"כל חיי דברתי דברתי פרוזה ולא ידעתי" אני נזכר במכתם זה של מולייר מתוך "גם הוא באצילים", כל אימת שאני נתקל במודעות פירסום בעיתונות ובעיקר באינטרנט, המכריזות על פתיחת קורס כזה או אחר, המקנה למשתתפיו מיומנויות אימון, באמצעותן הם עשויים לשנות את חייהם וחיי המתאמנים מן הקצה אל הקצה
פורסם: 13.11.16 צילום: shutterstock
חדשות לבקרים נפתחים בתי אולפנא המתמחים באימון ומציעים את שירותיהם לכל דורש ובכל תחומי החיים. היצע זה הפך לאופנה ולמעין "בון טון" בחוגים לא מעטים. מאמן אישי הפך בהחלט לדבר שניתן להתגדר בו ולעיתים גם להתפאר בו. אין הכוונה כאמור דווקא למאמני ספורט וכושר אלא למאמנים בכל תחומי החיים.
המאמן מתקרא coach ו"בעברית" קואוצ'ר למין זכר וקואוצ'רית למין נקבה.
המילה coach באנגלית פירושה מרכבה או כרכרה והושאלה לשימוש ב1830 באוניברסיטת אוקספורד כמילת סלנג למורה או מדריך, שתפקידו להעביר או לשאת את התלמיד אל מעבר למסוכת המבחן. מאוחר יותר ב1861 מופיע המושג coach במובן של מדריך ומאמן ספורט. אימון ומאמן נגזרים משורש אמונה, וזו אמורה ליצור הנעה בכיוון הרצוי.
אני מניח שהמשותף לכל המאמנים הוא הרצון לעזור לזולת, בין כיחיד או כקבוצה וצוות, להפיק את מלוא הפוטנציאל הגלום בהם.לאפשר לאנשים להגשים את תקוותיהם שלעיתים הם סמויים וחבויים בתוך עצמם ולכוון אותם לחיים מאושרים יותר. המאמן משתדל להביא את המתאמן לקבלת מחוייבות, המהווה תנאי בסיסי לשיפור מתמיד ומצויינות.
אימון כמקצוע העומד בפני עצמו, הוא תופעה חדשה יחסית אשר התפתחה לפני כעשור בארה"ב ומשם התפשטה והפכה לאופנה.
המתודולוגיה המקובלת במקצוע זה מדגישה את הצמיחה האישית ואיכות החיים, מעודדת מצויינות וסגנון מנהיגות המניב תוצאות. מנהיגות בדרך כלל מעוגנת בחזון,בהבנת העבר,מתוך רצון לשפר את ההוה והעתיד. אימון עוסק בעיקר בשינוי תוך עשיה בדרך המוכרת, או בסלילת דרכים חדשות. גישת האימון מתבססת על ההנחה שלכל אדם או אירגון יש "נקודות עיורון". עוצמת האימון מתבטאת בהפיכת נקודות העיוורון לגלויות לבעליהם,זאת תוך גירוי לחשיבה והתמקדות במושגים של תפקיד,מיומנויות ויכולות.
המאמן מסייע למתאמן לגלות פתרונות מעשיים לאתגרים קונקרטיים העומדים בפניו. כמו למשל: כיצד להפיק את המיטב והמירב מזמנו,כיצד לשפר את סגנון מנהיגותו, להעשיר את כישוריו התקשורתיים, להתמודד עם יעדים אתגריים, להבחין ברגישויות ולהבין רגשות,לפתח דרכי חשיבה ויצירתיות,להתמודד עם לחצים ושחיקה ועוד כהנה וכהנה.
מנהלים במיוחד, כעמיתיהם כוכבי ואלופי ספורט עומדים בפני אתגרים תחרותיים אדירים והם יותר ויותר מגבירים את השימוש בשירותי המאמנים ויתרה מזאת הם עצמם הופכים למאמנים לצוותיהם ומסייעים בעדם להשיג את יעדיהם.
ניתן להגדיר את מקצוע האימון כאמנות ההנחיה מצד אחד, הכוללת בתוכה נושאים כגון תקשורת, שיחה,הנעה,שכנוע ומשא ומתן, וכאומנות של שליטה במיומנויות מצד שני כגון, איסוף וניתוח מידע והפיכתו לידע ולחכמה,פתרון בעיות וקבלת החלטות.
אפיוני המקצוע מדגישים מיקוד במטרות, יעדים ומדדים בחיים השוטפים ופיתוח תוכניות עתידיות.
נקודת המוצא של המאמן היא האמונה בפוטנציאל הגלום של המתאמן וביכולתו לחשוף אותה ולהוציאה מן הכוח אל הפועל.
