
אל ריס מדבר על מיתוג, קמעונאות ושיווק בעולם מקוון, על פרסום ברשתות חברתיות, עתיד הפרסום בטלוויזיה, וגם נותן עצות מיתוגיות לשרי הממשלה החדשים וחברי הכנסת היוצאים.
אל ריס מדבר על מיתוג, קמעונאות ושיווק בעולם מקוון, על פרסום ברשתות חברתיות, עתיד הפרסום בטלוויזיה, וגם נותן עצות מיתוגיות לשרי הממשלה החדשים וחברי הכנסת היוצאים.
מאת: מערכת סטטוס
פורסם 02/04/13
אף אחד לא יכול לחזות את העתיד, ולכן הכל תלוי ברעיונות החדשים שיוצגו בעולם האינטרנט.
עם זאת, קל לראות מגמה המתפתחת. לפני שנים, האינטרנט היה בעיקר כלי לתקשורת רעיונות מילוליים. אבל עם התפתחות מחשבים ניידים מתוחכמים יותר ומחשבים שולחנים חזקים יותר, הוידאו החל לפלוש לאינטרנט, וזה התחיל עם יוטויוב.
אנשי שיווק, לעומת זאת, עדיין נוטים להשתמש באינטרנט לרעיונות מילוליים, או הבעת "עמדות". אנו צופים שזה ישתנה. יותר ויותר חברות יפתחו רעיונות חזותיים כדי לתקשר את היתרונות הגלומים במותגים שלהם. קוקה הקולה, למשל, עושה שימוש גדול ב"קווי המתאר" של הבקבוק שלה כדי לתקשר את העובדה שמדובר בבקבוק הקולה המקורי, האותנטי.
2. איך אתה רואה את השימוש ברשתות חברתיות ככלי מיתוג, מה כן טוב ומה לא טוב?
שיווק מורכב משני תחומים: אסטרטגיה וטקטיקה. כמו הטלוויזיה והדפוס, רשתות חברתיות הן טקטיקה, ולא אסטרטגיה. בבניית מותג, אסטרטגיה היא חשובה הרבה יותר מטקטיקה. עם זאת, בגלל הפרסום שיש לרשתות החברתיות, אנשי שיווק רבים מקדישים הרבה יותר תשומת לב לרשתות חברתיות ולטקטיקות ממה שהם מקדישים לאסטרטגיה. זו כמובן טעות. לעתים קרובות ניתן לנצח עם אסטרטגיה טובה וטקטיקה גרועה. אבל כמעט אף פעם אי אפשר לנצח עם אסטרטגיה עלובה וטקטיקה טובה.
לעומת זאת, מה שכן טוב במיוחד בשימוש ברשתות חברתיות היא היכולת של חברה לבנות מותג בקטגוריה צרה "נישה". לפני האינטרנט, היה קשה לעשות את זה בגלל העלות הגבוהה של פרסום מסורתי להגיע לקהל קטן יחסית, קהל נישה. היום, לעומת זאת, יש הרבה הזדמנויות לבנות מותג נישה הודות למחיר הנמוך יחסית של שיווק באינטרנט.
3. מה עתיד הקמעונאות בכלל בעידן של מכירות באינטרנט?
בשיווק, אף פעם אין רק דרך אחת לעשות משהו. מכירות קמעונאיות באינטרנט צפויות כנראה להמשיך לצמוח, אך מכירות בחנויות פיסיות תמשכנה גם כן לשחק תפקיד חשוב. השאלה האמתית היא, אילו מוצרים או שירותים נמכרים טוב יותר באינטרנט ואילו מוצרים או שירותים נמכרים טוב יותר בחנויות פיסיות? חברות רבות עדיין נאבקות כדי למצוא את התשובות לשאלות הללו.
4. מה דעתך על העובדה שממשיכים להשקיע הרבה כסף בפרסום בטלוויזיה ?
אותו העיקרון חל גם כאן. בשיווק, אף פעם אין רק דרך אחת לעשות משהו. בעוד פרסום באינטרנט ממשיך לגדול, אנחנו גם מצפים שפרסום בטלוויזיה יישאר בעל חשיבות. המדיום שנפגע הכי הרבה עד כה הוא הדפוס, גם מגזינים וגם עיתונים. אנו מצפים כי פרסום בכתבי עת ועיתונים ימשיך לרדת, בעוד שהפרסום בטלוויזיה יישאר חזק. מדוע זה כך? כי שום דבר לא יכול להחליף את ההשפעה של צבע, צליל ותנועה בטלוויזיה עם מסך רחב.
5. איך ניתן לרתום בצורה אפקטיבית יותר את הלקוחות המרוצים של החברה/פירמה לתהליך המיתוג והשיווק שלה?
