חברת "אחוה", היצרנית המובילה בישראל והותיקה של מוצרי חלוה, טחינה ודברי מאפה, השתתפה לאחרונה בתערוכת "קולינארי" – תערוכת המזון לענף המוסדי בישראל, אשר התקיימה במרכז הכנסים במלון דן פנורמה בתל אביב
צילום: יח"צ פורסם: 25.6.14
בין באי תערוכת "קולינארי" היוקרתית ניתן היה למצוא אנשים מהשורה הראשונה של תעשיית המזון בארץ. חברת "אחוה" הציגה את מוצריה החדשים ובהם חטיפי מיני חלוה בשלושה טעמים: וניל, פיסטוק ופולי קקאו, יחד עם חטיפי מיני חלוה ללא תוספת סוכר. בנוסף, הוצגה טחינה חצי-חצי ומגוון העוגיות הפרמיות החדשות של "אחוה" בהן עוגיות טחינה, עוגיות שקדים ואגוזי מלך ועוד.
יובל מלאך מנהל השיווק של חברת אחוה: "חברת אחוה מייצרת כיום מעל ל-40% עבור הענף המוסדי בישראל. מוצרי החברה נמצאים בשימוש ע"י כוחות הביטחון, חברות תעופה, חברות מזון, חברות הסעדה ומסעדות רבות. שמחנו להציג את מוצרינו החדשים בתערוכה עבור קהל זה, על מנת שנוכל לשמוע דרישות ולפתח עבורו מוצרים חדשים".
מאז ועד היום – סיפורו של מפעל
חברת אחוה הינה היצרנית המובילה בישראל של מוצרי חלוה, טחינה ודברי מאפה מאז 1929 ומחזור המכירות שלה בשנת 2013 הסתכם מעל ל- 130 מיליון ₪. החברה מתמחה בייצור חלוה איכותית מסוגים שונים, טחינה גולמית, סדרת מוצרים אורגנים, סדרת מוצרים ללא סוכר, עוגות ומגוון מוצרי מאפה, חטיפי דגנים, תרכיזים לשתייה וממתקים. החברה מעסיקה כ-235 עובדים וכ-20% ממוצריה מיועדים לייצוא.
בגלגולה הראשון נוסדה החברה בשם אחדות בע"מ עוד בשנת תרפ"ט 1929 והייתה מחלוצי תעשיית המזון ביישוב בכלל ובתל אביב בפרט. מעונו הראשון של המפעל שכן בסמטת בית הבד בתל אביב. המפעל נוסד ע"י מס' משפחות, ביניהם משפחת ברסלב שהתגוררו בקומה מעל. בחצר האחורית עברה מסילת רכבת… בשנת 1932, מאיר דיזינגוף, ראש העיר הראשון של תל אביב, קרא לרחוב על שם המפעל שכן בתחילת הדרך יצרה אחדות גם שמני מאכל וכך הוא נקרא עד היום. המפעל היה מהגדולים שקמו באותה תקופה והשתרע על שטח של 180 מ"ר.
מנכ"ל המפעל והבעלים יעקב מלאך החל את דרכו בחברה ב-1970 כפועל בריצפת הייצור עם שחרורו מצה"ל. תוך זמן קצר, מייסדי המפעל גילו את המוטיבציה, החריצות והיכולות של האיש הצעיר שבה בקרבם והחלו להאציל לו סמכויות ותפקידי מפתח. כך הפך יעקב למנהל מפעל הטחינה, תוך שנה. מתוך רצון ליעילות וראיית העסק כשלו, יעקב אף מילא את תפקיד נהג החלוקה במפעל.
