
סחר בינלאומי כרוך בלוגיסטיקה חוצה מדינות: הובלה יבשתית, אחסון במסופים עורפיים, טיפול במטען והובלה בינלאומית
פורסם: 28.12.15 צילום: יח"צ
תהליך סחר בינלאומי דורש תיאום בין גורמים שונים בשרשרת הלוגיסטית, על מנת לתזמן את ההובלה היבשתית למסוף המטענים בנמל בעיתוי שיפגיש את המטען בזמן המתאים לטעינה על אוניה או מטוס. מכאן חשיבותו של המשלח הבינלאומי כמוביל חוזי, שבין יתר תפקידיו יתאם, יוביל, יאחסן, יפרוק, יטען, יארוז, יטפל במסמכים, בהתאם לסוג השירות המבוקש ממנו.
האם נוכל לבצע עסקת רכש בינלאומית בלא להיעזר במשלח בינלאומי?
כמה מילים על המשלח הבינלאומי וחשיבותו כשותף לוגיסטי בשרשרת האספקה והלוגיסטיקה בסחר הבינלאומי.
שילוח בינלאומי הוא ענף בלוגיסטיקה העוסק בטיפול ושינוע מטענים, תאומי הובלה בינלאומית ותפעול מטענים, מול גורמים לוגיסטיים אחרים בנמלי ים ואוויר, במסופים ומול חברות ספנות ותעופה. המשלח הבינלאומי מהווה גורם ביניים המקשר ומתאם בין היבואן או היצואן לבין כל אחד ואחד מהשרשרת הלוגיסטית הארוכה בתהליך הסחר הבינלאומי. המקצוע "משלח בינלאומי" מעוגן בחוק סוכני המכס, סעיף 24 (א) ו- 24 (ב), בתיקון חקיקה משנת 1995, שיישומו הוחל בשנת 2000.
ההגדרה הקצרה ביותר מתארת את המשלח הבינלאומי כמוביל חוזי המתחייב להוביל סחורה מנקודה A במדינה מסוימת לנקודה B במדינה אחרת על כל המשתמע מכך: הסדרת עמילות המכס, תובלה יבשתית, תובלה אווירית וכמובן הובלה ימית בנתיב המהיר האפשרי . (עו"ד רועי גלעד, משרד עו"ד גרוסמן)
בין יתר תפקידי המשלח ניתן למנות: הכנת המסמכים הנדרשים לסחר הבינלאומי, איתור שטחים פנויים באוניות, רכבות ומשאיות, הסדרת ביטוח ימי, איחוד משלוחים של מספר יצרנים לאותו שוק יעד, טיפול בהגעת הסחורה לרציף המתאים והבטחת קבלתם של האישורים המתאימים, ארגון התשלום לכל הגורמים המעורבים ועוד.
המשלח הבינלאומי פועל באמצעות רשת סוכנים הקשורים איתו בערים מרכזיות או באזורי סחר גדולים. לכן, ככל שהמשלח הבינלאומי מרושת יותר , כך יוכל לתת שירות טוב יותר, מהיר וזול יותר ללקוחותיו. משלח בינלאומי החסר קשרים עם סוכנים בינלאומיים יכול להיעזר במשלחים המחזיקים אמצעים לוגיסטיים גדולים יותר, תשתיות אחסון ואמצעי הובלה עצמאיים בטיפול במטענים של לקוחות.
האם אנחנו כיבואנים יצואנים נוכל לבצע את כל המשימות האלה בעצמנו?
כאשר המטען שלנו משונע במכולה מלאה נוכל לבצע חלק מהמשימות בכוחות עצמנו, בלא להיעזר בשירותיו של המשלח הבינלאומי. נוכל להזמין מקום באוניה, להזמין את המכולה אלינו למחסן, לדאוג לכל המסמכים הנדרשים ליצוא, או ליבוא, וקרוב לוודאי שבכך אנו עשויים לחסוך כמה מאות שקלים.
אם יש לך את הידע, זמן פנוי ויכולת ביצוע, תוכל לחסוך כסף ולבצע חלק מהמשימות של המשלח הבינלאומי בעצמך. יחד עם זאת חשוב לזכור כי מובילים בינלאומיים (חברות ספנות וחברות תעופה), נותנות בדרך כלל פתרון חלקי שמתמקד בהובלה הבינלאומית בלבד, והן מתקשות לתת את השירות הנדרש "ממחסן למחסן".
