
יש המאמינים כי חדשנות ויצירתיות הינן פעולות המתרחשות מאליהן בקרב יחידי סגולה, תוך כדי חשיבה עצמית וללא השפעות חיצוניות. אותם מאמינים בוודאי מדמים לעצמם את אותו אדם יצירתי כדמות פסלו של אוגוסט רודן, "האדם החושב", אדם ההוגה ומגיע לתובנות חדשניות. עם זאת, כאשר מדובר בחדשנות טכנולוגית, לא ניתן לנתק את צרכי האדם (הלקוח או השוק) ממעגל החדשנות. פעילות יצירתית שאין בה משום תועלת כלשהי (במובן הרחב של המילה) לאדם, לא תתפתח לכלל הצלחה רחבה, ולהפך.
יש המאמינים כי חדשנות ויצירתיות הינן פעולות המתרחשות מאליהן בקרב יחידי סגולה, תוך כדי חשיבה עצמית וללא השפעות חיצוניות. אותם מאמינים בוודאי מדמים לעצמם את אותו אדם יצירתי כדמות פסלו של אוגוסט רודן, "האדם החושב", אדם ההוגה ומגיע לתובנות חדשניות. עם זאת, כאשר מדובר בחדשנות טכנולוגית, לא ניתן לנתק את צרכי האדם (הלקוח או השוק) ממעגל החדשנות. פעילות יצירתית שאין בה משום תועלת כלשהי (במובן הרחב של המילה) לאדם, לא תתפתח לכלל הצלחה רחבה, ולהפך.
בחורף שעבר אירחנו במטה העולמי של חברת EMC במסצ'וסטס כ-20 לקוחות של החברה המשתמשים או שוקלים להשתמש במוצרי חטיבת ה- Data Mobility אליה אני שייך. במהלך פגישה זו שוחחנו עם הלקוחות על תוכניותנו לעתיד ועל פיתוחים עתידיים בקווי המוצרים. המטרה היתה לשמוע חוות דעת כנה ואמיתית בשיחה פתוחה על ההתאמה של תוכניותנו לצרכיהם, על מנת להתאים באופן מיטבי את השקעותינו בפיתוח לדרישות השוק. במהלך שיחה על נושא השימוש בענן למטרות שונות הרלוונטיות למוצרי החטיבה, הצגתי שאלה ישירה – "האם בכוונתכם להשתמש בענן לצרכים אלו עבור היישומים הקריטיים ביותר שלכם" (ולכן גם הרווחיים ביותר לספקי השירות)?. בחדר נשתררה דממה שלאחריה ענו 18 מהלקוחות כי אין בכוונתם לעשות זאת. שני הלקוחות הנותרים, שהיו בעצמם ספקי שירותי ענן, נבוכו מהתשובה, ובאופן טבעי פתחנו בדיון על הסיבות לכך. מהר מאד התברר כי נושא אבטחת המידע בענן הינו אבן הנגף המרכזית לשימוש בענן ליישומים אילו. בעוד שאתגרים אחרים כגון זמינות מידע, אמינות וביצועים נפתרים ע"י ספקי שירותי ענן, וניתן להגדירם בהסכם השירות שיש לספק השירות עם הלקוח, אבטחת המידע הינה נושא שאי אפשר להגדירו, לכמתו ולהבטיחו באופן חד משמעי. מהשיחה היה ברור כי למרות שיש צורך אמיתי בשימוש בשירותי ענן מסיבות רבות (ובינהן הורדת עלויות, גמישות בצריכת משאבים, התייעלות וכו'), קיים מחסום אמיתי המציג בעיית שוק, או במילים אחרות – הזדמנות עסקית.
לאחר חזרתי לארץ מאירוע זה, התחלתי לדון בנושא עם הטכנולוג הראשי של קבוצתנו, אסף נתנזון. במהלך הדיון הגדרנו מחדש את צרכי הלקוחות והשוק, ניתחנו את הבעיות וחיפשנו דרכים לפתרונן. מאחר והבעיה במהותה הינה בעיית אבטחה, לא לקח זמן רב לצרף לצוות החשיבה את ידידיה (דידי) דותן, הארכיטקט הראשי של RSA בישראל, חטיבת אבטחת המידע של EMC. הדיונים המשותפים הגדירו מחדש את המושג 'חדשנות'. החדשנות לא התבטאה דווקא בהברקה המופיעה באמצע הלילה לבעיה טכנולוגית תיאורטית כלשהי, אלא כתוצר מתמשך של מחשבה משותפת וסינרגטית בין מספר אנשים, מעין סיעור מוחות המוכוון ע"י צרכי שוק חיצוניים המגדירים לו גם מסגרת מחשבתית.
השלב הבא לאחר גיבוש עקרונות הפתרון הוא להכניסו לתהליך מימוש, כאשר לפני ההשקעות המשמעותיות בפיתוח, נבנה מודל התכנות (proof of concept). מודל זה יאפשר לאשש את ההתכנות הטכנולוגית, ו/או יצביע על אתגרים או סיכונים במימוש שידרשו תשומת לב מיוחדת. בנוסף, מודל זה ניתן יהיה לשתף עם הלקוחות על מנת לבדוק את תקפות הפתרון ושאכן צרכיהם נענו.
הדרך בה בחרנו לקדם את הרעיון היתה באמצעות תחרות החדשנות השנתית של EMC. אחת לשנה מכריזה EMC על תחרות בקרב כלל עובדיה שמטרתה להעלות רעיונות חדשניים שיועילו ויקדמו את מטרותיה העסקיות של החברה. כ-27 גופים/חטיבות בחברה נותנים חסות לפרסים בתחרות, ובנוסף נבחר רעיון הזוכה בפרס הגדול. במידה ורעיון זוכה באחד הפרסים, הגוף או החטיבה שנתנו חסות לפרס מממנים ומספקים משאבים לבניית מודל התכנות ולקידום הרעיון לכיוון של מימוש כמוצר מסחרי. הרעיון היה לנסות ולזכות בפרס כזה ועל ידי כך לקדם את מימוש הרעיון. הגשנו את הרעיון בשתי קטגוריות: של מרכז המצויינות הישראלי, ושל החטיבה שלנו, חטיבת ה- Data Mobility. את הרעיון הצגנו לצוותי השיפוט, תוך מתן דגש לא רק לחדשנות הטכנולוגית, אלא גם למענה הניתן לצרכי השוק והלקוחות. בתום התהליך, הוכרז הרעיון לשמחתנו כזוכה במקום הראשון בפרס החדשנות של מרכז המצויינות הישראלי, וכאחד משלושת הפיינליסטים בקטגוריה של חטיבת Data Mobility. כעת אנו מוכנים לשלבים הבאים, שאינם פשוטים כלל ועיקר: מימוש הרעיון כמודל התכנות, בחינת התאמה לשוק והגדרת דרישות מפורטות מהמוצר, וכמובן פיתוחו לקראת שילובו במוצרי EMC.
היצירתיות מתבטאת בדרכים רבות, וחדשנות מוצרית הינה אחת מהן. הרעיון שהעלינו הינו רק בתחילת הדרך לקראת הצלחה עסקית, שאנו מאמינים שתגיע. עם זאת חשוב לזכור שהכוונה של מחשבה יצירתית באמצעות צרכי שוק ולקוחות לא רק שאינה מדכאת או מגבילה את "ניצוצות" היצירתיות הספונטנית, אלא להפך, מאפשרת להגיע לתוצר חדשני שביכולתו אף להתפתח ולגדול לכלל הצלחה עסקית.
Tags: EMC חדשנות