
"לצרכנים יש כיום כוח אדיר שלא ניתן להתעלם ממנו עוד. הודות לפריצות דרך חקיקתיות ורבות השפעה דוגמת רגולציית ה- GDPR האירופית להגנת מידע, אזרחים זכו סוף סוף לשליטה חסרת תקדים במידע האישי שלהם. הדבר מהדהד בכל העולם ועסקים טורפים את הקלפים בניסיון לגרום לשינוי ארגוני מקיף וחשיבה טכנולוגית מחודשת בכל הקשור לאחסון מידע, גישה ואבטחת מידע"
פורסם: 4.12.18 צילום: יח"צ
על פי דוח Future of the Multi-Cloud (FOMC) בחסות F5, שבוצע על ידי Foresight Factory, טרנספורמציה דיגיטלית, נוף האיומים המחריף והתנהגות הצרכנים, כולם דוחפים עסקים באירופה, במזרח התיכון ובאפריקה (EMEA) לנקודת שבירה בחמש השנים הקרובות.
הכוח של הצרכן
לכל הדעות, לצרכנים תהיה השפעה גוברת על הוצאה לפועל של אסטרטגית השרות. ישנם כבר משתמשים למחשוב רב-ענני חינמי דוגמת Google Drive ו- DropBox, ולא נראה שהרעב שלהם יודע שובע. ממצאים חדשים מ- Research Report Insights מציעים כי שרותי אחסון ענני לצרכן נמצאים בכיוון הנכון ל- CAGR (קצב צמיחה שנתי מורכב) של 15.59% בין 2017 ל- 2022.
כפי שדוח ה- FOMC מתאר, ישנו "מרוץ חימוש חסר תקדים" בעולם המחשוב הרב-ענני ואף אחד לא רוצה להישאר מאחור. ענקית הקמעונאות וולמארט היא האחרונה במרוץ לעשות שינוי כללי באסטרטגית הענן ממוקדת הצרכן שלה ולאחרונה נכנסה לשותפות אסטרטגית עם Microsoft Corp למטרת שימוש נרחב יותר בענן ובטכנולוגית בינה מלאכותית שיאפשרו לעשות קניות מהר יותר ובקלות רבה יותר. במקום אחר, חברת פתרונות התשלומים WEX שחררה דוח גלובלי שטוען כי רוב המנהלים שנסקרו "סומכים על מערכות מבוססות ענן יותר מאשר על מערכות ERP/AP מקומיות לשמירה על אבטחת פירעונות של חשבונות". שיעור של 80% הצביעו על כך שהתנהגויות צרכנים "משפיעים משמעותית על השימוש של העסק שלהם בחידושי טכנולוגית תשלומים".
ההשפעה של הצרכן על המחיר של הענן עצמו היא התפתחות מעניינת נוספת. מתווכי צד-שלישי של שירותי ענן יכולים למנף מודלים עסקיים ובאמצעותם לספק ערך לצרכנים על ידי איסוף שירותי ענן ציבוריים ועל ידי כך שהם מאפשרים גמישות לנוע בצורה שקופה בין ספקים דרך נקודת גישה אחת. כתוצאה מכך, צרכנים ומשתמשי קצה נהנים מהיתרון של טווח רחב של דרכי חסכון פוטנציאליות.
דוח ה- FOMC טוען כי "אין אופציה אחת ויחידה לענן, שמשרתת בצורה הטובה ביותר את כל הדרישות התשתיתיות". מיגרציה לענן מתגברת במהירות וה"עתיד של המחשוב הרב-ענני (ה- multi-cloud) יפתח ספקטרום רחב יותר של הזדמנויות רווחיות לעסקים על מנת להשיג גמישות, יכולת גידול ויעילות גבוהה יותר". כ- 69% מהארגונים שנסקרו לאחרונה מתכננים לרוץ עם סביבה רב-עננית עד 2019.
