
שנת הקורונה הציבה בפני ארגונים אתגרים רבים ומשונים, בכל המישורים. מנהלים ב- KLA ישראל ישבו, כל אחד בביתו, ונסחו יחד 4 אתגרים מובילים בדגש על ניהול עובדים בשנה האחרונה, ומתוך מחשבה שהתמודדות עם אתגרים אלה תועיל לחברה גם בשנה הבאה
פורסם: 1.4.2021 צילום: יח"צ
ניהול מרחוק
בשעה שהעבודה עברה לזירה הביתית של כל עובד, ניהול מכליל הפך לצו השעה, ואם קודם דברו על ניהול מכליל רק בהקשר של גיוון תעסוקתי הרי שהיום זה הכלי המרכזי הנחוץ לניהול העובדים כולם.
"ניהול מכליל פירושו קבלת השונות כחלק מהנוף הארגוני – גם כשכולם נראים אותו דבר מדובר באנשים שונים עם ציפיות וצרכים שונים. המנהלת צריכה, מצד אחד, להתייחס בצורה ייחודית לאם שעובדת מהבית עם שלושה ילדים קטנים, ללא מסגרות ומצד שני, לרווקה או לעובדת שילדיה כבר עזבו את הבית וחשות דכדוך בשל הבידוד החברתי" מסבירה ויקי פלטניק, מנהלת גיוון והכללה אירופה וישראל ב- KLA. "לכן, כדי להיות עם יד על הדופק, מאז מרץ אנחנו מקיימים יותר שיחות אישיות עם העובדים מתוך הבנה שבהעדר המפגש הבלתי אמצעי במסדרונות החברה, אנחנו חייבים לברר בצורה ישירה ופרואקטיבית מה שלום העובדים שלנו."
אחת הדרכים לשמירה על ההווי ועל הקשר המיוחד עם העובדים היא דרך קיום פעילויות פנאי והתפתחות מקצועית, כגון: הרצאות, שיעורי מדיטציה וספורט, תחרויות צעדים, פעילויות לילדי העובדים בחנוכה ועוד. "המטרה שלנו היא לאפשר לעובדים להמשיך ולהתפתח מקצועית ומנטלית, דווקא בתקופה זו, כדי למנוע תחושה שהחיים בהולד" אומר אורי תדמור, נשיא KLA ישראל. "לצד הנתינה לעובדים אנחנו ממשיכים לתרום גם לסביבה. ל- KLA יש מדיניות מגובשת של מעורבות חברתית אבל בתקופה זו של קורונה הנתינה הזאת מקבלת משמעות חדשה, מוציאה אותנו מהניתוק הביתי ומחברת את העובדים שלנו זה לזה ולקהילה."
ערבוב בית – עבודה
בשנה שנתיים שלפני פרוץ המגיפה האתגר של איזון בית – עבודה העסיק מחלקות משאבי אנוש בארגונים גדולים וקטנים, והשאיפה לאיזון הפכה להיות נכס של כל ארגון שהשקיע בבניית אסטרטגיה של מיתוג מעסיק. והנה, בחסות הקורונה התחדד המושג ודילג מאיזון בית – עבודה לערבוב בית – עבודה.
"העבודה מהבית ערבבה בין העבודה לחיי הבית" אומר ניקי הכטר, מנהל הכספים של KLA ישראל. "יש עובדים שיש להם פרטיות בבית ויש אחרים שנאלצים לעבוד מהסלון או פינת האוכל, מלב הכאוס הביתי. כמנהלים אנחנו צריכים לקחת את זה בחשבון." "הפרטיות נעלמה גם במובן שכולם נכנסים לחדר שלי בבית ורואים איך אני חיה" מוסיפה מור עזריה, דירקטורית בכירה ומנהלת חטיבת אוטומציה, KLA ישראל.
"התקופה הזאת נגסה בזמן הפרטי שלנו והאינטנסיביות הביתית צמצמה את המרחב האישי. פעם הנסיעה מן העבודה הביתה היתה סוג של הפסקה בין העבודה לבית ובעיקר הזדמנות להיות עם עצמי, ועכשיו המעברים בין עבודה לבית חדים מדי, או כלל לא קיימים" אומרת פלטניק. "קרה לי כבר שפגישה התארכה מאד והמאמן חיכה לי, אז התחלתי את האימון תוך כדי שיחה או לחילופין השתתפתי בפורומים בזום כשאני לובש טי-שירט – מצב שלא קרה לי מעולם קודם לכן" מוסיף תדמור, "אבל יש גם צדדים טובים לעבודה מהבית. מבחינתי הדבר המשמעותי ביותר שהרווחתי הודות לקורונה זה ארוחות צהרים משותפות עם המשפחה בימי חול."
