
כיום ישנה הבנה וחשש אמיתי כי גורמי טרור בעולם ינצלו מסלול של יצוא סחורות ממדינות שונות להחדרה ומשלוח של אמצעי לחימה שונים החל בכלי נשק דרך חומרי לחימה כימיים וביולוגיים ואפילו פעילי טרור. פיגועים יכולים לצאת לפועל כאשר שרשרת האספקה ארוכה עם הרבה חוליות בדרך. ישנם תקנים רבים בישראל ובמזה"ת על מנת למנוע ולסגור פרצות שונות בפני ארגוני הטרור
פורסם: 24.9.17 צילום: יח"צ
ארגוני הטרור סביב מדינת ישראל זיהו את אחת הנקודות החלשות של מערך ההגנה של מדינת ישראל ועברו מהמערכה המסורתית שכללה הפעלה וגיוס של מפגעים שנבחרו בקפידה רבה, לשימוש ברשתות החברתיות ובאמצעותן יצרו מערכת "אשר" עוקפת את כל החסמים הפיזיים (גדרות וגבולות) ומתודולוגיים (תפיסת האבטחה של גופי הביטחון), שעליהן השקיעה מדינת ישראל את כל מאמציה. בעזרת הרשתות החברתיות מתנהל דיוור –"חוכמת המונים" אך באוריינטציה התואמת בחדשנותה מהלכי טרור לשם מימוש אידאולוגיה החדשה שמשמעותה תורגם לפעולות טרור שאינן מקובעות /חדשניות על ידי דיוור ועידוד בעזרת תקשורת המונים שמגיעה לכלל האוכלוסייה הערבית על גווניה במטרה לפגוע ולפגע באזרחים. כאשר כל החלטה לצאת לפגוע באזרחים יהודים מלווה בחלקה הגדול בהצהרות מקדימות של המפגעים ברשת האינטרנט על כוונתם לצאת ולפגע.
הטרור עובר להתבססות על מוצרים שקיימים במרחב האורבני ומשמשים את האזרחים בשגרת היום יום. השינוי העיקרי חל במהלך השנתיים האחרונות בו לא ניתן לאפיין פרופיל מפגע פוטנציאלי כפי שהיה בעבר. כיום מדובר בנורמה חברתית טרוריסטית שכולם יכולים לבצע זאת מבלי הבדל גיל/מין/או שייכות לארגון טרור.
ההבדל כיום הוא לאור העבודה שטרוריסטים מהעיר עזה וערים נוספות סביב גבולות מדינת ישראל חסומות ומגבלות טכנית/פיזית לבצע בפעול את פעולות הטרור אליהן הורגלנו בעבר עלה הצורך בהזדהות מצד ערביי ישראל עם אחיהם בערים עויינות אלו אזורים נוספים מחוץ לגבולות ישראל על מנת שאלו יפעלו מבית כשליחים של אחיהם המתנגדים. מהלך שאף גוף ביטחוני שקיים במדינת ישראל נערך או צפה שתופעה בסדר גודל כזה אכן תתרחש ותגבר יותר ויותר ותהיה במידה רבה עיקר אירועי הטרור שאנו צופים בשנים הקרובות בעורף מדינת ישראל.
גם ביבשת אירופה אנו עדים בשנים האחרונות למגמת חיקוי / העתקה של פעולות טרור שצלחו במדינת ישראל פעולות שמבוצעות על ידי אזרחים או מהגרים אסלאמיים שמתגוררים ביבשת זו. ההבדל ביננו לבין מדינות אירופה וארה"ב, טורקיה ודומיהן שאין מדובר בלוחמה של לאום בלאום אלא ניסיון לדמות מצב של אנדרלמוסיה שהטריגר שגרם זה במרבית האירועים באירופה בשנים האחרונות הינו ארגון דאעש שטוענים לפי דעת מומחים שהולך ונחלש כך שיתכן מאוד שהתופעה תיוותר במדינות אלו אך בעצימות נמוכה משלנו במדינת ישראל.
האירועים האחרונים, התאונה של המשאית שהתרחשה בכביש 4 והפיגוע שהתרחש בברצלונה גורמים לנו לחשוב על ההשלכות של המקרים הללו. ארגוני טרור בארץ ובעולם עשו לא פעם שימוש במשאיות/טרקטורונים לצורך פיגועי טרור. מרבית אירועי הטרור המשמעותיים נעשו ע"י משאיות או רכבי תופת לדוגמא מקרה של הכנסת רכב מסחרי בקומה 0 בבניין התאומים שנה קודם לקריסתן על ידי המטוסים.
עכשיו שמבינים כי משאית אחת שמגיעה במהירות יכולה להוריד גשר ולשבש מדינה שלמה.