זה מעניין מאוד שחברות ממשיכות להשקיע כמויות גדולות של כסף במשלוח מכתבים ועלונים ללקוחות בדיוור ישיר כאשר הם יכולים לתקשר את אותו המידע דרך האינטרנט כמעט ללא עלות. אם לחברה יש הודעה מעניינת ללקוחותיה, האינטרנט הוא המדיום האידיאלי להעברת המסר הזה. אנחנו המומים שרוב החברות לא עושות יותר שימוש במדיום הדיגיטלי. כמובן, מילת המפתח היא "עניין". יותר מדי הודעות דוא"ל הן משעממות בצורה קטלנית עם מעט מידע וללא השפעה על הצרכן.
6 . מה לפי דעתך עתיד הספריות הציבוריות בעידן של ספרים מקוונים?
אם נכנסים לכל ספרייה באמריקה היום אפשר לראות בבירור שכמעט אף אחד לא מעיין בספרים שעל המדפים, ולעומת זאת ישנה שורה של אנשים שמחכים לשימוש במחשבים של הספרייה. אין ספק, האינטרנט הולך להפוך את הספריות הציבוריות להרבה פחות חשובות. זה רק שאלה של זמן. האינטרנט גם הולך לקעקע את שירותי הדואר במדינות רבות. מכתבים, פליירים, חוברות וחומרים מודפסים אחרים מועברים בצורה טובה ביותר באמצעות האינטרנט. לטווח ארוך, שירותי הדואר צריכים להתמקד באספקה של סחורה פיזית, שהרבה ממנה מוזמנת כבר היום באינטרנט.
7. מה ההמלצות שלך למכירה של שירותים און ליין באופן כללי? למשל : ייעוץ, הדרכה, קורסים מקוונים?
קודם כל, צריך לבנות מותג. אם אתה יכול לבנות מותג, אתה יכול למכור ייעוץ, הכשרה וקורסים מקוונים ביעילות באינטרנט. אבל אתה לא יכול לעשות זאת ללא מותג חזק. איך אתה בונה מותג? אתה צריך להיות "ראשון בקטגוריה חדשה". זה פשוט וקשה באותה מידה. כמובן, שזו רק ההתחלה. כדי לבנות מותג חזק צריך לפרסם את ההובלה בקטגוריה החדשה. אולם בהיותו "ראשון", יש סיכויים גבוהים שהמותג יקבל חשיפה דרך העיתונות.
8. מה המודל העסקי והשיווקי המועדף בעיניך לעיתונות מקוונת בכלל ומה העצות שלך ל"סטטוס" בפרט?
באופן כללי, אתר עיתונות מקוונת צריך ליצור פרסום על הסיפורים שהוא מפרסם. פרסום יכול להיווצר על ידי קוראים שמצייצים או כותבים בלוגים על סיפורים שהם קוראים באתר באינטרנט. זה בדיוק מה ש"סטטוס" צריך לעשות. לפרסם מאמרים או סיפורים הכוללים "חדשות" שאינם זמינים באתרים אחרים באינטרנט או באמצעי תקשורת מסורתיים. בנוסף לפרסם מאמרים או לספר על המאמרים לא רק בתקשורת הישראלית, אלא גם מחוץ לגבולות המדינה. זה לא קל לעשות, כי אתרים אחרים בכלל (ואמצעי תקשורת מסורתיים בפרט) עשויים לשקול את פרסום החדש כ "תחרות" לאתר שלהם. אבל לרוב כלי התקשורת יש תחושה פנימית של "הגינות" ובדרך כלל יצטטו את המקור של כל הידיעות שהם מפרסמים.
9. איזה עצות מיתוגיות יש לך לשרים חדשים שטרם כיהנו בתפקידי שר בממשלת ישראל החדשה ?
להיות סלקטיביים. אל תאמצו עמדה חזקה בכל נושא. אם אתם עושים כן, אתה תפגעו בכולם בנושא כזה או אחר ותמצאו את עצמכם בלי שום בעלי ברית. שר חדש צריך להבין מהו הנושא החשוב ביותר במשרד שלו או שלה ולאחר מכן לגייס בעלי ברית הן בממשלה והן בתקשורת במטרה להשיג משהו חשוב לעתידה של מדינת ישראל. פוליטיקאים נמדדים על פי הישגיהם. פוליטיקאי גדול לא צריך להשיג הכל, אבל הוא או היא כן צריכים להשיג משהו אחד חשוב באמת.
10. מה אתה ממליץ לחברי כנסת שלא הצליחו להיבחר לכנסת הנוכחית לעשות, על מנת לשמור על המיתוג שלהם בתודעה הציבורית עד לבחירות הבאות?
הישארו בעין הציבורית על ידי כתיבת מאמרים ונאומים. זה גם יכול להיות רווחי מאוד. מאז שעזב את מוסד הנשיאות האמריקנית בשנת 2001, ביל קלינטון הרוויח 89 מיליון דולרים מ – 471 נאומים בתשלום. זה בערך 190.000 $ לנאום. עבודה נחמדה אם אתה יכול לקבל אותה.
אל ריס הוא יו"ר Ries& Ries , חברת ייעוץ גלובלית הפועלת באטלנטה בה הוא שותף עם ביתו לורה. החברה פועלת גם בישראל ומיוצגת על ידי חברת שיווק מדעי www.שיווקמדעי.co.il 0544205789
Tags: מיתוג