"אני סיגלתי הרגל לשוחח עם עובדים שלי בזמן צעידה וגם בוררת את הישיבות בהם אני משתתפת כי נראה שבתקופה זו האצבע על הזום נעשתה קלה יותר ומזמינים אותי גם לישיבות שאין לי תרומה מיוחדת בהן" אומרת עזריה. "יש אינפלציה של דיונים וישיבות, אנשים נוטים לקבוע חצי שעה בזום גם אם מדובר בשאלה שניתן לפתור באמצעות שני מיילים. למעשה אין שעה ביום בה אתה מעביר כרטיס ומסיים לעבוד. במשרד רואים שהחדר שלך חשוך ומניחים לך אבל כשעובדים מהבית כל הזמן יש ציוצים והתראות" מחזק את דבריה הכטר.
"להערכתי אחרי שהמשבר יחלוף עולם העסקים יאמץ מודל עבודה היברידי ונשאר עם איזון בית-עבודה טוב יותר מזה שהיה קודם למשבר" מסכמת עזריה. "אני חושבת שארגונים רבים יאפשרו לעובדים שלהם לעבוד מהבית באופן חלקי, טיסות רבות יבוטלו והעסקים ימשיכו להתבצע בהצלחה מרחוק."
גיוס עובדים חדשים
אתגר נוסף כרוך בגיוס עובדים חדשים. KLA אמנם גייסה קרוב ל- 80 עובדים חדשים מאז פרוץ הקורונה אבל כולם מסכימים שתהליך הקליטה מאתגר יותר מאשר בשנה שעברה. "למרות שאנו עושים את מירב המאמצים לקלוט עובדים חדשים בנסיבות הקימות, עדיין לעובדים אשר עובדים רוב הזמן מהבית, ונחשפו מעט מאד לעובדי החברה, קשה יותר לבנות מחויבות ולייצר אינגייג'מנט לחברה" אומר תדמור. "בחודשים האחרונים למדנו כי לאתר החברה יש משמעות מעבר למקום עבודה ומבנה. האתר הוא המכנה המשותף של העובדים והוא משליך על התרבות הארגונית ומאפשר תקשורת פנים אל פנים."
עזריה: "לשם יצירת מחויבות של עובד חדש למקום העבודה, בניית אמון וחיבור לצוות העובדים יש צורך בחשיפה פיזית, פנים אל פנים – סיטואציה שהיא כמעט בלתי אפשרית בתקופה זו. כך, לצערי שני עובדים חדשים בצוות שלי שגויסו במהלך הקורונה לא נדבקו לכיסא ועזבו. מצד אחד לא היו כאן תנאים לגיבוש מחויבות ומצד שני, כאשר יש זמינות גבוהה של משרות והראיונות נגישים יותר ומתבצעים אונליין – קל מאד לזפזפ ממשרה למשרה."
הכטר: "גם אם העובד עובר ממקום עבודה אחד לאחר, תכלס הוא לא משנה את המקום הפיזי שלו וממילא נשאר בבית. כתוצאה מן הקורונה העובדים של היום מתנהלים באופן דומה לעובדי פרילאנס."
לקוחות בחו"ל
הקורונה מהווה זרז יוצא מן הכלל לאימוץ של טכנולוגיות חדשות. "לפני הקורונה כל התקנה של מכונה שלנו אצל לקוח דרשה נסיעה של טכנאי לחו"ל, עבודה באתר החברה, הדרכות באתר ותמיכה. מרגע שסגרו את סין בתחילת השנה והעמידו אותנו בפני עובדה מוגמרת גילינו שאנו יכולים להדריך את העובד שלנו שם – כיצד להתקין מכונה חדשה אצל לקוח – מרחוק. התחלנו לבדוק מלאים וחומרי גלם מרחוק – דבר שמעולם לא עשינו קודם. השקענו בפיתוח סרטוני הדרכה מקצועיים ומתקדמים, מותאמים למובייל וכוללים שימוש במשקפי AR אשר הופכים את תהליך הלמידה לאינטראקטיבי, אינטואיטיבי ומהנה" אומר תדמור. "אם בשנים עברו היו ל- KLA ישראל כ- 350 נסיעות ברבעון, מאפריל עד סוף השנה מספר הנסיעות שלנו לחו"ל הסתכם ב- 15. כך למעשה החלפנו תהליכים בזבזניים בשעתיים עבודה מהבית."
מגזין "סטטוס" מופק ע"י:

Tags: אסטרטגיה משאבי אנוש ניהול קורונה