המתודולוגיה השכיחה בתהליך האימון היא הצגת שאלות והקשבה לדברי המתאמן ובכך לאפשר לו לגלות בעצמו מהן הדרכים היעילות והתואמות לאישיותו ולתנאי חייו על מנת להגיע לשינוי ולשיפור המיוחל. ההנחה ביסוד השיטה גורסת שככל שהמתאמן יהיה מעורב יותר בתהליך ו"יתפור" בעצמו פתרונות ,הוא יהיה מחוייב להם יותר. האימון אינו עוסק בעבר, אלא בהווה ובעתיד ולכן השאלות מתמקדות במה? וכיצד ? ונמנעות עד כמה שניתן לעסוק במדוע?
הניסיון מלמד שהמתאמנים הפתוחים יותר לתהליך הם בדרך מנהלים או עובדים אחרים הנמצאיים בתהלכי מעבר מתפקיד לתפקיד, או ממקום עבודה למשנהו. מעברים אלה מהווים מעין חלון הזדמנויות דרכו הם מוכנים ופתוחים יותר ללמוד על עצמם ולהשתפר.
תהליכים כאלה כרוכים בדרך כלל בהתלבטויות וחששות, ומצבים כאלה הם נוחים יותר לחשבון נפש ולמידה. ככל שהסיכונים רבים יותר,עולה המוטיבציה לשינויים מוצלחים. מאמן הוא בדרך כלל אדם בעל ניסיון והבנה ניהולית ואירגונית, מצוייד ביכולות תקשורתיות תוך דגש על ניסוח שאלות, זיהוי בעיות וירידה לשרשן, בעל יכולת העצמה ויצירתיות ובעיקר בעל יכולת הקשבה והבחנה בדקויות.
ובכן, מה חדש, איך לא ידעתי שדברתי פרוזה כל חיי? האמת היא שאין כאן חדש תחת השמש. מורים, מחנכים, מנחים, מדריכים ויועצים השתמשו ומשתמשים במתודולוגיות אלה. אנשי מקצוע אלה האמונים על תחום החינוך והחניכה,( חינוך אינה מילה גסה) מכירים, יודעים ובמידה רבה מיישמים את הכתוב בספר משלי פרק כב'פסוק ו' "חנוך לנער על פי דרכו גם כי יזקין לא יסור ממנה" . על פי דרכו, כלומר על פי נטיותיו,יכולותיו והפוטנציאל הגלום בו. אנשי מקצוע אלה מכירים ומשתמשים מאז ומעולם בשיטה הסוקרטית של שאלות וגירוי הנשאלים להתמודדות עם בעיות ומצבים קונקרטיים ,תוך הקשבה והכוונתם למציאת הפתרונות או התשובות לשאלות ולחיזוק מחוייבותם ליישומן.
כל השיטות שתורת האימון מסתמכת עליהם הן שרירות וקיימות, כך שאין למעשה שום חידוש, זוהי אותה גברת בשינוי אדרת.
החידוש הוא בזילות המקצוע, בהפיכתו לאופנה ול"אינסטנט" מקצוע שניתן לרוכשו במספר שיעורים, על משקל "שבעה צעדים להצלחה"
אימון הוא מקצוע חשוב המגלם בתוכו יסודות של חניכה,הדרכה, הנחיה,הוראה והכוונה. יסודות אלה נקנים בעמל רב של לימודים, שקידה והעמקה, ניסיון מעשי, הצלחות, ולמידה והפקת לקחים מכשלונות. בל נתפתה למאמני ואימוני ה"אינסטנט" שפגיעתם עלולה להיות רעה.
לסיכום, מספר שאלות אותן כדאי לשאול לפני בחירתו של המאמן.
- כמה זמן את או אתה עוסק באימון? כמה אנשים אמנת? אילו רמות ניהול באירגון אתה מאמן?
- מהי השכלתך הרלוונטית המקנה לך כישורי אימון?
- מהו הניסיון שצברת בסביבתנו העיסקית או האירגונית?
- האם אתה חבר באיגוד מקצועי של יועצים,מאמנים, איזה?
- מהן המתודולוגיות או המודלים בהם אתה משתמש בתהליך האימון?
- מהם כלי האיבחון וההערכה בהם אתה משתמש?
- מהו הקוד האתי על פיו אתה פועל בתהליך האימון,איך אתה מתייחס לסודיות?
- האם האימון הוא פנים אל פנים, וירטואלי, בטלפון, או משולב?
- באיזו תדירות מתקיימים המפגשים ומהו משכו של מפגש אופייני?
- איך אתה מודד הצלחה?
מובן שניתן להעלות שאלות נוספות, אך רצוי וחשוב להתמקד באלה החשובות לך או לאירגון. רק לאחר קבלת תשובות מספקות, ולאחר קבלת המלצות מלקוחות קודמים, המעידים על טיב ואיכות האימון, האם הוא השיג תוצאות רצויות, האם יחזור המתאמן וישכור מחדש את שירותי המאמן? רק אז פנויה הדרך לאימון שסיכויו רבים להשגת מטרותיו.
*יוסי פשר הוא מומחה בתהליכי תקשורת בינאישית יועץ ומדריך לאירגונים בארץ ובחו"ל http://www.pasher.co.il/
Tags: א אימון ניהול ניהול עסקי פיתוח אישי קריירה