
בעידן התחרותי והדינמי של היום, התייעלות ארגונית ושיפור ביצועים אינם רק שאיפה, אלא הכרח לכל ארגון השואף להישאר רלוונטי ולהוביל בשוק
צילום: Open AI פורסם: 6.3.25
שיפור מתמיד עדיף על שלמות נדירה" ~וינסטון צ'רצ'יל
סמנכ"לי משאבי אנוש, HRBPs , משאבי אנוש, PMO's, ממלאים תפקיד מרכזי בהובלת תהליכים אלו. הם אלו שמזהים את התחומים הדורשים שיפור, מלווים את הטמעת האסטרטגיות המתאימות, ולא פחות חשוב – מודדים את האפקטיביות של כל יוזמה. אבל איך עושים את זה בפועל? הנה חמישה מרכיבים מרכזיים להתייעלות ארגונית שכדאי לקחת בחשבון
אז מהם המרכיבים המרכזיים שבהם ניתן להתייעל ארגונית? שאלנו, להלן הרשימה והדגשים.
- הכל מתחיל בתקשורת פנימית אפקטיבית
תקשורת אפקטיבית היא הבסיס לתפקוד מוצלח של כל ארגון. גם המחקרים תומכים בכך ומצביעים על שיפור פרודקטיביות של 17% בשל שיעור מעורבות גבוה של העובדים הנובע מתקשורת אפקטיבית.
קיימות שלוש אסטרטגיות להטמעה בארגון שיעזרו לשיפור התקשורת הפנימית:
- שיתוף מידע בזמן אמת באמצעות הטמעת כלים דיגיטליים (כגון Microsoft Teams או Monday) ובאמצעות יצירת פלטפורמות פנים ארגוניות כגון פגישות קצרות בעמידה, צמצום פגישות מרובות משתתפים ועוד
- עידוד תרבות של פתיחות ושקיפות: אם העובדים לא מרגישים בנוח לשתף רעיונות או להעלות סוגיות, המידע הקריטי לא יגיע להנהלה בזמן.
- הכשרת מנהלים בתקשורת אפקטיבית: זה לא מספיק להנחות מנהלים 'לתקשר'. צריך ללמד אותם איך לעשות את זה בצורה ברורה וממוקדת.
- ניהול זמן ומשימות
אין ספק, זמן הוא אחד המשאבים היקרים ביותר בארגון. לפי מחקר של The Economist עובדים מבזבזים בממוצע 30% מזמן העבודה שלהם על משימות לא אפקטיביות.
בין אם מדובר על תיעדוף משימות, קביעת לוחות זמנים ברורים, מציאותיים ומעקב אחריהם, כמו גם הכשרות "ניהול זמן" לעובדים, אין ספק שהמערכת כבר תצעד קדימה ביותר אפקטיביות אישית ומחלקתית.
- אוטומציה של תהליכים
"כמו שאני תמיד אומרת למנהלים – אם אפשר להפוך את זה לאוטומטי, כדאי לעשות את זה עכשיו" אומרת לירון. מה לא נאמר על אוטומציה? ובוודאי בשנת 2025 כשכולנו מדברים AI. "אני לא הייתי חושבת פעמיים, הייתי משקיעה offsite הנהלה של 3 ימים לפחות רק בשביל למפות ולאבחן את כלל המקומות שניתן להכניס AI לארגון. מניסיון, זה לגמרי game changer" כך משתפת איתנו לירון פורת.
חשוב להבין, החיסכון שארגון יכול להרוויח משילוב טכנולוגיות AI במחלקות השונות כמו גם בתהליכי העבודה השוטפים הם בסדרי גודל! אז מתי ה offsite הבא שלכם בנושא?
- פיתוח והכשרת עובדים
נתחיל במה שכולם כבר מבינים, וגם עולה ממחקר שנערך על ידי פרופ' דן אריאלי ב-2018 שהראה כי חברות שהשקיעו בהון האנושי, במיוחד בהיבטים כמו מוטיבציה ושביעות רצון העובדים השיגו תשואה גבוהה ב-17% מעל מדד .S&P 500
המחקר הדגיש שההצלחה נובעת מהשקעה איכותית בהון האנושי, ולא רק מתנאי שכר גבוהים, משמע תוכניות הכשרה מתמשכות, הטמעת תרבות של למידה מתמדת, עידוד עובדים להשתתף בהכשרות מקצועיות, תוכניות פיתוח מנהלים ועוד.
- טיפוח תרבות של חדשנות
"חדשנות היא לא רק סיסמה. על פי ממצאי חברת הייעוץ הגלובלי McKinsey משנת 2024, 84% מהמנהלים מדווחים שחדשנות היא קריטית לצמיחת הארגון שלהם. אני יכולה לומר שבארגון אחד שליוויתי, הקצאת זמן שבועי ל'סיעור מוחות חופשי" הניבה שלושה מוצרים חדשים תוך שנה" משתפת לירון.
אז איך ניתן לעודד חדשנות או תרבות של חדשנות בארגון? הנה כמה רעיונות ראשוניים שכבר ניתן לרוץ וליישם:
- עידוד חשיבה יצירתית: מתן מרחב לעובדים להעלות רעיונות חדשים.
- תרבות של פתיחות וביקורת בונה. לעודד עובדים לשאול שאלות ולאתגר את הסטטוס קוו.
- שיתוף פעולה בין-מחלקתי: יצירת סינרגיה בין צוותים שונים לקידום רעיונות חדשניים.
- תגמול עובדים שהציעו רעיונות חדשניים, כגון פרסים או הכרה באירועי חברה, עידוד עובדים להשתתף בהכשרות מקצועיות, כנסים וסדנאות חדשנות.
- לעודד עובדים להוביל פרויקטים חדשניים ולקדם אותם לתפקידי מפתח.
הטיפ הכי חשוב של לירון: איך להטמיע בעובדים ובעצמנו DNA של התייעלות?
ועל זה ייכתב טור אישי. DNA של התייעלות זה איך לקחת תסכול, כאב, חוסר אונים, תחושת בזבוז או בזבוז זמן ולהשתמש בהם ככלי להתייעלות בכל תחום ותחום. וברגע שיש את זה לעובדים שלנו ולנו – בשילוב תרבות ארגונית של יצירה וחדשנות – זהו כלי מנצח.
"התייעלות ותהליכי שיפור ביצועים בארגון, הם תהליכים מתמשכים הדורשים מחויבות, תכנון והטמעה מדוקדקת" אומרת לנו לירון, "נכון, זה לא קסם שקורה ביום אחד, ויחד עם זאת, לא רק שזה אפשרי, אלא זה משתלם BIG TIME וכל הארגון מרוויח מכך! הכל תלוי באומץ לנסות, לטעות, לתהות, ללמוד ולהשתפר".

הכותבת לירון פורת, מתמחה בהובלת תהליכי שינוי ושיפור ביצועים בארגונים.
מגזין "סטטוס" מופק ע"י:

עוד ב"סטטוס":
Tags: אסטרטגיה מכירות ניהול סטרטאפים תרבות ארגונית