
פעולת התיווך בין תוצאות לבין משאבים/תוצאות-קודמות, מתקיימת בתהליכי הלימוד/תפיסה ודמיון/פעולה בתוך המוח ומחוצה לו
פורסם: 5.9.16 צילום: shutterstock
רבים משתמשים במושג אסטרטגיה, כדי "לקשט" ולתת חשיבות, לנושא שרוצים לקדם. לא תמיד מבינים את המהות של המושג ולא תמיד הוא זוכה לרצינות הראויה. בהמשך אנסה להסביר שמטרת האסטרטגיה ליצור עתיד, באמצעות למידה המתבססת על יסודות בסיסיים הקיימים בטבע. אותם היסודות מאפיינים את התנהלות היקום בכלל ואת פעילות המוח בפרט. תפקידה של האסטרטגיה, לעזור למוח לעזור לעצמו.
התנהלות היקום במרחב-זמן
ההנחה הבסיסית היא שהיקום במרחב-זמן הוא מרקם של חומרים/אנרגיות/גלים.
תת-מרחב מסוים הוא דבר בעל מהות. כוחות יסוד הפועלים, ישירות או דרך דבר שלישי בין הדברים, מונעים מייצר הקיום. הקיום מתאפשר הודות לשיווי משקל דינמי בין מהויות שונות אשר בהכרח ניתנות למדידה כמותית ואיכותית.
במידה שגורם שלישי מתווך בין הדברים הוא בעצם מתעל את המהויות.
פעולה על דבר היא סופרפוזיציה של פעולות כל הדברים עליו שמשנה את מהותו לתוצאה. דבר שתוצאתו עקב פעולה של קבוצת דברים עליו נמצא בתחום שונות מסוים, מכיל את הקבוצה, מופשט יותר ממנה, והוא גם משמעותה. הקבוצה המוכלת בו היא קבוצה דומה. היכולת של דבר, מונעת מייצר הקיום וכוחות היסוד, לתת משמעות לקבוצה דומה היא אינטליגנציה והדבר אינטליגנטי. דבר אינטליגנטי יכול להפשיט קבוצה דומה של תוצאות של דברים אינטליגנטיים לרמת הפשטה גבוהה יותר. מצרף של דברים אינטליגנטיים יוצר דבר אינטליגנטי מצרפי בעל רמות הפשטה שונות המכילות והמוכלות זו בזו. מידת האינטליגנציה של דבר היא יכולת הפשטתו של מה שיותר דברים לתוך תוצאתו ומידת הבחנתו בין התוצאות.
המוח הלומד והעובד
המוח של האדם הוא הדבר האינטליגנטי המצרפי שכוחות יסוד פועלים בינו לבין משאבי סביבתו כאשר חושיו ומערכות גופו מתווכים ביניהם. תפיסת המציאות של המוח נעוצה ביכולתו לחוש/להכיל את מירב המשאבים ולהבחין בצורה ברורה ביניהם לפי קבוצות דומות. בנית היכולת הזו, שהיא למידה, הוא תהליך שינוי מהותו של המוח ליצירת תוצאות משמעותיות במרחב-זמן מהותו.
המוח, המונע מכוח הקיום, יעבור מתוצאה לתוצאה עתידית על ידי ביצוע שינוי/פעולה על משאבי סביבתו באמצעות המתווכים עד למימוש התוצאה העתידית. הלימוד והפעולה משלימות זו את זו בצורה אינקרמנטלית ואינטראקטיבית.
רשת כמכפיל כוח של אינטליגנציה
האינטליגנציה הגבוהה של המוח, יכולת ההכלה וההבחנה הגבוהים, מושגים הודות למצרף ענק של יחידות אינטליגנציה בסיסיות, שהם בעצם הנוירונים. לנוירון יכולת הכלה גבוהה הודות לעשרת אלפי תוצאות של נוירונים אחרים שמתחברים אליו. יכולת ההבחנה/ההפשטה הגבוה של המוח מושגת הודות למצרף של מאה מיליארד נוירונים, אשר יוצרים ביחד רשת של עשרת אלפי טריליונים של קשרים, אשר יחד עם הנוירונים עצמם מהווים את המוח.
הסוד הגדול של המוח
פעולת התיווך בין תוצאות לבין משאבים/תוצאות-קודמות, מתקיימת בתהליכי הלימוד/תפיסה ודמיון/פעולה בתוך המוח ומחוצה לו. בתוך המוח התיווך הוא בין תוצאות של כל נוירון לבין התוצאות של הנוירונים המחוברים אליו ישירות, או דרך נוירונים אחרים. מחוץ למוח התיווך הוא בין הנוירונים לבין משאבי הסביבה באמצעות החושים ומערכות הגוף, אשר די מוגבלים ביכולתם לעומת מערכות התיווך התוך מוחיות. הסוד הגדול של המוח הוא מנגנוני התיווך הפנימיים של לימוד/סיווג לקבוצות דומות/הפשטה/הכלה ומנגנון הפעולה-העתידית/המוכלות.
אסטרטגיה כמפת תוצאות
שלבי סולם אסטרטגיה הידועים, היורדים בסדר ההפשטה שלהם הם ערכים, חזון/ייעוד, מטרות, תפוקות ויעדים. מושגים אלה הם תוצאות עתידיות מדידות בכמותן ובאיכותן המצויים במוחו של האדם או במצרף מוחם של בני-אדם/ארגון הפועלות זו על זו. הם פועלים דרך מתווכים על משאבי הסביבה, הזמינים, על מנת שהתוצאות תתממשנה.