חברת הייעוץ והמחקר 451 Research, שצוטטה על ידי Foresight Factory, טוענת כי "העתיד של מערכות המידע הוא במחשוב הרב-ענני וההיברידי", עם 69% מהארגונים הגלובליים שנסקרו לאחרונה, המתכננים להריץ סביבות רב-ענניות עד 2019. בגרטנר מסכימים ומעריכים כי 73.6 מיליארד דולר יוצאו ב- 2018 על SaaS, דבר שהופך אותו לקטגוריה הגלובלית הגבוהה ביותר בהוצאות הכלליות של הענן הציבורי.
על פי IDC, סקטור הייצור הבדיד (Discrete Manufacturing) נמצא בראש הצריכה של הענן הציבורי (19.7 מיליארד דולר), אחריה סקטור השירותים המקצועיים (18.1 מיליארד דולר) ובנקאות (16.7 מיליארד דולר). תעשיות הייצור התהליכי (process manufacturing) וקמעונאות צפויות להוציא יותר מ- 10 מיליארד דולר כל אחת השנה.
דוח ה- FOMC גם מצביע על שינויים בדרך שבה צרכנים רואים ומעריכים את המידע שלהם. מידע הוא עכשיו סחורה (קומודיטי), שהאבטחה והערך הכולל שלו מעולם לא היו חשובים יותר. שינויים כאלו בגישה מצביעים על עתיד שבו צרכנים יכולים לשלם לשירותי ענן עם המידע האישי שלהם.
הזדמנויות רחבות
הצרכן דורש והתחרותיות בתעשייה הופכת את הענן לחיוני מאין כמוהו. יחד עם זאת, חשוב שהאופציה של המחשוב הרב-ענני לא תהפוך לסיוט מבחינת אבטחת המידע. נכון, ישנם אתגרים ומורכבות להתמודד איתם, אבל אלו בעלי אופי זמני בלבד ומיוחסים בעיקר לשלב המעבר. גרטנר מבטאת זאת בבלוג שפרסמה לאחרונה וטוענת שמנהלי מערכות המידע "חייבים לשנות את השאלות שלהם מ'האם הענן בטוח?' ל'האם אני משתמש בענן בצורה בטוחה?'.
למרבה מזלם של מובילי העסקים, פתרונות אבטחת מידע מתקדמים מבטיחים כי יישומים יכולים לנוע בצורה מאובטחת למודל ענן, שעובד בצורה הטובה ביותר עבור אסטרטגיה מסוימת או עבור מקרה בוחן, ולעקוף מגבלות גיאוגרפיות או תשתיתיות.
בסופו של דבר, מקבלי ההחלטות בתחום מערכות המידע רוצים שירותים שמספקים, מנהלים ומאבטחים יישומים בענן כפי שהם עושים בדטה סנטר. חשוב מאד לפשט את המורכבות על מנת לקבוע אילו עומסי עבודה מתאימים לסביבה הנכונה. משמעות הדבר היא שיש לקחת בחשבון את היכולות של העברת היישומים ואבטחתם עבור כל ספק ענן, וכמובן גם את הסוגיות של חוסר נראות ושליטה.
אמון היא תהליך דו-כיווני. לקוחות בעלי הבחנה, שמעריכים את זהותם ואת המידע שלהם, יבחרו במותגים על סמך רמת האבטחה ויכולות ניהול המידע, וכמו גם על סמך היכולת לספק שירותים חדשניים בקצב טוב. כפי שדוח ה- FOMC מסכם, רוב העסקים צריכים להיות בעלי ידע בתחום המחשוב הרב-ענני למטרות "עמידה ברגולציות, אבטחת מידע, שירות לקוחות ותחרותיות בסיסית" במהלך החמש השנים הקרובות.
*פול דיגנן, מהנדס מערכות בכיר ב- F5 Networks
Tags: חדשנות טכנולוגיה מעבר לדיגיטל סטרטאפים ענן