בשנת 1974, יעקב לקח את המושכות והפך למנכ"ל החברה. אל מול עיניו עמדו רק התייעלות, שיפור קווי הייצור והלוגיסטיקה. במהלך השנים, רכש יעקב את חלקם של כל בעלי המניות והפך לבעלים של 100% ממניות החברה. עם השלמת מהלך זה, עמל יעקב על הקטנת החוב לבנקים, תוך המשך תפקוד מהון עצמי בלבד. הוא החל לרכוש ולבנות את מבני הייצור של החברה וכיום גאה על כך שהחברה בבעלותו לא רק שאינה נעזרת במינוף פיננסי, אלא גם לא משלמת שכ"ד על שטחי הייצור והאחסנה שברשותה.
בשנת 1983, רכשה אחדות בע"מ את פעילותה של חברת אחוה בע"מ ששכנה ביהוד, יחד עם סמלה המסחרי. במהלך זה הושגה לא רק סינרגיה, שכן אחדות הייתה ספק עיקרי של חברת אחוה, אלא גם מגוון המוצרים הורחב ואיתו קהל הלקוחות של החברה.
את שנת 1988 יעקב מציין כשנת המפנה של המפעל: כהחלטה אסטרטגית, ויש יאמרו נאיבית, החליט יעקב להפנות את מרבית משאביו ומרצו לפיתוח שווקים מעבר לים. מיד לאחר ההשתתפות בתערוכה הראשונה בחו"ל, נלמדו הלקחים ואחדות החלה לשנות פנים. סטנדרטיזציה החלה להיות מיושמת בכל חלקי המפעל. החל מבקרת איכות מודרנית, דרך תקני ייצור מחמירים, שיפור תהליכי ייצור והגדלת תפוקה והאריזות המסורתיות שונו לטובת אריזות מעוצבות נוחות לשימוש. מאז אותה שנה 1988, שיעור הייצוא מסך מכירות המפעל גדל בהתמדה וכל עובדי המפעל גאים היום על כך שמוצרי המפעל מעטרים את בתי הכול בו הנחשבים ביותר ברחבי העולם, כדוגמת HARRODS בלונדון ו – GALERIES LAFAYETTES בפאריז.
בשנת 1997, שטחי הייצור הפכו לקטנים, יכולות הייצור מוקסמו והתקשו לספק את הדרישה בארץ ובעולם. מסיבה זו, ניבנה באזור התעשייה בברקן מפעלה החדש של אחדות, בשטח של 2,200 מ"ר. המעבר מתל אביב ויהוד למפעל חדש ומרווח בברקן, סייע בהגדלת מגוון המוצרים ובשיפור תהליכי הייצור ואבטחת איכות.
בשנת 1998, זיהה יעקב את תחילת מגמת המזון הבריא והאורגני. שיטות וקווי הייצור קיבלו הסמכה מטעם הארגון לחקלאות אורגנית ולמגוון מוצרי המפעל הצטרפו מוצרים כחלוה וטחינה אורגנית, כשאחדות בע"מ מייצרת מעל ל – 85% מנתח השוק במוצרים אלה. נוסף על כך, אחדות התמקצעה בייצור חלוה ללא סוכר, טחינה משומשום מלא ומזונות פונקציונלים נוספים.
יעקב מאמין כי מזון בריאות ומזון אורגני יכול וצריך להימכר במחיר שווה לכל נפש. למרות הנהוג בשוק, מחירי המוצרים האורגנים כמעט וזהים למחירי המוצרים הרגילים.
בשנת 2002, בזמן המיתון הגדול ששרר בארץ לאחר האינתיפאדה השניה, החליט יעקב להקים בית מאפה, בהתאם למדיניותו שדוגלת בייצור מוצרי מזון איכותיים במחיר השווה לכל נפש. בית המאפה הוקם מההון העצמי של המפעל, בהתאם למשנתו הכלכלית של יעקב. מאז הקמתו, בית המאפה עובד 24 שעות ביממה: נסגר בצהרי יום שישי ונפתח מחדש במוצאי שבת.
כהרף עין, גם המפעל בברקן התקשה באספקת הביקוש למוצרי החברה שכללו: טחינה גולמית, חלוה לסוגיה, מוצרים אורגנים, מוצרים ללא סוכר, מוצרי מאפה, סירופ לשתייה ומיני ממתקים.
