
דרושה מידה רבה של צניעות מהדור הצעיר. שינויים יצליחו אם יעשו תוך שיתופם של העובדים הוותיקים. תוך מתן כבוד לוותק ולמקצועיות שצברו לאורך השנים
פורסם: 11.2.18 צילום: shutterstock
מי הם ממשיכיו הטבעיים של בעל העסק, לניהול העסק המשפחתי לאחר פרישתו ?
תשאלו מנהל ותיק: מי הם ממשיכיך הטבעיים לניהול העסק המשפחתי ותופתעו לגלות … זה לא מי שחשבתם.
במסגרת ליווי להעברת עסק משפחתי מדור לדור, קיימתי דיון, לא פשוט עם בניו של סוכן ביטוח. הדיון התמקד בחזונם של הילדים לקראת כניסתם לעסק וכיצד הם רואים את סוכנות הביטוח בעוד 10 שנים.
תגובתם של הבנים התמקדה בפירוט רעיונות פיתוח עסקי יצירתיים, הלקוחים מעולמות הדור החדש. "…נמחשב, נעשה שיתופי פעולה, נגייס אנשי מכירות, נמזג, נרכוש……נכניס נהלי עבודה חדשים, נגייס כ"א רענן ומקצועי יותר ונעשה כאן סדר!" אמרו נחרצות.
חשש משינויים פרסונליים שיבצע הדור הצעיר
לא אכחיש, שחשתי אי נוחות רבה נוכח הביקורת שעלתה מדבריהם, על אופן ניהול העסק של אביהם (כבר 30 שנה שהעסק המשפחתי מאד מצליח) בעיקר חששתי משינויים פרסונאליים, שהם היו רוצים להכניס.
זימנתי פגישה של הבנים עם בעל העסק, האבא. "הדור המייסד".
שאלתי אותו: "מי הם ממשיכיו הטבעיים של בעל העסק לניהול העסק המשפחתי לאחר פרישתו?"
זו תשובתו – "לאחר שבניתי את העסק שלי במשך 30 שנה, ולאחר שתמי ורותי (שמות בדויים) עובדות איתי, האחת מנהלת תחום מקצועי , כבר 17 שנים והשנייה, מנהלת משרד מעל 12 שנים, ברור לי שהן הממשיכות הטבעיות לנהל את העסק עם פרישתי."
לא מעט אומץ לב, נדרש היה מבעל העסק להצהיר הצהרה שכזו. לבנים, שרואים עצמם ממשיכי דרכו הטבעיים של האבא, היה קשה לעכל.
בשלב זה באה התפנית בדיון, מה משמעות דבריו של בעל העסק? הייתכן שעל הילדים לדאוג, שמא ינושלו מהעסק ושבכוונת האב להוריש את העסק לעובדותיו המסורות?
ביקשתי מהסוכן שיסביר את דבריו. שהרי מי אם לא הילדים, בשר מבשרו, הם הראויים להיות יורשי העצר?
העובדים הוותיקים הם היסודות של העסק
"הן מלוות אותי שנים רבות במקצועיות, בנאמנות, במחויבות, מתייצבות לעבודה גם בשעות לא שגרתיות. הן שמכירות היטב את כל הלקוחות, לעיתים טוב יותר ממני. רק הן יודעות לגרום ללקוחות להיות מרוצים, גם כבמצבי משבר. הן מכירות את הספקים, את אנשי המפתח בחברות איתן אנחנו עובדים טוב ממני ויש להן קשר אישי איתם. הן מומחיות בלקדם דברים תקועים."
"ספר לנו על הקשר האישי שלך איתן," ביקשתי מהסוכן. והוא במבט נבוך ועם חיוך מעט מתנצל, מביט בפניהם של הבנים שלו ואומר: "נו אתם יודעים, הן כמו הבנות שלי… הן בנות בית. לפעמים באמת קשה לעשות את ההפרדה…"
בניו של בעל העסק, בגדלותם, הקלו עליו באומרם, "אבא אנחנו יודעים את זה. הן אכן בנות בית, מאז היותנו ילדים קטנים, הן היסודות של העסק שלך…"
יש לזכור, המשאב החשוב והיקר ביותר בעסק המשפחתי, הוא כח האדם המקצועי והמיומן שלו. עובדי המשרד הם היסודות אולי העוגן, שמחזיקים את מפעל החיים של בעל העסק.
עובדים וותיקים במשרד רואים עצמם כמי שמחזיקים את המשרד ומאפשרים לבעל העסק, לקיים את העסק שלו בהצלחה ובצד זה לנהל את חייו האישיים בביטחון כלכלי. יתרה מכך, עזיבה של עובד וותיק, מקצועי ואמין, עלולה לגרום לזעזוע ולאבדן לקוחות.
מכאן שיש להתייחס לעובדי המשרד הוותיקים ביראת הכבוד הראויה להם (מעבר לאמות המידה המוסריות המתבקשות ביחס לכל אדם באשר הוא אדם).
" אם רפי (מייסד חברה, שם בדוי) עוזב, אני לא נשארת עם הבנים שלו דקה…" אמרה לי מנהלת בכירה בעסק משפחתי שליוויתי.
על הדור הצעיר להבין את חשיבות שימור העובדים הוותיקים ולמצוא כל דרך לשמר אותם עם שביעות רצון מלאה.
"אני כאן כבר 15 שנה, כמו בת בית, ובא הבן של … ומתחיל להגיד לי איך ומה לעשות?"
שיחת הכנה מקדימה- כלי הכרחי
כניסת הדור הצעיר מחייבת הערכות ורגישות רבה. מהפכות ושינויים לא ייטיבו עם העסק ועם עובדיו המסורים. הם רק יגרמו להתנגדויות, חוסר שיתוף פעולה ואף לנטישת עובדים ותיקים.
לפיכך, רגע לפני שנכנס דור ההמשך לתפקידים בעלי אופי ניהולי בעסק, חשוב לכנס את העובדים הוותיקים לשיחה. שיחה בה יתוארו בפניהם השינויים הצפויים, יתאמו איתם ציפיות ובעיקר, יתנו להם תחושה שהם רלוונטיים, שהמהלכים נעשים בשיתופם ואינם נכפים עליהם. חשוב ביותר לתת לעובדי המפתח של העסק המשפחתי, תחושה של משמעות וערך עצמי. ניתן ללמוד מהם הרבה מאד על התנהלות העסק. גם אם יש מקום לשיפור תהליכים ונהלי עבודה, דרושה מידה רבה של צניעות מהדור הצעיר. שינויים יצליחו אם יעשו תוך שיתופם של העובדים הוותיקים, תוך מתן כבוד לוותק ולמקצועיות, שצברו לאורך השנים.
בסופו של דבר העסק קם ונופל על מערכות יחסים.
הכותב רוני קרמר הנו בעל השכלה בכלכלה בשיווק ומנהל עסקים, ביעוץ השקעות ובביטוח. רוני ניהל בעבר בחברות פיננסיות ואף יזם וייסד חברה לשיווק נכסים פיננסיים. כיום, יועץ ארגוני, מאמן עסקי, מגשר ומומחה בליווי עסקים משפחתיים בתהליכי העברת מקל מדור מייסדים לדור המשך.
Tags: חדשנות ניהול פיתוח אישי תרבות ארגונית