
מהם הנושאים המרכזיים שיש לתת את הדעת עליהם בכל עסק בינוני וקטן :
טיפים הנכונים תמיד ובפוסט וקורונה בפרט
טיפים הנכונים תמיד ובפוסט וקורונה בפרט
פורסם: 30.3.21 צילום: יח"צ
הקורונה אינה רק מגיפה עולמית, הקורונה היתה צונמי, יש יאמרו מהפכה רב תחומית שקדמה את העולם. הפכנו כולנו להרבה יותר דיגיטליים, כולם למדו לעבוד בזום, לרכוש און ליין. כתוצאה מכך כמובן אנו עדים מזה שנתיים ובינתיים ללא שינוי ניכר לעליית מחירים מתמדת של סחורות, התובלה הימית והאווירית התייקרו. אנו עדים לעליית מחירי נדל"ן, לעליית מחירי נפט, לעליית הריבית כתוצאה מכך. יש אנשים רבים שהתעשרו בכל העולם, אבל יש גם אנשים שמתקשים לחזור למה שהיה טרום קורונה, אנשים שעבדו בתחומי התיירות, התרבות, התעופה. חברות שלא עבדו און ליין והתבססו על שירותים תלויי מיקום.
אחד האתגרים הכי משמעותיים לעסק הוא אי וודאות ואנו עדיין, שנתיים לאחר פרוץ המגפה, בעולם של אי וודאות. אז מה חשוב שנזכור?
- להכיר את "המספרים": על מנת לדעת לתכנן את השנה הקרובה, חייבים להבין את המצב של העסק לאשורו, דבר זה נכון בכל עת, אבל בתקופה תנודתית וסוערת, כדאי לעקוב מקרוב ולהמנע ממצוקות נזילות. בעלי העסקים חייבים להתבונן במספרים מקרוב ולנתח את הדו"חות הכספיים הבסיסיים בעסק שלהם בדגש על: דו"ח רווח והפסד בשלוש שנים אחרונות והתנהלות תזרים המזומנים בשנה האחרונה.
עסקים רבים שאני פוגש יודעים בערך את המצב הכספי שלהם ומתקשים להעריך איך תסתיים שנת המס. ומעטים עוד יותר יודעים להגיד במדויק כמה כסף העסק מרוויח. לא הכנסות ,רווח, אחרי כל ההוצאות השוטפות, המתמשכות, הנלוות והבלתי צפויות.
לא מדובר בניתוח תיאורטי, אלא לשבת וללמוד את הפרקטיקה של העסק. את דו"ח רווח והפסד יש לקבל מרואה החשבון ואילו תיעוד ההתנהלות התזרימית נמצא בחשבון העו"ש בבנק.
2. להכין תחזית רווח ותחזית תזרים מזומנים לחציון השני של 2022: לאחר שלמדנו את הנתונים, נכתוב תחזית או הערכה לרמת ההכנסות, ההוצאות והרווח בחצי השני של השנה, שמבוססת על ביצועי העבר ולוקחת בחשבון את התקופה שבה העסק פעל אולי בצורה שונה, חלקית. על סמך התחזית הזאת, בתוספת הערכת תשלומי הלוואות ומיסים שאליהם נדרש, נוכל לקבל תמונה מלאה של המצב הכספי של העסק והערכת התזרים החודשי לחודשים הקרובים.
3. לשמור על נזילות: נזילות היא הכלל הבסיסי ביותר שעוזר לעסקים לצלוח משברים. עסקים לא מתקיימים ובוודאי שאינם צומחים באווירת הישרדות. הבינו מהן עתודות המזומן שיש לעסק, ואם אין מספיק נזילות, היערכו מראש באמצעות הלוואה טובה עם החזר חודשי שהעסק יכול לעמוד בה.
4. התאמת השיווק: בניגוד לאינסטינקט הבסיסי של מרבית מבעלים העסקים לצמצם הוצאות בתקופת אי וודאות, לא נכון להצטמצם בתחום השיווק.
שיווק זו הוצאה שמכניסה כסף, יתרה מכך, לקוחות פוטנציאליים חדשים בגלל השינויים יכולים להתפספס ולא יכירו אתכם. עסק צריך תקציב שיווק על מנת שהוא יצמח, וזה הזמן להשקיע בשיווק, בדגש על שיווק דיגיטלי, מוכוון לקהל יעד שלכם – שיזכרו את הערך שהעסק שלנו נותן להם ועל איזה צורך אנחנו יודעים לענות בעבורם.
כשאתם מתכננים את השיווק לעסק תתמקדו בבידול שלכם, למה שהלקוח יעדיף אתכם על פני המתחרים וגם תזכרו לשאול את עצמכם האם כדאי לכם לשנות משהו במוצר/בשירות שלכם על מנת להעלות את הערך שלו בקרב קהלי המטרה, על מנת להתאים את עצמכם לתקופה ולצרכים המשתנים.
5. העולם הדיגיטלי פה להשאר: אז הקורונה היתה מאיץ רב עוצמה לעולם האון ליין. כולם, הלקוחות והמתחרים שלכם שם. לא קיים עסק שלא חייב לעלות על מפת הדיגיטל לפחות בשני הפרמטרים הבאים: אתר אינטרנט שמהווה כרטיס ביקור דיגיטלי וסושיאל (רשתות חברתיות): הקמת דף עסקי בפייסבוק, לינקדאין וכו'. חלקכם צריכים גם אתר שהוא אתר סחר, חלק מהעסקים צריכים גם פרסום דיגיטלי. ישנם עסקים עם צרכים גדולים יותר בעולם הדיגיטלי וחלק עם פחות (בהתאם לסוג השירותים או המוצרים, היקף הפעילות וכיוצב), אבל כולם חייבים להיות קיימים במימד הזה.
6. האם מוצר שלכם מתומחר נכון? רוב העסקים אינן מתמחרים נכון את המוצרים והשירותים שלהם. הלקוח הפוטנציאלי מחפש לקבל ערך תמורת הכסף שלו, אך לאו דווקא מוצר זול. וודאו שהמוצר או השירות שלכם נותן את ערך גבוה ותמחרו אותו בהתאם, לאחר שלקחתם בחשבון עלויות קבועות וישירות, עלות המכר ושולי הרווח הרצויים. זכרו שתמחור הוא לא רק מונח כלכלי אלא גם מונח שיווקי: בעת קבלת ההחלטה לרכישת מוצר הלקוח שואל את עצמו "מה המוצר יאפשר לי". זה לאו דווקא קשור ישירות לכמה עלה לכם לייצר אותו.
7. אנרגיה גבוהה והתמדה: תקופת אי וודאות בכלל ואי וודאות ממושכת בפרט הם קשים לעסק ואתם כבעלי העסק אולי עייפים מהאתגרים שהתמודדתם אתם עד כה בשנתיים האחרונות. אבל אתם, בעלי העסק או המנהלים אותו, אתם האדם המשפיע ביותר על התוצאות העסקיות של העסק. מידת האחריות של בעל העסק, השאיפות שלו, יכולת ההתמדה, ההתמסרות, הסטנדרטים, הכלים והידע הניהולי – הם שיובילו את העסק להצלחה.

*הכותב טל שמשון הינו בעלים של חברת הייעוץ העסקי טל שמשון מאסטרים בניהול
מגזין "סטטוס" מופק ע"י:

Tags: אסטרטגיה ניהול עסקים