלימו תוך כדי תנועה.
- כדאי להתחיל בפיילוט קטן לפני שמשקיעים במיזם גדול. זו דרך יותר טובה ללמוד את השוק מאשר סקר שוק.
- ולבסוף – אם הניסוי נכשל – לא נורא. רוצו לניסוי הבא. רק מי שנכשל הרבה גם מצליח. טפחו תרבות שבה מעודדים ניסוי וטעייה. כך תצליחו!
* הכותבת היא יו"ר קבוצת יועצים לניהול – www.pasher.co.il – המתמחה בייעוץ אסטרטגי ובניהול חדשנות גם בהתייעלות!
Tags: אסטרטגיה חדשנות טכנולוגיה ניהול סטרטאפים תרבות ארגונית