
וועידת הנדל"ן של דה מרקר, אשר נערכה היום ה 24/6 בנמל תל-אביב, סיפקה כצפוי הרבה אקשן
פורסם: 23.6.19 צילום: יח"צ
נגד ראשי הערים
עדיאל שמרון מנהל רשות מקרקעי ישראל, האשים במרומז כי ראשי הערים והראשויות דואגים רק לעצמם ולא רואים את טובת כלל אזרחי המדינה בכל הנוגע לדיור. הוא תקף את ראש המועצה קדימה צורן אשר לדבריה שומרת על השטחים הפתוחים והריאה הירוקה של גוש דן וכן את ראש המועצה האזורית עמק חפר אשר לדבריו טוענת שהיא דואגת לתושבים של תל אביב שיהיה להם איפו לבלות בשבת בבוקר "זה לא התפקיד שלך!" טען. דורית זילבר ראש מינהל התכנון, תקפה גם היא את ראשי הערים ואמרה כי התנגדותם להגדלת מספר התושבים אינה מקובלת.
לדברי שמרון, יש ממשלה, יש מדינה ויש מדיניות. לטענתו הוותמ"ל חיוני כדי לעמוד ביעדי הממשלה ואספקת דיור בר-השגה לתושבים. לדבריו ללא הוותמ"ל לא תהיה עמידה ביעדים ולכן הוותמ"ל חייב להישאר במתכונת הנוכחית שלו. בזכות הוותמ"ל אין בעיה של היצע דירות, מנהל מקרקעי ישראל הביא תכנית לבניה של אלף יחידות דיור מול צורך של 52-53 אלף בלבד. עוד אמר כי מבחינת מנהל מקרקעי ישראל ולמרות תכנית מחיר למשתכן השנים האחרונות היו מהטובות ביותר למנהל מקרקעי ישראל מבחינת התגמולים שהגיעו ממכירת קרקעות.
נגד הזנחת התחבורה הציבורית
נושא נוסף שעלה בוועידה התייחס למחדל המתמשך בתחום התשתיות בכלל והתחבורה הציבורית בפרט. זילבר אמרה כי "בלי תחבורה ציבורית אין לנו צ'אנס" אלון רווה, מנכ"ל שיכון ובינוי זכיינות, תיאר את תלאותיו האישיות בניסיונו להסתמך על התחבורה הציבורית ואמר כי מדינת ישראל חייבת לדאוג לתחבורה ציבורית זולה, איכותית ואמינה.
העתיד של השקעות הנלד"ן הוא בפריפריה?
בשולי הוועידה, שם לפעמים מתקיימות השיחות המעניינות ביותר, תפסתי יזם נדל"ן מוכשר שאני מכיר שנים, ושביקש להישאר בעילום שם: "אני משקיע בנדל"ן בפריפריה, בעיקר בקרקעות בצפון" אמר. "הדוברים בוועידה מדברים על שיפור התחבורה הציבורית, אבל יש שתי מגמות יותר חשובות שמתרחשות: המכוניות האוטונומיות והמספר הגדל והולך של פרילנסרים ועובדי מידע שיושבים בבית ועובדים משם עם כל העולם. בעוד חמש עשרה שנה, פחות ופחות אנשים יתניידו בכבישים לצורך עבודתם ואלה שכן יגיעו פיזית לעבודה יעשו זאת ברכב אוטונומי, שיאפשר להם לעבוד, לישון או לעשות כל דבר אחר בעוד הוא מנווט את דרכו לבד למקום עבודתם".
"כשזה יקרה, אנשים כבר לא יצטרכו לגור בגוש דן כדי לעבוד" הוא קובע "הם ינדדו לפריפריה ומדינת ישראל תהפוך בהדרגה ל'עיר אחת גדולה'. נכון שזה ייקח זמן, אבל בסופו של דבר זה יקרה. לכן מי שישקיע היום בקרקעות בפריפריה, בחוכמה כמובן, יהפוך בעתיד לטייקון".
"איך אתה מוודא איזו קרקע לקנות?" אני שואל והוא נוקב בשמו של מומחה לקרקעות שגם אני מכיר. מומחה שעושה הערכת שווי קרקע לרבות מהחברות שמשווקת קרקע בישראל. (פרסומים שלו אגב לא תמצאו באינטרנט, אז אל תנסו, שמו עובר בין יודעי דבר ע.ל.). "ואתה לא פוחד לספר לכולם על ההזדמנות להשקעה בקרקעות בפריפריה?" אני מקשה "הרי אם כולם יקנו קרקעות כמוך המחיר שלהם יעלה". "אנשים פחדנים ולא רואים יותר ממטר מהאף שלהם" הוא עונה בתשובה לא דיפלומטית בעליל. לסיום הוא מוודא איתי שוב ששמו לא יופיע בעיתון ואנו נפרדים בלחיצת יד.
אז מי צודק? האם הדוברים בוועידה או יזם הנדל"ן? נחכה ונראה.
מילון מונחים:
הוותמ"ל: הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל) היא תוכנית ממשלתית להאצת היצע הדירות בישראל
(מתוך וקיפדיה).
ליצירת קשר עם הכתב: ליאור עילם 052-433863 (מומלץ לשלוח ווצאפ או SMS).
מגזין "סטטוס" מופק ע"י:

Tags: ועידות שיווק