
מחקרים שנעשו השנה בתחום הראו שתחושה של משמעות מעבודה וההשפעה שלה על החברה היו בין הגורמים בשיקולים לקבלת הצעות עבודה, בקרב ילידי המאה ה21
פורסם: 10.5.17 צילום: shutterstock
בדוח שפורסם לאחרונה מאת Tech Nation נחשף כי 43 אחוזים מחברות ההייטק סובלות ממחסור בכישורים שמגבילים את הצמיחה שלהן. מצב זה עדיין לא מאיים על גל החדשנות שאנו חווים בשנים האחרונות. דוח "מצב ה-IT" לשנה החולפת של Salesforce הדגיש שכמעט 70 אחוזים מהמנמ"רים ישקיעו כספים בפיתוח יישומים לנייד ובהגירה לענן בשנתיים הבאות. אבל בעוד ההשקעה בחדשנות של שירותים חדשים הולכת וגוברת, מיהו כוח האדם אשר יפתח בעתיד את המוצרים הללו?
ההרגשה שלי היא שאחד הנושאים הקריטיים העומדים מול תעשיית ההייטק היום היא הפער ההולך וגובר בין ההיצע והביקוש לטאלנטים בתחום ההייטק. בעיה זו לא אופיינית רק למגזר הפרטי. מבט מהיר במגזר הציבורי מוכיח לנו שהענף נאבק בגיוס משרות הייטק לא פחות ממקבילו הפרטי. באופן כללי, ענף ההייטק במגזר הפרטי הפך ליעד קריירה מאד אטרקטיבי, שטומן בחובו משכורות גבוהות וההזדמנות לעבוד עבור פרויקטים חדשניים בחברות הבינלאומיות הגדולות אכן מפתה. חלק טוענים שזה ממקם את המגזר הציבורי בעמדת מגננה. איך יכולים למשוך שם את הטובים ביותר ואת החכמים ביותר?
למעשה, אני מאמין שזה בדיוק ההיפך. למגזר הציבורי יש הרבה מאד להציע לכישרונות צעירים עם כישורים טכנולוגיים, לעיתים קרובות בדרכים ששחקנים במגזר הפרטי לא יוכלו להציע למרות הכיסים המלאים שלהם. אבל למגזר הציבורי יש יתרונות מעבר לביטחון תעסוקתי, הטבות ותנאי פרישה טובים ומוקדמים.
יש תכונה אחת שמאפיינת את הדור החדש של כישרונות צעירים: מה שמניע אותם הוא לא רק משכורות והעלאה במשכורת. הצלחה בעבודה היא דבר אחד, אבל להרגיש שתרמת באופן חיובי לקהילה שלך זה משהו אחר. עובדים אלו מחפשים אחר סיפוק נוסף מעבר לעבודה הרגילה. הם לא רק רוצים להחתים שעון וללכת הביתה.
המגזר הציבורי מעניק לעובדים את הסיכוי לענות על האתגרים הגדולים ביותר של החברה בימינו. למשל שיפור הטיפול הרפואי וקיצוץ בהוצאות ממשלתיות כדרך לייעל את מערכת הבריאות הציבורית או שינוי תשתית קיימת והפיכתה למערכת תחבורה ציבורית מקושרת כדי לתמוך באיזון בין עבודה לחיים בתקופה המודרנית ועוד.
שוב ושוב אני מתרשם מהצורה שבה הדיגיטציה יכולה לשפר את החיים של האזרחים ולהעניק להם גישה לשירותים ואת התמיכה שלעולם לא הייתה להם קודם לכן. אפילו שירות בסיסי כגון מתן טפסים דיגיטלים יכול לפשט תהליכים ולתת לאזרחים גישה חיונית למערכות במהירות גבוהה יותר. כך לדוגמא, ניתן לפתח אפליקציות לעובדים סוציאליים שתעזור להם לתמוך טוב יותר במטופלים שלהם.
