
2017 תהיה השנה שבה עסקים רבים צריכים להתכונן יותר מתמיד לתרחישים מרובים ושונים במציאות של חוסר ודאות. השנה הנוכחית תעצב במידה רבה את עתידם
פורסם: 2.2.17 צילום: יח"צ
אם למדנו משהו בשנת 2016, הרי זה שתחזיות הן מדע בלתי מדויק. בתחילת השנה שעברה לא יכולנו לחזות הרבה ממה שקרה ב-12 החודשים הבאים. לפיכך, הדבר הראשון שיש לחזות ולצפות לו ב-2017 הוא התרחשותו של הבלתי-צפוי.
מהפכים דיגיטליים יימשכו, בקצב שיהפוך 12 חודשים לפרק זמן ממושך מאוד בעסקים. לא קל לחזות את המידה שבה ענפים מסורתיים יעורערו בתקופה זו. גם אי-הוודאות שאופפת את הכלכלה העולמית אינה עומדת לחלוף בקרוב, ועוד מוקדם להבין מה תהיה השפעתם של בחירת הנשיא החדש בארה"ב ושל מהלך הברקזיט באירופה.
כתוצאה מכך, עסקים צריכים להתכונן לתרחישים מרובים במהלך השנה הנוכחית. עליהם לתכנן תרחישי קיצון בתנודות של מטבעות, עליות וירידות במחירי סחורות והשלכות של גורמים משתנים בשרשרת האספקה שלהם. הודאה בכך שאיננו יודעים תמיד למה אנו מתכוננים אינה מהווה כישלון בתכנון. חשוב להבין, שגורמים רבים הם מעבר לשליטתנו, ושתכנון על מנת להפיק את המיטב מכל מצב הוא מסימניו של עסק מוצלח.
תחום נוסף של אי-ודאות הוא המידה שבה טכנולוגיה תעצב את פני העסקים. טכנולוגיות משבשות (disruptive) עשויות לחולל שינויים גדולים ולייצר מודלים עסקיים חדשים, בהן: אינטליגנציה מלאכותית ורובוטיקה, אשר הופכות למיינסטרים. טכנולוגיות אלה מייצרות עלויות השקעה נוספות לעסקים, אך מצמצמות את העלות התפעולית הודות לאוטומציה הולכת וגוברת. עסקים חייבים לאזן בין שני גורמים אלה בשנת 2017, ולהשלים עם כך שהמציאות מחייבת מודרניזציה.
אולם, לא רק חוסר ודאות יהיה בשנת 2017. יש הרבה תחומים שעסקים יכולים להתכונן לקראתם בוודאות. תכנון עסקי לתקנות חדשות, כגון תקן IFRS 15, שייאכף במלואו עד 2018, וביקורת מוגברת על הסדרי המס של חברות בינלאומיות, וכן על הנהלת החשבון והשקיפות שלהן, יגברו כולם ב-2017. צוותים פיננסיים צריכים לדעת כיצד תקנות חדשות או קפדניות יותר ישפיעו עליהם, ועליהם להתכונן זמן רב מראש כדי לעמוד בהן.
במסגרת שלל האתגרים, חשוב שארגונים יתמקדו בצמיחה ויבטיחו שהמודל העסקי שלהם יתקדם עם הזמן. תוכניות צמיחה צריכות להתבסס על יסודות מוצקים, במיוחד בתקופה שבה מפריד קו דק מאוד בין סיכון לתגמול.
מנכ"לים ומנהלי יחידות עסקיות כבר מסתמכים במידה גוברת והולכת על מנהל הכספים הראשי (CFO) בחברתם לצורך קבלת תובנות, הנחיה ועידוד. על כן, מנהלי הכספים מתמקדים פחות בדיווח ויותר בתכנון קדימה, ניתוח סיכונים וקבלת החלטות השקעה. מגמה זו תגבר בשנת 2017, שבה מנהל הכספים יימצא במרכז ההחלטות שמעצבות את פני העסקים.
כדי לאפשר החלטות אלה, מנהלי הכספים יצטרכו לראות באופן צלול עוד יותר את העסק כולו, ומשמעות הדבר היא הבטחת שקיפות בתחומים עסקיים ובמערכות הטכנולוגיות שבהן הם משתמשים. בכך צריך להתמקד בשנת 2017. איי נתונים (=Data Silos, מאגרי מידע שאינם שקופים לכל יחידות הארגון) יהפכו יותר ויותר לאויבים של קבלת החלטות מדויקת ומוצלחת.
נראה שהמחלקה הפיננסית תהיה עסוקה בשנת 2017, וששנה זו תעצב את עתידם של עסקים. הם רק צריכים להיות מוכנים לכך שעדיין לא ידוע באיזה דרכים זה יקרה.
*אלברטו מרנפלד הוא ראש אגף אפליקציות עסקיות באורקל ישראל
Tags: אסטרטגיה חדשנות טיפים טכנולוגיה מורשת מנהיגות מעבר לדיגיטל סטרטאפים