על רקע "מחאת הסרדינים" ראוי לזכור שהקובע את איכות ההוראה איננו רק המספר המוחלט של התלמידים בכיתה, אלא גם היחס שבין מספר התלמידים למספר המורים. כשהנהגתי דרך זו בביה"ס "ברושים" זה היה חדשני, אך כיום מדובר בגישה מובילה בחינוך בארה"ב
פורסם: 25/8/15 צילום : shutterstock
גישת Co-Teaching נולדה מתוך צורך, בתהליך של ניסוי וטעיה, ובגישה של פתיחות ונכונות. תמיד סברנו שעבודה עם תלמידים עם בעיות התנהגות, המאופיינים בחוסר אמון לסביבה ולמבוגרים, חייבת להיות ברצף של קשר בין המחנך לבין התלמיד. המחנך חייב ללוות את התלמיד בחיי היום יום שלו, הוא משמש כגשר בינו לבין "העולם החדש", והוא מהווה עבורו עוגן של בטחון והמשכיות.
היא מאפשרת למורים למצות את יכולותיהם ההוראתיות, הפדגוגיות והטיפוליות ברמה הגבוהה ביותר. הסיבה לכך היא שהוראה בזוג היא הזדמנות להתפתחות אישית וללמידה יוצאת דופן, ובעקיפין הזדמנות נפלאה לתלמידים להפיק תועלת מרבית מהחוויות ההתפתחותיות של המורים. כמו, למשל, ללמוד מצפייה בצמד המורים כיצד הם משתפים ביניהם פעולה, משלימים זה את זה, לומדים זה מזה, נהנים מכך ופותרים את חילוקי הדעות ביניהם.
בהקשר זה, ההוראה בשניים אפשרה לתלמידים לחוות הוראה מסוג אחר, דינמית ומלהיבה, העלתה גם את רמת המוטיבציה ללמידה, והפכה אותה למאתגרת ומעניינת יותר. כמו כן, היא חייבה את המורים להתאמץ ולהגיע מוכנים יותר לקראת הלמידה, ובעזרתה נתנה תשומת לב, בקרה הדדית ודרבון.
אם כן, הדגש בעבודה עם מורים ועם תלמידים הוא זיהוי המקורות החיוביים שבהם, העלאת המודעות הפנימית להם וטיפוחם. המיקוד איננו במה שלא נעשה נכון ועל תיקונו (כי הרי בכל תיקון יש סיכוי לכישלון נוסף), אלא המיקוד הוא על מה שנעשה נכון! כי מה שנעשה נכון בא ממקורות חיוביים, ממקורות של יכולת ומיומנות, ממקומות של רצון ונכונות. אלה הם המקורות עליהם נבנה המשך ההצלחה. מורה שמודע למה שעשה נכון, מדוע עשה נכון, ומה תוצאות המעשה הנכון, יוכל ליישם גישה כזו עם תלמידיו. בכך הוא גם מכיר באחריותו ומקנה את תחושת האחריות הזו לתלמידים. ככל שהמורה והתלמידים מתנסים בהצלחות כך מתעצם תהליך האמון בעצמי ובאחר. זהו אותו אמון שממנו נוצר הקשר הבלתי אמצעי, האישי, החזק שמאפיין כל כך את עבודת המורה.
העבודה בכיתה בשניים, גם אם הדינמיקה הזוגית איננה תמיד חלקה ויעילה אלא גם היא מצריכה למידה ושיפור מתמידים, מאפשרת למורים ולתלמידים להתנסות בהצלחה אמתית, שהיא, היא הבסיס ללמידה והתפתחות.
* ד"ר דינה ורדי, ראש תוכנית M.A בייעוץ חינוכי במכללה האקדמית לישראל
עוד בסטטוס :
אין צורך להקטין את מספר התלמידים בכיתה
מה למדת היום בגן?
קהילות עשייה חינוכיות: מודל חדשני במערכת החינוך בחיפה
Tags: אחריות חברתית חינוך מורשת תרבות ארגונית