דבר אחר שסקרים אוששו: ילידי המאה העשרים ואחת הם גם יותר פתוחים ומקבלים עובדים שמחויבים לשינוי. וככל שזה נוגע לחיפוש אחר הכישרונות הצעירים עבור המגזר הציבורי, עובדים צריכים להדגיש את השינוי הזה כיתרון משמעותי. חידוש ושינוי הולכים יד ביד, ואנו רואים אותם באים לידי ביטוי במחלקות ה-IT של המגזר הציבורי שנעות היום יותר ויותר לענן. סוכנויות במגזר הציבורי צריכות להבין את הקשר הזה, ולאמץ אותו כסימן של מוכנות לקבל דרכים חדשות של עבודה.
כדי להילחם בצורה מוצלחת עם המגזר הפרטי סוכנויות ממשלתיות צריכות לשנות את גישת הגיוס שלהם בארבע דרכים: תעדוף של ניהול כשרונות, הפיכת המגזר הציבורי לאטרקטיבי לעבודה, פיתוח אסטרטגיות גיוס מוכוונות ויישום פשוט יותר של תהליך הגיוס.
אני יודע מה אתם חושבים… יש כאן אתגר כפול מאחר וארגונים רבים במגזר הציבורי עדיין משתמשים במערכות ישנות ולא מעודכנות, שלעיתים קרובות יוצרות דיכוטומיה בעוד מחלקות ה-IT שלהם נאבקות על מודרניזציה ועל שימוש במקורות פתוחים. הפיוס בין השניים אינו פשוט. מציאת דרך לשבור את ההפרדה הזו בין המסורתיות למודרניזציה במגזר מצריכה התמדה והחלטות נחושות מצד הארגונים הציבוריים.
אבל בשביל אלו שכן מקבלים את ההחלטות האלו, הן בהחלט משתלמות מבחינת השירותים שהמגזר הציבורי יכול להציע: פרויקטים אלו יכולים להיות מסובכים אבל גם לשפר את החיים של מאות אלפים אזרחים, כשהם עוזרים לקצץ בתקציבים בטווח הרחוק ולחסוך למשלם המיסים מיליונים בסופו של דבר.
במהותה, ההשפעה שיכולה להיות על כוח העבודה החדש יכולה ליצור שינוי משמעותי. עבור הכישרונות הצעירים של היום השילוב של חדשנות, השפעה ומשמעות הם אלו שיגרמו להם להגיד כן למשרה ולקריירה במגזר הציבורי. יש לזכור גם שזהו מגזר שמציע לעיתים קרובות הזדמנויות טובות יותר להתקדמות בקריירה ועמדות ניהול מושכות שגם הן יכולות לדבר אל בני דור המילניום.
מנהיגי המגזר הציבורי צריכים להתמקד במה שמבדיל את המגזר הציבורי משאר המגזרים במשק כאשר הם מתכוונים למשוך כוח אדם מיומן. אבל אחרי הכול גם הם חייבים לזכור שגיוס כישרונות הוא לא מספיק. צד חשוב לא פחות הוא שימור העובדים והדאגה לחוויות החיוביות שלהם תוך כדי העבודה.
לסיכום אני בהחלט יכול לקבוע כי עולם העבודה משתנה. במגזר הציבורי כמו במגזר הפרטי עובדות דמוגרפיות משנות וימשיכו לשנות את הצורה שבה ארגונים מחפשים לענות על דרישותיהם. כיוונים חדשים של ממשלות ומימוש החלטות מצריכים היום יותר מתמיד מהמגזר הציבורי לקבל תפקידים ואחריות שדורשים כוח אדם מיומן הרבה יותר . החדשנות הטכנולוגית ממשיכה ותמשיך להשפיע על המגזר הציבורי באותה מידה כמו על הפרטי. הצורך לענות על הדרישות והשאיפות של כוח האדם המיועד הולך ומקבל הכרה יותר ויותר במגזרים שונים. מגמות אלו בעולם העבודה מציגות לעובדים בעולם העבודה אתגרים נוספים והמגזר עומד כיום בפני שינוי משמעותי. לכן, המגזר הציבורי צריך למצוא דרכים שונות לניהול כוח העבודה שיגבירו את המעורבות, היעילות וביצועים גבוהים.
*הכותב הוא סגן נשיא מכירות Salesforce ישראל
Tags: אסטרטגיה חדשנות טכנולוגיה מעבר לדיגיטל ניהול משאבי אנוש סטרטאפים קריירה