כיצד עלינו להיערך כבעלי עסקים לשיווק במציאות החדשה?
פורסם: 6.4.20 צילום: shutterstock
בהתבוננות קדימה אל העתיד אנו מתחילים להבין מציאות חדשה, כזו אשר חיה עם ווירוס הקורונה. קיבצתי קצת ממחשבותיי לכדי מספר נושאים אשר יכולים לעזור בחשיבה בנושא.
האם לשווק או לא?
השאלה הבוערות היא לדעתי כיצד יראו מאמצי השיווק של חברה, קטנה כגדולה במציאות החדשה, האם נחשוב בצורה מסורתית ונפעל לפי מודלים קיימים או נחפש מודלים חדשים, כאלה אשר אין אנו בטוחים לגבהים עדין.
ובכן, לדעתי, יש להמשיך במאמצי השיווק, עסק אשר מעוניין בהמשכיות במציאות הקיימת חייב לדאוג להנכיח את עצמו אל מול לקוחותיו וכן לקוחות חדשים.
לפי מחקר, רק 8% מהלקוחות חושבים כי חברות צריכים להפסיק את מאמצי השיווק שלהם בגין ווירוס הקורונה, 78% מהלקוחות מאמינים כי החברות אותם הם מכירים צריכים לעזור להם בחיי היומיום שלהם בשעת המשבר. הפרסומת האחרונה של חברת אייקיאה משקפת את העניין בצורה מיטבית, (Tu casa tiene algo que decirte – IKEA)
https://www.youtube.com/watch?v=VaMQe0RO5PM
הייתי אומר כי יש לחשוב על פעולות סדירות, נישנות אולם בעלי סיכון נמוך יחסית.
לא הייתי מציע לעסק לקחת סיכונים גדולים כעת, להתרכז בלקוחות הקיימים, לנסות ולמצוא מאפיינים זהים של הלקוחות הקיימים בקבוצות חדשות של לקוחות ובמידת זהירות לנסות להגיע אליהם.
שימו לב, המחקר מוכיח כי פרסום מודעה ליד ידיעה בדבר ווירוס הקורונה יעיל יותר, אנשים נותנים תשומת לב יתרה למודעות ליד ווירוס הקורונה. בנוסף, כרגע, העיתונות המודפסת יוצרת 21% יותר התעניינות בהשוואה לתקופה רגילה.
מחקר מעניין שאל את הצרכנים האם הם יחזרו לרכוש בחברות על פי תגובת החברה למשבר הקורונה:
עולם הדיגיטל:
זה הזמן למצוא את מקומך בעולם הדיגיטלי.
אתר באינטרנט, דף פייסבוק כבר לא נחשבים כמותרות, ההפך הוא הנכון.
עכשיו זה הזמן לצלול ולהבין את היכולות השיווקיות של העולם הדיגיטלי.
מעקב אחר לקוחות, ספירת מתרשמים, שיווק חוזר REMARKETING), PPC) ועוד הם מקצת הכלים העומדים לרשותך. הלקוחות, ברובם יושבים בבית בחוסר מעש, 'פנים מוכרות' תמיד מנחמים אותנו, תהיו שם, מולם ואיתם.
תחשוב על התאמת ההצעה שלך לדיגיטל, תמצא את הדרך לקצר תהליכים, לכמתם ולאפשר לצרכנים לצרוך אותם דרך הדיגיטל שלך ככל שתוכל.
הפתרונות הדיגיטלים שלך צריכים לכלול יכולות לעבודה מרחוק.
תמחור בשעת משבר:
ראיתי חברות אשר העלו את מחירי המוצרים שלהם, זיהוי הזדמנויות יגידו יודעי דבר, הצע וביקוש יגידו כלכלנים.
נכון, ישנם מספיק הזדמנויות לשפר רווחיות בזמן הקצר, להרוויח יותר על פחות, האם זה נכון?
תלוי בחשיבה שלך, בטווח הקצר, התשובה היא כן, אולם דע לך כי לפי מחקר (כהנמן, טברסקי) הלקוחות מצפים שלא תעלה מחירים וכי תשמור על הגינות בנושא, במידה ולא הם יפתחו כעס ועלולים לנטוש אותך בהמשך.
המשק יחזור לפעילות, המדדים יתוקנו, כך מלמדים אותנו משברי עבר, בצורה כזו או אחרת שגרה תחזור, האם אתה מעוניין כי לקוחותיך יכעסו עליך?
בעיני זוהי דרך לא חכמה להרוויח יותר, הלקוחות מזהים את האופורטוניסטיות, מזהים אותה מרחוק, גם אם לא תשמע תלונה כעת, הכעס נבנה ובהמשך יקבל ביטוי מול עסקך.
מסרים ופעילות:
נגיף הקורונה גורם לריחוק חברתי, ניכור, תחושות קשות של דאגה, חרדות, לחץ.
שבוע שעבר העביר איגוד הפסיכיאטריה בישראל עם האגף לבריאות הנפש מסמך המתאר כיצד להתמודד עם חרדה ומצוקה בשעת משבר.
חברות אשר ישכילו להבין את הצורך האנושי הבסיסי לתקווה, עידוד, אופטימיות ובאמת יצליחו לשלבם במערך השיווקי שלהם כמסרים מובילים, יצליחו לחדור את ההגנות המסורתיות של הצרכנים וליצור מכנה משותף רחב עבורם אל מול קהלים שונים.
כמו כן, חברות אשר יתחברו לחלק של תרומה לבניית החברה שלאחר נגיף הקורונה, ירוויחו מאוד.
משווקים צריכים לחשוב הם רוצים שהעולם יראה, יתנהל, ירגיש בעידן שלאחר הווירוס, הם צריכים לבחור דרך אשר תאפשר את פעילות החברה אולם בצורה אוטנטית תתרום בחזרה לעולם, לחברה, לקהילה המיידית שלהם. זוהי הזדמנות, אני משוכנע שאנחנו עוד נשמע על חברות שצמחו להיות מובילות במצב הקיים.
*הכותב: ד"ר כהן יוסי / מומחה לעסקים קטנים ובינונים / סמנכ"ל השיווק בחברת ELG השקעות נדלן / מרצה במכללת ספיר מחלקה לשיווק טכנולוגי.
מגזין "סטטוס" מופק ע"י:
Tags: אסטרגיה מכירות שיווק