
בסדנת התמודדות עם שינויים ארגוניים בשיטת אקו מעבדים את התחושות בעקבות השינוי במגוון כלים טיפוליים ואומנותיים
פורסם: 2.3.16 צילום: יח"צ
אקו ("הדהוד") הינה שפה א-מילולית, אוניברסאלית המחברת בין אנשים, ופעולת דרך הלב. שיטה המעודדת שיקוף והדהוד המייצרים גירוי לחשיבה מעמיקה, שינוי תפיסה, עמדות ואף התנהגות בעזרת אינטראקציות בימתיות – חזותיות המעודדות מודעות, ריכוך ועיבוד חסמים, חשיבה ביקורתית עצמית וצמצום שיפוטיות.
"אקו" היא למעשה תרפיה דרך אומנות. שיטת עבודה טיפולית מבוססת חיבור בין אומנות רב תחומית וטכניקות טיפול אשר מתמקדת בראש ובראשונה בתקשורת בינאישית ומייצרת שפה אוניברסאלית שפותחה על ידי יעקב דניאל ואיילת סולל-דניאל ( מייסדי אקו ). כמו כן, השיטה מבוססת מודלים ועקרונות תיירפוטים קלאסיים. טכניקה זו שעוצבה לה, שייכות לגוף ידע אקדמי צעיר ומבטיח (Art/Theater-based learning )והנה אחת הנחקרות והפורות כיום בשדה הניהול בעשור האחרון .
החיבור העשיר בין עולם האומנות הרב תחומית והטיפול פועל על החושים, עולם הרגש והקוגניציה בו –זמנית ואף מייצר מעורבות למידה שכה חשובה גם בשתי הרמות. גישה זו נמצאה כאיכותית, משמעותית ומשפיעה בהקשרים רבים טיפוליים-חברתיים וניהוליים, כגון: שינוי עמדות, כמקור להשפעה, שכנוע, תפיסה ומתן פרספקטיבה אחרת, הבנת העצמי, השבחת תהליכי קבלת החלטות ופתרון בעיות, מעלה מסוגלות עצמית ספציפית. ובנוסף, מגבשת, מייצרת דיון רפלקטיבי ורזנננס קבוצתי, מרחב מאפשר לאיסוף של רעיונות חדשים לבחינה, ביקורת וניתוח (יצירתיות), והן מאמנת לאמפתיה ולהתנהגות עדיפה במצבים מורכבים ודילמות מתוך חיי המנהלים, העובדים והשותפים הארגוניים במגוון של נושאים ארגוניים.
אי־שפיות זה לעשות אותו דבר פעם אחר פעם ולצפות לתוצאות שונות" , איינשטיין .
כן, לפעמים נעדיף להיות לא שפויים רק כדי לא להתמודד עם הפחד מהלא ידוע, מהחדש.
המקום שבו נמצאים הפחדים הגדולים ביותר שלך, הוא גם המקום שבו נמצאת יכולת הצמיחה הגדולה ביותר שלך" – רובין שארמה.
מנהלים רוצים שהעובדים יצליחו להאמין ולרצות בשינוי. כדי שהעובדים ייקבלו את השינוי על המנהלים תחילה לראות את העובדים. כדי להצליח לצמוח צריך להיות מחובר לאדמה ולשורשים. עובדים יצליחו להתמודד עם שינויים בסביבה שתצליח לספק להם תחושה שיש מי שרואה, מבין ומקשיב אליהם.כדי להיות מחובר צריך לתת מקום לרגשות השליליים, לפחד, לצער, לכעס ולתסכול. דיכוי והסתרה של רגשות שליליים הוא כמו עשבייה מפריעה וחוסמת, אם לא נטפל בהם הם רק יילכו ויגדלו. כדי להתחיל לצמוח צריך להשלים עם הרגשות השליליים. כל עובד חווה את השינוי בצורה אחרת.
דמיינו לעצמכם מפגש שבו העובדים שלכם עוברים תהליך שבו הם מצליחים להקשיב זה לזה, לבטא את היצירתיות והכישורים שלהם וליצור ביחד.
כל עובד מוזמן לבטא את תחושותיו לגבי השינוי בעזרת חומרי אומנות. העבודה עם החומרים מעודדת פורקן ושחרור רגשות שליליים.
במהלך המפגש מוזמנים העובדים למעגל הקשבה. דרך מעגל ההקשבה נחשפים, מתבוננים ולומדים טכניקה אפקטיבית ליצירת תקשורת בינאישית פתוחה, כנה ואפקטיבית המכבדת את כל השותפים והסובבים ויוצרת ביניהם אמון, הקשבה, הכלה, שיקוף, הבנה וכבוד.
התרגיל המרכזי בסדנה הוא התנסות באילתור ותיאטרון פלייבק. תיאטרון פלייבק מעודד את המשתתפים לשינוי בחשיבה ובהתנהגות. הפעולות, הבחירות, ההחלטות, הרצונות והמעשים שלנו בחיי היום יום נובעים מתוך היכולת שלנו לראות את עצמנו, את האחרים ואת הסביבה. הסיבה המרכזית שעובדים מתקשים להתמודד עם שינויים הוא בגלל התחושה שהשינוי נכפה עליהם. ההתנגדות לשינוי תגיע ברגע שהעובדים יצליחו לראות ולהבין את התמונה הכוללת, מעבר לפגיעה בהם…פשוט לראות מעבר.
אז איך פשוט רואים מעבר?
לרגע אחד המשתתפים עוברים לחוות אחד את השני במרחב אחר, במרחב האימפרוביזצייה,במרחב הזה אין בעלי תפקידים, במרחב הזה כולם שווים. התנסות באילתור מעודדת את המשתתפים להיפתח, להשתחרר ולהיות אותנטי. לרגע אחד מניחים את הקשיים, הדילמות, הדעות השונות בצד ומתחילים לשחק ביחד. אילתור טוב הוא כזה שהמשתתפים מצליחים להקשיב והלגיב זה לזה. ברגע שבו מתרחשת אינראקצייה יצירתית בין המשתתפים "ניטע" זרע של אמון, חיבור וכבוד. וכך ככל שהסדנה נמשכת "ניטעים" עוד ועוד זרעים בין בעלי התפקידים השונים בארגון.
המפגש מסתיים בתיאטרון פלייבק, העובדים מוזמנים לספר על התחושות שלהם, הקשיים החששות, התקוות, כל סיפור זוכה ל"החזרה", "שיקוף", המוצג בידי משתתפי הסדנה- "המראה הארגונית".
"המראה הארגונית מצליחה להביא את מגוון התחושות והרגשות הקיימים בסיפור ומאפשרת לעובד לראות בצורה חדשה את הסיפור שלו, ולהשפיע על משתנים פסיכולוגיים- חברתיים -ארגוניים שונים וביחס ל: מאפייני וסגנונות תקשורת בינאישית, התנגדויות שונות, ניגודי אינטרסים, היררכיית ערכים, ובפרט הבנת "העצמי הניהולי או הארגוני" ותהליכים ארגוניים.
במפגש מעמיקים בפיתוח יכולות הקשבה פעילה, אמפתיה ,הובלה, יוזמה, נתינה ושיתוף – יכולות המחזקות כל עובד ואדם באשר הוא ותורמות לעובדים ליצור ולעבוד ביחד.
*יעקב דניאל, מייסד ומנהל שותף באקו, שחקן, במאי, דרמה תרפיסט ומנחה קבוצות.
לפרטים נוספים: www.pasher.co.il
Tags: מנהיגות ניהול ניהול משאבי אנוש ניהול פרויקטים פיתוח אישי תרבות ארגונית