בנוסף, תפעול עצמאי של מטענים ביבוא או ביצוא בלא להיעזר במשלח בינלאומי דורש שיתוף פעולה הדוק ואמון הדדי בין הלקוח לספק שלו, כאשר האחריות היא משותפת והתיאום הנדרש הוא גבוה.
לעומת זאת כאשר נשנע מטענים בשיטת LCL בקונסולידציה, נתקשה לבצע זאת בעצמנו בלא להיעזר בשירותי שילוח בינלאומי.
המשלח הבינלאומי הוא השותף הלוגיסטי שלך בשרשרת הלוגיסטית הן ביבוא והן ביצוא. נצל בתבונה את הידע והניסיון המקצועי שלו, העזר ברשת הסוכנים שלו, אמצעי התשתית וההובלה שלו, נצל את הקשרים שלו במסופים ומול חברות הספנות/תעופה.
משלח בינלאומי מעניק לך פתרון לוגיסטי שלם לתהליך היבוא או היצוא. המשלח מלווה ונושא באחריות למטען לכל אורך השרשרת הלוגיסטית, החל משלב איסוף המטען מהמחסן ועד המסירה במקום שנקבע. למשלח מחויבות לשמירה על לוחות זמנים במסירה ללקוח, שמירה על שלמות המטען לאורך המסע, כאשר המטען עובר מכלי הובלה יבשתי לימי או אווירי, כאשר המטען מגיע למסוף מטענים, כאשר נדרשת טעינה ופריקה.
איך לבחור חברת שילוח בינלאומי?
אם אתם רוצים להיות יבואנים או יצואנים, אחת ההחלטות החשובות שתקבלו היא בחירת חברת שילוח בינלאומי, אשר תהיה שותפה לתהליך היבוא או היצוא. אם אתם מייבאים מכולה אחת בחודש, או 5 מכולות בשבוע, מטען קטן פעם בכמה חודשים, יש לכך משמעות רבה בבחירת המשלח המתאים לכם.
בארץ פעילות כמה מאות חברות העוסקות בשירותים לוגיסטיים ושילוח בינלאומי, כאלה המעסיקות מספר בודד של עובדי שילוח, אחרות מעסיקות עשרות ואף מאות עובדים. חברות קטנות מכנות את עצמן לא אחת "חברות בוטיק" ונותנות שירות אישי אם כי לא נקי מבעיות.
למצוא את המשלח המתאים
לקוח שהיקף היבוא או היצוא שלו קטן, ירגיש נוח להתקשר עם חברת שילוח קטנה, באווירה "משפחתית" המסוגלת להעניק לו שירות אישי ותשומת לב.
מצד שני, הניסיון מראה כי חברות מסחריות בעלות היקף פעילות בינלאומית גדולה ורחבה, נוטות להתקשר עם חברות שילוח גדולות. חברות שילוח גדולות אינן מצטיינות דווקא במתן תשומת לב ויחס אישי לכל לקוח, אך יתרונן הוא ביכולת לוגיסטית רב לאומית, תשתיות שינוע, הובלה, אחסון וטיפול במטענים, ובעיקר שדרה ניהולית מנוסה ומקצועית המגובה בצוות עובדים מנוסה ומקצועי.
מהם הצרכים של הלקוח הקטן אותם יכול למלא המשלח האישי, בעל המשרד הקטן, המעסיק מספר בודד של עובדים?
היבואן/יצואן "הקטן" זקוק ליחס אישי שרק חברת שילוח קטנה מסוגלת לתת. הוא זקוק לגמישות תפעולית בטיפול במטענים שלו והרגשה שהוא במרכז, והמשלח נמצא בשבילו לכל בעיה שתתעורר.