היום ב-2014 שוכן מפעל אחווה ברח' היסמין באריאל. באזור התעשייה המתפתח, עומד על תילו מפעל לתפארת, בשטח של 10,000 מ"ר: מודרני, משוכלל, בעל תשתית המתאימה למאה ה-21. המבנה הותאם לייצור ספציפי ולא התאמת הייצור לאופי המבנה. למפעל החדש נרכשו מכונות וציוד המתאימים להצעיד את המפעל קדימה. כיום את מגוון מוצרי החברה, ניתן לרכוש במדינות רבות ברחבי העולם, מאוסטרליה וניו זילנד, דרך דרום אפריקה, מדינות חבר העמים, מערב אירופה ובמרכז וצפון אמריקה.
למרות היקף פעילותה ומספר עובדיה, שומרים ב"אחווה" על אופי משפחתי ומיישמים זאת גם בפועל, ארבעת בניו של יעקב מלאך מיקי, יובל, רן ויואב משמשים בתפקידי ניהולי שונים בחברה.
אחוה ודו קיום
סיור קצר במפעל, חושף פסיפס יוצא דופן של החברה הישראלית. עם תחילת משמרת, מאכלסים את קווי הייצור ואת המחסן נשים וגברים, תושבי ישראל ותיקים, עולים מחבר העמים, עולים מאתיופיה, ערבים ישראלים, ערבים פלסטינאים, דתיים, חילונים וחרדים ואף ייצוג הולם לעדה השומרונית. כולם עם חיוך של חדוות יצירה, בתלבושת אחידה ובאווירה נעימה עובדים יחדיו תוך אחדות מטרה ורואים במפעל עוגן להם ולמשפחותיהם. יעקב מכיר כל אחד ואחד מעובדיו, על סיפורו האישי, מקפיד לעבוד יחד בקווי הייצור לפחות שעה ביום. כמי שגדל בשכונות עוני וסייע לפרנס את בית הוריו מגיל צעיר, יעקב מודע לחשיבות של שכר הוגן תמורת יום עבודה.
יעקב מאמין בכל ליבו כי עבודה משותפת של ישראלים ופלסטינאים, היא הגשר לשלום ולדו קיום. אין במפעל הבדל בין דת לדת. ישנם עובדים פלסטינאים האחראים על משמרת בה עובדים ישראלים ולהיפך. במפעל באריאל ובברקן ישנם חדרי תפילה לשימוש העובדים המוסלמים, שנבנה בתאום עם קאדי שנתן למתכנן המפעל דגשים דתיים לבניית חדר התפילה המוסלמי.
בעקבות החרם על מוצרי מזון ישראלים המיוצרים בגדה המערבית, הזמין יעקב את אנשי "מרכז פרס לשלום" לביקור במפעל. מיותר ציין כי הם עמדו נפעמים לנוכח האווירה השורה במפעל והחיוך הנסוך על פניהם של עובדיו.
יזמות ופיתוח תעשייתי
הצעד הראשון והמשמעותי בפיתוח החברה ע"י יעקב היה הקמת המפעל בברקן בשנת 1997, שאיחד את אתרי הייצור והאחסנה למתחם אחד מודרני, יעיל והטמעת תקני ייצור מחמירים. לפני כן, מפעל הטחינה שכן בדרום תל אביב, מפעל החלוה והסירופ לשתייה ביהוד ואתרי אחסנה פזורים בסביבת המפעלים. המבנה בברקן הינו בשטח של כ – 2,200 מ"ר, ובבעלות משפחת מלאך.
