
מניסיוננו כיועצים לארגונים בהטמעת תרבות של חדשנות ויזמות למדנו ביחד עם לקוחותינו את גודל האתגר, ויחד איתם אנחנו מפתחים דרכים מגוונות להצלחה. הפעם אשתף אתכם במה שלמדנו
פורסם: 4.6.17 צילום: יח"צ
שלושה קהלי יעד בארגון זקוקים לסיוע בהטמעת תרבות של חדשנות ויזמות בארגון. ובכל אחד מהם – האתגרים שונים.
העובדים
רוב רובם של העובדים ברוב רובם של הארגונים נקלטו לתרבות היררכית, שבה העובד מצפה, שיאמרו לו מה לעשות והוא נבחן על איכות הביצוע.
בתרבות החדשה – תרבות החדשנות והיזמות הפנים ארגונית – מצפים מן העובדים גם ליזום ולהציע מה כדאי לעשות! מצפים מהם לאתר הזדמנויות לשיפור ביצועים. הזדמנויות לחדש ולהתחדש. את רוב העובדים הציפייה הזו מפתיעה, והם זקוקים לתמיכה בעיכול העניין. ולאחר מכן, גם כשהם מתלהבים מן הציפיה החדשה – עדיין צריך ללמד אותם, איך יוזמים. איך מאתרים הזדמנויות. איפה לחפש אותן. איך להפוך בעייה להזדמנות. איך לשתף פעולה כדי ליצור הזדמנויות חדשות ועוד ועוד סוגיות באמנות היזמות, שאינן פשוטות כלל.
הדרך שלנו להכשיר יזמים בארגון היא למידה מתוך עשייה מראשית הדרך – משלב איתור ההזדמנויות ולאחר מכן לאורך תהליך "צנרת הרעיונות" באיטרציות רבות של go/no go עד ההצלחה!
סוד ההצלחה של יזמים היא התשוקה להצליח, שמובילה לדבקות במשימה ולשיפור סיכויי ההצלחה. אנחנו מסייעים לעובדים שלכם בתהליך ההנבטה של המיזמים, לאתר מה ההזדמנויות שמלהיבות אותם. השיח עם העובדים על תשוקה הוא שיח חדש ברוב הארגונים. לפעמים אפילו מלגלגים עלינו בראשית הדרך לגבי השימוש במושג העוצמתי הזה, אולם מהר מאוד הוא מדביק את כולם והופך למצפן ולכוח מניע בהמשך.
ההנהלה והממונים הישירים
היזמים החדשים זקוקים לתמיכה רצינית מכם – גם מההנהלה וגם מהממונים הישירים, אבל זה מורכב.
כפי שאתם ודאי יודעים, רוב הארגונים מתנהלים עדיין בתרבות הניהול של העידן התעשייתי הקודם – תרבות של היררכיה ושל תהליכי קבלת החלטות מלמעלה למטה, אבל כשמטמיעים תרבות של יזמות תוך ארגונית תפיסת ניהול כזו עלולה לפגוע בסיכויי ההצלחה.
גם אלו מכם שמבינים שיש לטפח תרבות יזמות וחדשנות בארגון, לא תמיד מצליחים. חלקכם חוששים לפעמים "לשחרר את החבל" ודבקים במודל השליטה והבקרה – וזה, כמובן, עלול לכבות את להבת התשוקה, שאתם שואפים לטפח בקרב עובדיכם – היזמים החדשים.
בעניין זה שאבנו השראה ממאמר מכונן של עמית וידיד, פרופ׳ גרי האמל – מומחה עולמי לחדשנות בניהול: הוא ממליץ ״להביא את עמק הסיליקון לתוך הארגון״ ואנו מטמיעים את תהליכי החדשנות והיזמות שהתפתחו בעמק הסיליקון – האזור המוביל בעולם בתחום זה – בתוך הארגונים!
תילי תילים של מחקרים בוצעו כדי לפענח את סוד ההצלחה של עמק הסיליקון בחדשנות ויזמות. נמצאו שלושה גורמים מרכזיים: ידע, כסף וסביבה תומכת. את אלה אנחנו מטמיעים בארגונים בעזרתכם – ההנהלה והממונים הישירים. בעיצוב התהליך עם ההנהלה אנחנו מסבירים את השינוי בסגנון הניהולי, שנדרש כדי לעודד יזמות פנים ארגונית ואז מעצבים ביחד עם ההנהלה תהליך, שמאפשר לעובדים להפוך ליזמים ולהצליח.
בסוגיית הידע – אנחנו מעודדים לחשוף אותם לידע חדש – מן האקדמיה, מן הלקוחות ומן הספקים ועוד. בנוסף כחלוצי ניהול הידע בארץ (ראו כאן), אנו יוצרים תרבות של שיתוף בידע חוצת ארגון, בעיקר, באמצעות טיפוח "קהילות ידע" ארגוניות.
באשר למימון המיזמים – הנהלת הארגון – כולה או חלקה – הופכת בעזרתנו ל"קרן הון סיכון תוך ארגונית", שיודעת לבחור את המיזמים שהיא רוצה להשקיע בהם ולהמשיך ללוות את היזמים לאורך ״צנרת הרעיונות״ יחד איתנו תוך סיוע בבדיקת היתכנות בכל ההיבטים: עסקית, טכנולוגית, משפטית ועוד.
לגבי הסביבה התומכת, אנחנו מעודדים את ההנהלה "לשחרר את החבל" לעודד יוזמות מלמטה למעלה, לאפשר ניסוי וטעייה ולסייע לממונים הישירים בדילמה של הדחוף מול החשוב. של העמידה במשימות השוטפות שלהם ושל צוותיהם מחד, ושל עידוד היזמים מאידך. אם הממונה הישיר לא יתמוך ביזם ובמיזם שלו – כיצד יצליח?
אנשי משאבי האנוש
לצוות של משאבי האנוש בארגון יש תפקיד חשוב בעיצוב הסביבה התומכת ביזמים בארגון. הם היועצים הפנימיים שלכם – ההנהלה והמנהלים, הם השותפים שלנו במשימה. הם משתפים אותנו בין מפגש למפגש בארגון בתהודה של הפעילות, בחרדות של העובדים היזמים ושל המנהלים, הם מפנים את תשומת ליבנו לאתגרים השוטפים של העובדים ולגבולות היכולת שלהם לטפל גם בשוטף וגם במיזמים החדשים. יחד איתם אנחנו מתכננים כיצד לחגוג הצלחות קטנות בתהליך כדי לשמור על אנרגייה חיובית . עבודת הצוות שלנו איתם יוצרת מכפיל כוח בתהליך המאתגר.
__________________
הכותבת היא יו"ר קבוצת פשר יועצים לניהול ומומחית להטמעת תרבות של יזמות וחדשנות בארגונים. מנהלים המעוניינים לקדם תרבות של חדשנות ויזמות פנים ארגונית מוזמנים לפנות ל: edna@pasher.co.il
Tags: אסטרטגיה חדשנות ניהול ניהול ידע תרבות ארגונית