
אם הגעתם למסקנה שהגיע הזמן לשכור שרותי מיקור חוץ לצרכי פיתוח בארגון שלכם, מילת המפתח שאתם צריכים לשמוע מהספק שלכם היא – גמישות
פורסם : 18.12.16 צילום, יח"צ
חברות היי-טק רבות מגיעות לנקודת זמן בה הן צריכות להחליט האם לשכור שרותי פיתוח במיקור חוץ או לגייס מפתחים לשורותיהן. בין אם מדובר בחברה קטנה, בינונית או גדולה, התשובה תמיד תלויה בסיטואציה בה נמצא העסק באותה נקודת זמן. יש השוקלים לבחור שרותי מיקור חוץ ממניעים כלכליים גרידא, יש שעושים זאת ממניעים מקצועיים ויש שעושים זאת ממניעים אסטרטגיים.
המניע העיקרי והמובן מאליו לבחירה בשרותי מיקור החוץ הוא כמובן הרצון לחסוך בעלויות, שכן תהליך גיוס עובדי פיתוח כרוך בעלויות גבוהות, והחזקתם של העובדים כרוכה בעלויות נוספות, ביניהן משכורות, ביטוחים, ציוד מחשוב, ציוד משרדי, כלי רכב ועוד.
מנהלי הפיתוח, אשר הפכו זה מכבר לבעלי תפקיד אסטרטגי בארגוני ההיי-טק, מחויבים להראות רמה מקצועית גבוהה לצד גישה עסקית בלתי מתפשרת, אשר מתחשבת במפת הדרכים של החברה וביעדי ההכנסות והרווח בשורה התחתונה. הם שואפים להביא את האגף בניהולם לאפקטיביות הגבוהה ביותר, תוך שליטה הדוקה בתקציב. בהיות גיוס עובדי הפיתוח תהליך בזבזני, מנהלי פיתוח רבים פונים לשירותי מיקור חוץ מקצועיים וזוכים לאהדה רבה משכבת הניהול הבכיר בארגון בו הם עובדים.
מניע נוסף לבחירת שרותי מיקור חוץ נובע מהצורך בגיוס מהיר של כוח פיתוח. בנקודת זמן בה הוא צומח במהירות, ארגון היי-טק לא יכול להרשות לעצמו תהליך גיוס ארוך של עובדי פיתוח, שיכול להמשך 3-4 חודשים ויותר. העסק חייב להכות בברזל בעודו חם, לנצל את ההזדמנויות שמציג לו השוק, להסתער עליו ולנצל את המומנטום. הוא לא יכול לחכות עד לסיום תהליך גיוס, גיבוש והכשרת צוות פיתוח – שכן השוק בינתיים יתקדם וישאיר אותו מאחור.
לבסוף, ארגוני היי-טק רבים שוכרים שרותי מיקור חוץ כי פשוט חסר להם ידע בתחום מסוים, והם צריכים לייבא אותו. ההתקדמות הטכנולוגית המטורפת והשטף האדיר של המידע, מחייב את ארגוני ההיי-טק לעמוד על המשמר עם צוותי פיתוח שיכולים להתמודד עם השינויים התכופים בדרישות הלקוחות ועם פלטפורמות טכנולוגיות מגוונות. היכולת לעבוד על מספר פרויקטים במקביל, הכוללים מספר טכנולוגיות שונות, מהווה יתרון תחרותי אדיר. הבעיה היא שהארגון לא תמיד מעסיק את תמהיל עובדי הפיתוח הדרוש המתאים לתמהיל הפרויקטים. כאן שוב נכנסים לתמונה שרותי מיקור חוץ, שיכולים לספק עובדי פיתוח מגוונים בתמהיל המקצועי הדרוש.
אם הגעתם למסקנה שהגיע הזמן לשכור שרותי מיקור חוץ לצרכי פיתוח בארגון שלכם, מילת המפתח שאתם צריכים לשמוע מהספק שלכם היא – גמישות. היא תחסוך לכם הרבה כאבי לב וחורים בכיסים. קיימים סגנונות שונים של שרותי מיקור חוץ, ולכן חשוב שתוודאו שהם יהיו מוכנים להתגמש נוכח הצרכים המשתנים של הפרויקט ושל השוק, גם בזמנים קשים וגם בזמנים טובים.
כידוע, כל פרויקט פיתוח מתאפיין בתנודתיות. יש תקופות של עומס עבודה אדיר, ותקופות אחרות של 'יובש' כמעט מוחלט. יתרה מכך, בשלבים מסוימים של הפרויקט נדרש תמהיל מקצועי מסוים של עובדים ובשלבים אחרים תמהיל אחר. גמישות בשרותי מיקור החוץ תאפשר לכם להתאים במהירות גם את מספר העובדים המתבקש וגם את התמהיל האופטימלי, ולשלם רק על שעות העבודה שבהן אתם משתמשים בזמן אמת. גמישות מאפשרת אופטימיזציה של פרויקט הפיתוח בכל נקודת זמן וחוסכת כספים רבים, וכיום אין כל סיבה להתפשר עליה.
שתי מילים אחרונות לסיום, חשובות לא פחות – שימור ידע. שליטה בפרויקט הפיתוח היא לא רק שליטה בעובדים, בכסף ובלוחות הזמנים, אלא גם שליטה בידע. מנהלי פיתוח רבים חוששים, כי שרותי מיקור חוץ ייקחו איתם את הידע שנצבר בפרויקט עם סיומו, מצב שאכן מתרחש לא אחת, שלא בצדק. לכן, אל תוותרו על הידע שאתם בעצמכם שלמתם עליו. וודאו ששירותי מיקור החוץ ששכרתם מספקים גם הכשרה והעברת הידע לצוות הבית שלכם.
תעשיית ההיי-טק בישראל חווה תהליך מבורך בשנים האחרונות ונפתחת יותר ויותר לרעיון של שרותי מיקור חוץ לצרכי פיתוח, דבר שמייעל אותה ללא ספק. קחו שירותי מיקור חוץ גמישים, מקצועיים ומצוינים, והבטיחו את היתרון התחרותי שלכם בשוק.
*הכותב אריק פיינגולד הוא נשיא חברת Comm-IT
Tags: אסטרטגיה חדשנות טכנולוגיה מיקור חוץ ניהול פרויקטים סטרטאפים תרבות ארגונית