לאחר השלמת המעבר לברקן, הדחיפה הבאה קדימה הייתה בדמות הטמעת טכנולוגיית ייצור חדישה לייצור טחינה גולמית. המיכון החדש איפשר להפעיל קו ייצור המייצר כטון טחינה בשעה, ופועל 24 שעות ביום, ע"י מפעיל בודד ומייצר בשיטה ייחודית השומרת על ערכיו התזונתיים של המוצר. על מנת לסבר את האוזן, לפני הקמת קו הטחינה החדיש בברקן, ייצרו את הטחינה תוך שימוש בתנורי ייבוש וקלייה מיושנים, השרייה בבריכות מלח בריכוז גבוה, דבר שפגע בערכים התזונתיים של המוצר. סך התוצרת באותם ימים היה כ – 1.5 טון טחינה ביום.
עד שנת 2002, החברה ייצרה רק טחינה, חלוה, סירופ לשתייה ומיני ממתקים. בשנה זו, כאשר המשק היה נתון באחד מרגעי השפל הכלכלי החמורים ביותר, עקב "פיצוץ בועת ההי-טק" וסגירתם של מפעלי תעשייה רבים, החליט יעקב החלטה אמיצה ולא שגרתית לפתוח מפעל חדש למוצרי מאפה. את מפעל המאפים, הקים יעקב מהמסד על הטפחות. בשנים הראשונות, הופנו כל רווחי המפעל לקניית ציוד חדיש, לרכישת ידע טכנולוגי ולפיתוח. גם בזמן הקמת המפעל, לא שינה יעקב את מדיניותו כי השקעות מבוצעות מההון העצמי ולא ע"י מנופים פיננסים. מאז הקמת מפעל המאפה ועד היום, חונכים במפעל המאפים קו ייצור חדש או משפחת מוצרים חדשה בתדירות יוצאת דופן. תוצרת מפעל המאפים, מהווה כ – 30% מסך מחזור המכירות של המפעל וגם נתן זה נמצא בצמיחה מתמדת.
בשנת 2009, עם חגיגות ה – 80 למפעל, החל יעקב לעמול על הקמת מפעל תעשייה חדשני באזור התעשייה באריאל. המפעל שתוכנן והוקם עפ"י מפרטים ודרישות ייצור ושינוע של יעקב, הינו מהמתקדם בתחומו. דבר לא נחסך , לשם הבאת המפעל לשלמות:
- מערכות מיזוג אויר דחוס, המתאים הן לייצור מזון באווירה מבוקרת והן להפחתת הסיכוי לחדירת זיהום חיצוני.
- הפרדה בין אזורי ייצור סטריליים לאזורי אריזה ומשטוח.
- קו ייצור לעוגות מוכנות, המסוגל לייצר כ – 3,000 עוגות בשעה.
- רצפת ייצור מיוחדת לייצור מזון ורצפת ייצור מיוחדת באזור תנורי האפייה, העמידה בטמפרטורות חריגות.
- מחשוב אתרי ייצור, כגון: חדרי תפיחה, מכונות קריטיות, מערכות תנורי האפייה וצינון.
- מערכות היגיינה ואבטחת איכות כגון: מחסומים סניטריים בכל הכניסות לאולמות הייצור, גלאי מתכות רגישים, בכל מכונת אריזה, מעבדות הן במפעל באריאל והן במפעל בברקן ועוד.
פיתוחים טכנולוגיים והתייעלות תעשייתית
- חלוה "אחוה":
חלוה "אחוה" הינה מותג מוביל בתחום, בעלת שליטה מוחלטת בשוק החלוה בישראל ואף מעטרת את מחלקות המזון הבריאותי, האורגני והאתני ברשתות מזון רבות בחו"ל. איכות וטיב מוצרי החלוה של "אחוה" ידועים היטב זה עשרות שנים ומהווים את היסודות האיתנים והעמוקים של החברה. מחזור המכירות של מוצרי החלוה, מהווה כ – 33% ממחזור המכירות של המפעל. עד לפני כ – 20 שנה, בטרם החל המפעל להשקיע באריזות חדשניות למוצר, מוצרי החלוה היו משווקים בארץ בעטיפות מנייר מוכסף, לא ידידותיות למשתמש ובטעמים סטנדרטים. יעקב דאג להטמיע טכנולוגיה חדשה ולשפר את מרקם המוצר, כך שניתן יהיה לארוז את החלוה גם כחטיף בן 25 גרם – מנה אישית. זאת תוך שמירה על מרקם אוורירי ואחיד, שאיננו מתפורר ואינו מפריש שמן.
