
ד"ר עדנה פשר ביום עיון של התאחדות התעשיינים במרחב צפון בנושא: אז כמה זה עולה לנו? : היבטים כלכליים, משפטיים וארגוניים בהעסקת עובדים
פורסם: 4.6.17 צילום: shutterstock
ב-26.4.17 הרצתה ד"ר עדנה פשר בכנס יחסי עבודה בנושא של הנעת עובדים. נקודת המוצא שלה בנושא היא: "Employees First, Customers Second", המשפט הוא בהשראתו של Vineet Nayar, אשר כתב ספר בעניין זה.
להלן טעימה קטנה אודות הנושאים שהופיעו בהרצאה:
המניעים המשפיעים ביותר על מעורבות עובדים
כיום, עם הצטרפותם של דור ה- Y וה- Z לשוק העבודה, אנו צריכים יותר מתמיד להבין שהנעת עובדים במקום העבודה מבוססת על גורמים שהם מעבר לכסף, סטטוס ותנאים.
אי אפשר לדבר על הנעת עובדים מבלי להתייחס למעורבות עובדים (engagement).
בסקר שפורסם במגזין HBR, 2013 נמצאו המניעים המשפיעים ביותר על מעורבות עובדים:
https://hbr.org/resources/pdfs/comm/achievers/hbr_achievers_report_sep13.pdf
תמיד מדהים לראות את הפרצופים המופתעים של המשתתפים כאשר אנו מציגים להם את הנתונים הללו. מפתיע אותם שבמקומות הגבוהים דווקא מופיעות המילים: הכרה על ביצועים, הבנה לגבי תרומה לאסטרטגיה, מנהלים בכירים שמשתפים, יעדים מתוקשרים ועוד..
ברור הדבר שאותנו עובדה זו אינה מפתיע כלל, מכיוון שהצרכים הבסיסיים ביותר של העובדים מתנקזים ל- 3 דברים: תחושת שייכות, תחושת מסוגלות ותחושת אוטונומיה.
סקר נוסף Dale Carnegie & Associates, Inc., 2012)) שנעשה על מדגם מייצג של 1500 עובדים, חשף שמה שמשפיע הכי הרבה על מעורבות עובדים הם: מערכת היחסים עם הממונה הישיר, אמונה בהנהלה הבכירה וגאוות יחידה.
האמת הקשה היא שמתוך 1500 העובדים שנסקרו, רק 29% מעורבים באופן מלא, 26% אינם מעורבים וכמחצית מעורבים באופן חלקי.
מנהלים אכפתיים
השפעתם של המנהלים בארגון היא קריטית להנעת העובדים. זה לא סוד שהעובד רואה את המנהל שלו יותר מאשר הוא רואה את ההורים שלו, בן\בת זוגתו וחבריו ולכן ההשפעה על ההתפתחות האישית והמקצועית שלו היא אדירה. המנהל הוא זה שישפיע הן על מוטיבציית העובד והן על ביצועיו.
Dale Carnegie & Associates, Inc., 2012
עשרה עקרונות להנעת ומעורבות עובדים
- קשר את מאמצי המעורבות לביצועים גבוהים.
- מעורבות עובדים מתחילה מלמעלה.
- חבר את המנהיגים.
- התמקד בתקשורת, אבן הפינה של מעורבות.
- מעורבות אינדיבידואלית.
- צור תרבות מוטיבציונית.
- צור מערכת פידבקים.
- חזק ותגמל את ההתנהגויות הרצויות.
- עקוב ותקשר התקדמות.
- העסק וקדם את ההתנהגויות הרצויות.
Bob Kelleher, 2015
Tags: אסטרטגיה כלכלה ניהול משאבי אנוש תרבות ארגונית