
רבים מדברים כבר על כלכלת האפליקציות, אך האם בענף מתחילים לקדם גם מהלכים שיניבו אפליקציות בשלות יותר?
צילום: shutterstock
אם נאמין לנתונים הסטטיסטיים, הרי שאפשר להבין מדוע בחברות הגדולות מתמקדים כיום באפליקציות. ההיקף של כלכלת האפליקציות עתיד לגדול פי שניים עד שנת 2017, ולהגיע ל-151 מיליארד דולרים (המקור: AppNation). הקצב של הצמיחה הכלכלית בבריטניה עומד על 0.8 אחוזים לרבעון, כך שאפשר לראות סימנים עקביים ומעודדים להתאוששות כלכלית (המקור: ONS). הקשר בין הפעולות שהאפליקציות למכשירים ניידים מאפשרות לצרכנים לבצע לבין ההצלחה הכלכלית ברור, ובכל זאת, בחברות גדולות רבות מתקשים להשתלב בכלכלת האפליקציות, והפיתוח של האפליקציות מחייב רמות הולכות וגדלות של תחכום.
הצורך באפליקציות בשלות ברור, והביקוש להן גובר כמעט בכל היחידות העסקיות שבהן ממלאת הטכנולוגיה תפקיד כלשהו.
ובעוד שאפשר למצוא עדויות סטטיסטיות ונקודות השקפה רבות שיסבירו מדוע האפליקציות למכשירים ניידים אינן עונות על הציפיות, הרי שהאתגרים מורכבים בהרבה ויש לקחת בחשבון סיכונים רבים כששוקלים להשתלב באופן מלא בכלכלת האפליקציות. במקום שאפליקציה בודדת תיחשב אולי לכישלון, הרי שכאשר האפליקציות הופכות לממשק מסחרי עיקרי, לכישלון עלולות להתלוות השלכות לא פשוטות – המוניטין של המותג עלול להיסדק, הלקוחות עלולים להתלונן וההכנסות עלולות לרדת. גם אם העסק מסוגל לספק ללקוחות את מה שהם מבקשים, הרי שיש לשלב יכולות אלה במערכת האקולוגית של האפליקציות.
הגישה המבוססת על האפליקציות יכולה לחלחל לכל פינות הארגון – לא רק לרמות הקרובות לפני השטח, אלא גם למעמקי המיינפריים, וככל שהחדירה עמוקה יותר, כך הופכים הסיכונים למורכבים יותר.
ההתמודדות עם האתגרים הופכת לסוגיה עסקית כבדת משקל, ומעבר לעובדה שהיא מציבה את מחלקת המיחשוב תחת אור הזרקורים, היא גם מחייבת אותה להבטיח שניתן יהיה לתת תשובה מוחלטת, ולערוב לכך שהאפליקציות יפעלו כפי שהלקוחות מצפים – ויעניקו את הביצועים המיוחלים. מחלקת המיחשוב אינה עוד תפקוד שתומך בעסק בלבד: כאשר ארגונים מסורתיים הופכים לשחקנים טכנולוגיים, המיחשוב הופך לעסק עצמו, ונדרשות יכולות גבוהות בפיתוח של אפליקציות וסיוע.
התופעות שמתלוות לכישלון מרתיעות. כאוס כתוצאה מכך שלקוחות רוצים לבצע עסקאות אך אינם יכולים, אובדן אמון, ניהול לא מאובטח של זהויות, הספקה לא מתואמת – ובעולם שהופך למחובר יותר ויותר, התסכול מתפשט במהירות ברשתות החברתיות.
וזה רק מצד הלקוח. במבט אל תוך הארגון, בעקבות אי התאמה של מערכות המיחשוב והתפעול לדרישות החדשות, ברמה הכוללת, באפליקציות שונות ובסביבות שונות של שותפים, התוצאה עלולה להיות נתונים לא מדויקים, אתגרים של עמידה בתקנות, חוסר יכולת לעקוב אחר ההכנסות בפועל ושירות לקוחות גרוע. משבר במחלקת המיחשוב, עם תופעות לוואי של שיתוק ארגוני וחוסר יכולת להוסיף ולקדם את החדשנות והצמיחה באמצעות אפליקציות.
לכל עסק יש מסורת מיחשוב שונה ואסטרטגיה שונה, אך האתגרים העיקריים במניעה של אבני נגף כאלה מתחלקים לסוגים הבאים:
– חוסר עקביות: בין מכשירים, אפליקציות, רשומות של לקוחות ודרכים שונות שבהן מתבצעות עסקאות
– איטיות: חוסר יכולת לפעול בזריזות ולספק טכנולוגיה איתנה וחדשנית
– אסטרטגיה גרועה: במיוחד כאשר הבנת הצרכים של הלקוחות היא חיונית
– פונקציונליות גרועה: התפקוד חייב לעלות על הציפיות של הלקוחות, ולא ליפול מהן. ולא רק בממשק החזית, אלא גם במערכות המיחשוב שבעורף, עליהן מבוססת האפליקציה
– גמישות: כדי שהאפליקציה תתפתח וכדי שהמערכות יתפתחו יחד עמה, במסגרת תוכנית החדשנות
– סוגיות תרבותיות: בדרך כלל בין מחלקת המיחשוב לבין מחלקות אחרות, אך גם בתרחישים של מיזוגים ורכישות
– ניסיונות להשיג יותר מדי: הצבת יעדים שלא ניתן לעמוד בהם
לסיכום:
הצורך באפליקציות בשלות ברור, והביקוש להן גובר כמעט בכל היחידות העסקיות שבהן ממלאת הטכנולוגיה תפקיד כלשהו.
ההתמודדות עם האתגרים הופכת לסוגיה עסקית כבדת משקל, ומעבר לעובדה שהיא מציבה את מחלקת המיחשוב תחת אור הזרקורים, היא גם מחייבת אותה להבטיח שניתן יהיה לתת תשובה מוחלטת, ולערוב לכך שהאפליקציות יפעלו כפי שהלקוחות מצפים – ויעניקו את הביצועים המיוחלים.
Tags:
חדשנות
טיפים
טכנולוגיה
כלכלה
סטרטאפים