מרקמה של חלוה "אחוה" הינו ייחודי בעולם, שכן עד כה, יעקב התעקש כי מיכון יפגע באיכות המוצר. על כן, שיטת הייצור הנהוגה במפעל החלוה, זהה כמעט לחלוטין לאופן ייצור החלוה בתחילת המאה הקודמת, קרי לישה ושקילה ידנית ולאחר מכן, ויסות בתבניות מתאימות גם כן באופן ידני. בכל רגע נתון, ישנם עובדי ייצור רבים העובדים בקו ייצור החלוה, תוך סדר מופתי ובפיקוח אחראי המשמרת, בעל ידע נצבר של למעלה מ – 30 שנה במקצוע.
לאור הקושי בסיפוק הביקוש לחלוה "אחוה", יעקב התקשר עם חברה גרמנית המובילה בתחומה, Sollich Chocotech, בפיתוח קו ייצור אוטומטי לייצור חלוה. כך שלאחר הלישה הידנית, המשך התהליך יהיה אוטומטי ומבוקר לחלוטין. פרופ' סם שגיא מהאוניברסיטה העברית, מסייע בהשגת המטרה יד ביד עם יעקב, לו ידע וותק של מעל ל – 40 שנה בייצור חלוה. עלות פיתוח קו הייצור, שיהפוך את מפעל החלוה ממסורתי לטכנולוגי ומתקדם, היא עלות כבדה ביותר.
סה"כ החברה מייצרת 89 סוגים שונים של חלוה במידות, טעמים, שילובים ותוספות שונות ומיוחדות. החלוה המיוצרת במפעל הינה חברת כבוד במדפי כל הרשתות בישראל וברבות מרשתות השיווק בעולם המערבי, הן במותג המפעל והן במותגים פרטיים.
- טחינה גולמית:
מחזור המכירות של מוצרי הטחינה הגולמית מהווה כ – 27% ממחזור המכירות של המפעל.
טחינה גולמית נתפסת, ובצדק, כמזון בריאותי בארץ ובעולם המומלצת בעיקר לנשים בהריון ולנשים מניקות, לילדים מגיל שנה והילך מחד ולמבוגרים מאידך. המוצר עשיר בחלבון, ברזל, סידן ומגוון רחב של מינרלים וויטמינים חיוניים. יעקב, בשקידתו על פיתוח הליך הייצור, דאג תמיד שלא לפגוע באיכות הבריאותית והתזונתית של המוצר. כך הטחינה של אחוה למשל, מאופיינת כדלת נתרן באופן חריג. זאת בזכות השימוש בנפות רבות ומתקדמות והוצאה משימוש של בריכות המלח המסורתיות. בזכות קו הייצור המתקדם והשמירה על האופי הבריאותי של המוצר (דל נתרן), יעקב הינו היצרן המרכזי בישראל של טחינה אורגנית וחמאת שומשום אורגנית. מלבד השיווק במותג המפעל, יעקב מייצר תוצרת זו למרבית השוק האורגני הישראלי ואף למשווקים אורגנים מעבר לים.
בין לקוחות המפעל, ניתן למנות את צה"ל, רשתות שיווק, השוק המוסדי והשוק התעשייתי, שכן טחינה מהווה חומר גלם מרכזי במוצרים פופולאריים כגון: חומוס וסלטים למיניהם. מעל לכולם, חלוה "אחוה" ידוע בטיבה שכן כחצי מתכולתה היא הטחינה המיוצרת במפעל. לחברה יש 48 סוגים שונים ומגוונים של מוצרי ומותגי טחינה גולמית במגוון אריזות ומשקלים.