- הערכים הן תוצאות אוניברסליות ופונקציונליות שמשמעותן נלמדת ממשאבי הסביבה של האדם או הארגון ופועלות על אופי השינוי במשאבים,בדרך מתוצאות עד למימושם.
- החזון היא תוצאה עתידית שמשמעותה הוא תיאור מצב שיא שהאדם/ארגון שואפים להגיע אליו.
- ייעוד היא תוצאה עתידית שמשמעותה היא מהותו של האדם/ארגון ובא לידי ביטוי בערך המוסף שלו לסביבה.
- מטרות הן מספר תוצאות עתידיות שמשמעותן הוא ביטוי מובהק למידת הכמות והאיכות שהאדם/ארגון שואפים להגיע.
- תפוקות הן תוצאות עתידיות שמשמעותן הן סיווגם על פי תחומי פעילות של האדם/ארגון שנגזרים משיווק, מו"פ, תפעול, משאבי-אנוש, כספים וניהול.
- יעדים הן תוצאות עתידיות שמשמעותן נותנת ביטוי מובהק לשינויים שיש לעשות במשאבי האדם/ארגון.
האסטרטגיה של אסטרטגיה:
- הערך המרכזי החיצוני הוא הקיום, קרי המשכיות פעולתו על האדם/ארגון והפנימי אי- הטיה. הפנימי מוכל בחיצוני.
- החזון הוא להיות האסטרטגיה האינטליגנטית ביותר עבור האדם/הארגון.
- הייעוד הוא שינוי/פעולה על תוצאות.
- המטרות הן שינוי/פעולה יעילה, אפקטיבית ובזמן הנכון על תוצאות.
- תפוקות בתחום המו"פ: רמת ההפשטה וההבחנה של תוצאות. רמת הלמידה ולמידה מתוך הנלמד (יצירתיות) של תוצאות. רמת מצרפיות מידע וידע מדיסציפלינות שונות ומגוונות. כמות ואיכות של הידע, המידע והאמצעים המתווכים ביניהם (אינטרנט של כל הדברים, נתונים מרובים, אינטליגנציה מלאכותית ומציאות מדומה)
- תפוקות בתחום התפעול: רמת הכלה ומוכלות של מפת התוצאות העתידיות, לפי רמות ההפשטה השונות (ניתור ובקרה). רמת סדרי העדיפויות של תוצאות, לפי זמן ורמת ההשפעה על תוצאות מופשטות יותר.
- תפוקות בתחום משאבי אנוש: רמת מצרפיות, אינטליגנציה וסוגי הדיסציפלינות של מוחות (עבודה באקו-סיסטם של לקוחות, ספקים, עובדים, חברים, בעלי מניות, מתחרים וכו')
- תחום כספי: רמת עלות/תועלת.
- תחום השיווק: רמת איכות, כמות ולו"ז של חומר הסברה של האסטרטגיה, רמת הפילוח של הארגון/אדם, רמת איכות וכמות התקשורת הפנים ארגונית. רמת כמות ואיכות אמצעי התקשורת לארגון/אדם ורמת ההיזון החוזר על התדמית של התקשורת הפנים ארגונית.
- תחום ניהולי: תכנון, פיקוח ובקרה על ידי יועץ אסטרטגי.
- היעדים הם מידתיות האיכות והכמות של מפת כל התוצאות ומצאי המשאבים.
יישום עקרונות המוח במשאבי המציאות
המוח היא פקעת אינטליגנציה עדירה בעיקר בזכות רשת ענקית של נוירונים שכל אחד מהם בעל כושר הפשטה/לימוד גבוהים מאוד ומנגנוני תיווך, שעדיין לא ברורים דיים. התהליכים בין הנוירונים המאפשרים התכנסות של כמות/איכות של מוצא הנוירון, המונעת מכוחות טבע יסודיים, לערכים המאפשרים הכלה/הפשטה/לימוד/תפיסה/יצירה מצד אחד והיכלות/דמיון/פעולה מצד שני בצורה יעילה ואפקטיבית מאוד ובזמן. התקדמות טכנולוגית יצעידו את האנושות קדימה בשני נושאים: רישות כל המידע יושג באמצעות אינטרנט של כל הדברים. ניטור נתונים מרובים, אינטליגנציה מלאכותית, רובוטים, ומציאות רבודה ומדומה מצד אחד ופריצת דרך בהבנת מנגנוני התיווך, יאיצו את הננוטכנולוגיה של המעבדים, סנסורים ואקטואטורים יאפשרו התייעלות אדירה בכל היישומים הטכנולוגיים המתקדמים.
*הכותב שמואל ברקן שימש בחמש עשרה השנים האחרונות בתפקיד מנכ"ל מוטורולה ולאחר מכן פריסקייל סמיקונדקטורס בישראל וניהל את עסקי החברה הגלובלית במזרח אירופה, רוסיה, אוסטריה, טורקיה, יוון ומזרח תיכון ואפריקה, עוסק כעת בהדרכה, יעוץ וליווי אסטרטגי.
עוד בסטטוס:
ראיון עם שמואל ברקן מנכ"ל פריסקייל ישראל על האינטרנט של המחר וIOT-
Tags: IoT אסטרטגיה חדשנות טכנולוגיה תרבות ארגונית