
מתמטיקה מחייבת תרגול, מחייבת להתמיד גם כשנכשלים, מחייבת לחפש חלופות שונות להתמודד עם בעייה מורכבת ומחייבת ללמוד ביחד כדי להצליח
צילום : shutterstock
אפתח בגילוי נאות: אני בוגרת מגמה ספרותית בתיכון (בנעורי היו מגמות בבית הספר העל יסודי ולא יחידות לימוד.) לא אצטנע, הייתי תלמידה טובה בכל המקצועות – גם במתמטיקה, ולכן התקשיתי מאוד בבחירת המגמה להמשיך בה. לבסוף, בחרתי ללמוד מה שהכי אהבתי – ספרות – והמשכתי בזה גם באוניברסיטה, אבל במקביל התפרנסתי משיעורים פרטיים במתימטיקה! (כמובן לא לתלמידי המגמה הריאלית…)
גם את ילדינו ונכדינו אנחנו מדריכים לאתר, מה הם אוהבים ולהתמקד בזה בבחירת מסלול הלימודים ובבחירת המקצוע והעיסוק. כי כשאתה אוהב מה שאתה עושה אתה מצליח!
ובכל זאת, פוסט שכתב ידידי פרופ׳ עמי מויאל, נשיא מכללת אפקה ופרוייקט חדשני, שאנחנו שותפים בו עם ידידי יהודה זיסאפל (שניהם מקדמים מאוד לימודים מוגברים במתימטיקה) נפתחתי מאוד לחשיבות למידת מתימטיקה מוגברת – לא רק לטובת ״אומת הסטארטאפ״ שזקוקה לבוגרים עם 5 יחידות במתימטיקה, אלא גם לטובת הפרט.
צורכי האומה
לפני שנתיים הדאיגה אותי מאוד ידידתי ד״ר ארנה ברי (בגילי יש לי ידידים רבים שאספתי במרוצת השנים…) שהיתה המדען הראשי של ישראל בעבר, שלדעתה יש סכנה ממשית, שבעתיד לא נישאר ״אומת הסטארטאפ״, שכן הישגי התלמידים שלנו נמוכים מאוד בהשוואה למדינות המפותחות. הקטר של הכלכלה שלנו, חברות ההיי טק, מתמודד עם מחסור חמור בהון אנושי. חסרים בוגרים בהשכלה הגבוהה במקצועות הרלבנטיים, שכן אין די בוגרי תיכון במתימטיקה!
אמנם בשנים האחרונות יש מאמצים לאומיים בתחום זה – משלוש לחמש יחידות מתימטיקה – אבל הקומץ לא משביע את הארי.
הנורה האדומה הזו הביאה אותי ליזום יחד עם ד״ר ארנה ברי ועם ידידים נוספים – גם פרופ׳ עמי מויאל, נשיא מכללת אפקה להנדסה, וגם יהודה זיסאפל נשיא קבוצת רד בינת – נרתמו למאמץ וגם תא״ל מיל׳ עיבל גלעדי – את האקתון אלברט איינשטיין לחדשנות בחינוך לחוסן לאומי. (אפרט בהמשך).
צורכי הילד
בסביבה של חוסר ודאות אי אפשר לדעת, מה יהיו העיסוקים המבוקשים בעתיד. אבל יש כישורים, שהבוגרים של מערכת החינוך בודאי יזדקקו להם גם בעתיד. בראשם – היכולת ללמוד גם כשזה לא קל, ואין כמו מתימטיקה להקנות לילדים את היכולת הזו.
מתמטיקה מחייבת תרגול, מחייבת להתמיד גם כשנכשלים, מחייבת לחפש חלופות שונות להתמודד עם בעייה מורכבת, מחייבת ללמוד ביחד כדי להצליח. ואולי, בדיעבד, גם אני טעיתי, שבחרתי ללמוד מה שאהבתי וויתרתי על לימודי המתימטיקה ברמה הגבוהה יותר…
איך מלמדים את כל ילדי ישראל מתימטיקה ברמה גבוהה?
יש לי ידידה, שרית מלמד, מנהלת בית ספר ומכללת הולץ חיל האויר, שהחליטה ללמד את כל התלמידים לפחות 4 יחידות מתימטיקה. החזון הזה נראה לי ראוי מאוד! כיצד תצליח?
בהאקתון אלברט איינשטיין לחדשנות בחינוך נולד מיזם מדליק גם בתחום זה. (השנה הוא יתקיים שוב ב-22/11/22.)
יהודה זיסאפל פנה אלי ואנחנו ביחד מקדמים את הרעיון שלו – תלמידים מלמדים תלמידים מתימטיקה.
השנה קיימנו בעזרת רונית נחמיה ממשרד החינוך פיילוט ראשון ובשנת הלימודים, שזה עתה התחילה, אנחנו נערכים לקיים את הפיילוט השני. הפעם נועז יותר – תלמידים שממש יחליפו חלק מן המורים בחלק מן הזמן – וכך יתרמו למאמץ להתגבר על המחסור הגדול במורים למתימטיקה. זה טוב גם לתלמידים, כי ידוע שכשאנחנו מלמדים אנחנו לומדים הכי טוב, וגם למשק שיסתייע בכח אדם כל כך דרוש וכל כך חסר לעתיד אומת הסטארטאפ!
וזו הכתובת להרשמה להאקתון אלברט איינשטיין לחדשנות בחינוך לחוסן לאומי:
https://www.hackathonalberteinstein.com/

מגזין "סטטוס" מופק ע"י:

Tags: איינשטיין האקטון חדשנות יזמות ניהול ערים חכמות