השלכות של תאונות "טרור" אלו היא שארגוני הטרור יכולים מעתה ואילך להבא לשנות את כללי המשחק ולהצטייד עם ארגז כלים שמכיל אמצעים שנעשה בהם שימוש בשגרה וללא מגבלות חוקיות כלשהן לדוגמא – ארגז כלי עבודה סטנדרטי שממילא מצוי בידיהם מתוקף היותם עובדי בניין ועבודות דחק מהם משתכרים במסגרת עבודתם ה"לגיטימית" במדינת ישראל ופשוט להתחיל ולפרק קונסטרוקציות של גשרים /לפגע במשאיות המכילות חומרים דליקים, או לפרק שלטי הכוונה/תמרורים וכל אמצעי שמונח על צירי תנועה מרכזיים (כלי רכב/הולכי רגל) שיש בידו היכולת לגרום לפגיעה בחיי אדם/פגיעה כלכלית /תדמיתית עד לכדי השבתה חלקית /טוטלית של להשבית את פעילות השגרה של אזרחי מדינת ישראל.
באשר למפגעים דוגמת אלו שנתקלו בהם לאחרונה כאשר נפגעו גשרים:
לא ניתן למנוע לחלוטין מצבים דומים יחד עם זאת קיימות מספר טכנולוגיות שאמורות למנוע מצבים דומים למשל: מצלמות און ליין, כאשר מנוף אינו נעול על גבי המשאית ניתן להשבית את פעולת המנוע עד אשר המנוף ייסגר. ניתן למשל להציב חיישנים על גבי משאיות מנוף שיתריעו על אפשרות שמשהו עקף את המגבלה הטכנית והותיר את המנוף פתוח בנסיעה.
ניתן להציב מוטות ועליהם שרשראות עם עמודים קלים כ-200 מטר לפחות לפני כל גשר על מנת שהנהגים "ששכחו" או לא שמו לב שהמנוף פתוח יקבלו מכה עדו טרם התנגשותם הגשרים.
ניתן למשל להגדיר מסלולים ייעודיים הסמוכים לגשרים בהם יורשו רק משאיות מגובה מסוים לנוע בפיקוח של רשויות החוק באמצעות מצלמות ואמצעים טכנולוגיים נוספים.
ניתן לחוקק באמצעות משרד הבריאות תקנות חדשות ליצרני משאיות מנוף שימנעו טכנולוגית מצב שהמנוף נותר בעינו והגשר עף ממקומו במקום שהמנוף יכיל אפשרות טכנית במקרה של חבטה חזקה בלתי צפויה פשוט יתנתק מגוף המשאית.
בדומה לבני מיעוטים אשר נבדקים מעת לעת בשל היותם עובדים על כלי ציוד מכני הנדסי כבד אלו ונבדקים בשל אירוע הדריסה בהם עשו שימוש בטרקטורים ודומיהן גם כאן ניתן להגביר את הפיקוח מי הם נהגי המשאיות מהו הרקע ביטחוני שלהם.
ולבסוף יש להגדיר גם תקנות קציני בטיחות בתעבורה שיקפידו וינהיגו נהלים חדשים כולל מערכות התרעות פנימיות כאשר עולה חשש שלמרות האמצעים הטכנולוגיים שעיקרם כיצד לפעול במקרה ומשאית מנוף נגנבה ומהן דרכי הדיווח לגורמי המשטרה וכן כל דבר מהידע המקצועי שלך שיכול להשליך על אירוע זה.
מדינת ישראל לטוב ולרע מובילה את תחום סיכול הטרור. ישראל הינה למעשה מותג שמשדר ביטחון חוזקה ונחישות בפני מרבית תושבי העולם. מדינת ישראל תהא מסוגלת להתמודד פחות טוב בשנים הקרובות עם תופעה חברתית זו בשונה להתמודדותה עם אירועי טרור פיזיים מול ארגוני טרור מלוכדים ולא יחידים יחד עם זאת שבעוד מספר שנים ארגוני הטרור יפנימו שגם לזה מדינת ישראל תימצא פתרונות אולי לא הרמטיים אך בהחלט פתרונות שיחייבו שוב את ארגוני הטרור /מנהיגם לחשוב מחוץ לקופסה.
שלומי אדר, מומחה לביטחון ואבטחת מידע, עוסק ביישום אסטרטגיות ניהוליות בסקטור העסקי/פרטי בתחום הביטחון הפיזי/מידע, היערכות ומוכנות לחירום, אירועי אפר"ן (אירועי פתע רבי נפגעים) ובחינת תהליכי עבודה והתאמתם לארגון. בעל ניסיון של מעל 25 שנה במגזרי התעשייה, חברות היי-טק ותשתיות.
http://www.adarsecurity.co.il/
* הכותב שלומי אדר הוא מומחה לביטחון וטרור בינלאומי
Tags: אבטחת מידע אבטחת סייבר אסטרטגיה טכנולוגיה ניהול פרויקטים