למרבה הצער חלק מאותן חברות שילוח קטנות ומשפחתיות פועלות ללא רישיון משלח בינלאומי, ולמעשה מתפקדות כמתאמי הובלה וכגורם מתווך בין הלקוח לבין מובילים בינלאומיים אחרים, בכלל זה חברות שילוח גדולות. היעדר רישיון מקצועי לפעול כמשלח מביא אותן להתקשר עם משלחים עמיתים לשיתוף פעולה ושימוש ברישיונות של אותן חברות. יש לכך משמעויות רבות, מעבר להיבט של אחריות מקצועית, עלויות תפעול גבוהות יותר, מה שמביא לתמחור גבוה יותר מול הלקוח הסופי.
כאמור חברות שילוח קטנות, מגדירות את עצמן לא אחת כ"חברת בוטיק". ביטוי סרק שמרמז על שירות אישי וייחודי בתחום בו החברה מתמחה. אך המציאות אינה כזו ומדובר בחברת שילוח בינלאומי לכל דבר ועניין, שתטפל בכל לקוח וכל מטען, כאשר מדובר במטענים "רגילים", שאינם דורשים היערכות וטיפול מיוחד, חומרים מסוכנים, אריזה מיוחדת, שימוש באמצעי הרמה מיוחדים וכו'.
חברות שילוח זעירות נמצאות במעמד נחות מול חברות השילוח הגדולות. עמדת נחיתות משמעותית קשורה בין היתר גם בהיעדר תשתיות ואמצעי שינוע עצמאיים, מה שגורם לתלות יתר בנותני שירותים אחרים, מובילים, מסופים וכו'. על כן משלחים מרבים בשיתוף פעולה עם משלחים בינלאומיים גדולים יותר המעניקים להם, כמו ליתר הלקוחות, אפשרות לשימוש בתשתיות שלהם . עלויות נוספות אלה גוררות תמחיר שונה מול הלקוח, ובדרך כלל יהיה גבוה יותר.
חברות השילוח הקטנות מתקשות לנהל מו"מ עם מובילים בינלאומיים ולהשיג מחירים טובים עבור הלקוחות שלהם. היקף הפעילות שלהם, כאשר הוא מפוזר על מובילים מסוגים שונים, אינו מקנה להם עמדת כוח, ועל כן עלויות התפעול שלהם והמרווחים בהם הם פועלים לעיתים נמוכים , מה שגורם לתמחור גבוה ביחס ללקוח הסופי.
מן הצד השני אנו רואים חברות שילוח בינלאומי עם מבנה פעילות רב-לאומי, שותפות הדוקה עם גורמים לוגיסטיים כבדי משקל ברחבי העולם. בנוסף הן מחזיקות תשתיות לוגיסטיות רחבות משלהן: אמצעי הובלה יבשתיים (משאיות מטען), מחסנים עורפיים לצורך ריקון והמכלה של מכולות, אמצעים נוספים לצורך שינוע, העמסה, פריקה ולעיתים גם אריזה, וכמובן צוות עובדים מיומן ומנוסה, שעובר השתלמויות והדרכות.
לחברת שילוח הקטנות, יש מעט מדי סוכנים ברחבי העולם. אותם סוכנים שהם למעשה משלחים מקומיים במדינתם, אין אמצעים לוגיסטיים עצמאיים מבחינת הובלה, אחסון או טיפול במטענים. הדבר גורם במקרים רבים לעיכובים, עקב מחסור במשאיות מתאימות, או מחסן לוגיסטי באזור.
חברות שילוח גדולות ורב לאומיות פועלות על פי נהלים ברורים כמו מכונה משומנת, ללא יחס אישי ותקשורת בינאישית משמעותית, מאחר וצוות העובדים טרוד בעבודתו השוטפת מול לקוחות רבים. הן אינן מעודדות לקוחות קטנים להצטרף אליהם, נהפוך הוא הן דוחות פניות מצד יבואנים/יצואנים לקבלת הצעות מחיר, אם אינן משוכנעות שהיקף פעילות הסחר של אותו יבואן או יצוא מצדיק הקדשת משאב יקר של זמן.
* הכותב דני מויאל – הוא מרצה ויועץ עסקי בסחר בינלאומי רישוי ומכס, www.danimoyal.co.il
פורסם לראשונה באתר ארגון מנהלי רכש ולוגיסטיקה בישראלי http://www.iplma.org.il/
Tags: לוגיסטיקה מכירות רכש שיווק