קו הייצור, נבנה עפ"י תכנונו של יעקב וכולל תוספות שונות הייחודיות למפעל. כל זאת ללא מגע יד אדם וללא תוספות שונות מלבד זרעי שומשום מהאיכות הגבוהה ביותר. המרכיבים הקיימים בפסי ייצור מסורתיים הוצאו ובמקומם נעשה שימוש בניפוי מכני, קילוף בלחץ אויר, מסועי השרייה שהועתקו מתעשיית התרופות דווקא ושטיפת השומשום במים מתוקים ולא בתמלחות, המעשירות את המוצר המוגמר בנתרן המזיק לבריאות.
- מוצרי מאפה:
מלאך הקים את מפעל המאפים, בסמוך למפעל הקיים בברקן בשנת 2002. מחזור המכירות של מפעל המאפים מהווה כ – 30% ממחזור מכירות החברה. למפעל מגוון רחב ועמוק של מוצרי מאפה, כאשר מידי שנה נוספים מוצרים נוספים למגוון. נכון להיום מגוון מוצרי המאפה כולל:
- עוגות בחושות ועוגות שמרים במגוון טעמים.
- עוגות אישיות / מאפין באריזות אישיות במגוון טעמים, תוספות וגדלים.
- דקליות: עוגיות שמיוצרות עפ"י ידע צרפתי, בגודל והטעם ייחודים.
- מגוון עוגיות בארומה ביתית ובמגוון אריזות וטעמים.
- עוגות ללא סוכר בשלושה טעמים.
- הרחבת קטגוריית העוגות הבחושות המיוחדות, עם תוספות וטעמים שונים ומגוונים.
מפעל המאפים נמצא בפיתוח מתמיד. נכון להיום עמלים במפעל על פיתוח מוצרים חדשים כגון עוגיות מבצק שמרים באריזות משפחתיות ואישיות, מגוון עוגיות חדש עפ"י ידע הולנדי ושדרוג מגוון העוגיות הקיים.
יעקב בחברת מר יורי סמירין, מנהל מפעל המאפים. ברקע: קווי הייצור החדישים.
בין לקוחות מפעל המאפים ניתן לציין את צה"ל, לו המפעל מספק כדרך קבע מגוון עוגות, מוצרי חגים כעוגות דבש ואוזני המן, ועוגות אישיות, חברות תעופה רבות בארץ ובעולם וכמובן כל קהל לקוחות המפעל.
בשנה האחרונה בלבד, התווסף למפעל קו ייצור חדש המסוגל לייצר כ – 3,000 עוגות בשעה בעלויות קטנות יותר, המסייע לענות על הדרישה הגוברת למוצרי המפעל. נרכשה מכונה נוספת לייצור עוגות בחושות עם הזרקת קרם, נוסף על המכונה הקיימת במפעל. התווסף קו ייצור חדש ורציף למילוי עוגות באריזה אישית, המסוגל לייצר כ – 100,000 עוגות אישיות במשמרת אחת!!!.
מפעל המאפים מהווה מנוע צמיחה חשוב לחברה, וכיווני ההתרחבות בעולם המאפים רבים ומאתגרים. סך מגוון מוצרי המאפה של המפעל עומד על 92 מוצרים.
מאז ומעולם דוגל מלאך באורח חיים צנוע, כיאה לתעשיין שמכיר כל בורג בקווי הייצור ושבנה את עצמו בעשר אצבעות, ללא גב כלכלי. הוא מתייצב במפעל עם אור ראשון, במשרדו בן ה – 4 מ"ר. מכיר את משפחותיהם של כל עובדי המפעל ולא מפסיק ליזום, לפתח ולנהל תעשייה ישראלית לתפארת. כציוני, הוא מקפיד להעניק עדיפות ברכישת חומרי גלם ומוצרי אריזה מהתעשייה הישראלית.
והאפיון המדויק ביותר של יעקב הוא דבריו: "אני אדם עני המחזיק בחברה עשירה".
Tags: אחריות חברתית אסטרטגיה חדשנות מורשת ניהול משאבי אנוש שיווק שירות