ראיון עם שריל מירסקי-צ'יימברליין על כנס החדשנות שהתקיים במרכז המצוינות של EMC בארץ
Sheryl Mirsky Chamberlain – Senior Director EMC Corporate Office of the CTO
1. הגדירי חדשנות
"חדשנות במובן הפשוט ביותר היא עשייה של משהו שונה, ובכדי שתהיה לכך משמעות, הדגש הוא על שיפור. תרבות של חדשנות מבטיחה ארגון יעיל יותר, פורה יותר ותחרותי יותר לצד מתן במה למשאב הגדול ביותר של הארגון- אנשיו. בארגון בעל תרבות של חדשנות, עובדי הארגון כל הזמן מאתגרים את עצמם בהתאם לחזון ולאסטרטגיה של הארגון".
2. כיצד מאתרים הזדמנויות לחדשנות?
"אתה מאתר הזדמנויות כאשר אתה משתף פעולה עם מגוון של צוותים שמייצגים קהילה גלובלית עם פרספקטיבות שונות ומגוונות. בשיחות המתרחשות כתוצאה משיתוף פעולה כזה עולים רעיונות חדשים, המהווים בסיס הזדמנויות ליצירת חדשנות.. הדבר החשוב ביותר הוא שלכולם תהיה אפשרות לספק תובנות בתהליך שבו רעיונות קמים לתחייה במאמץ קולקטיבי משותף.
בחדשנות אנו כל הזמן מנסים למתוח את הגבולות, וכאשר אנו עושים זאת רעיונות מגיעים ממקומות חדשים ושונים לעומת נקודת ההתחלה, זאת כל עוד כולם מסכימים שהכיוון החדש הוא רצוי והולם."
3. מדוע חדשנות כה חשובה?
"היא חשובה משום שהיא מאפשרת לאנשים לצאת מן הקופסא שמייצגת את עבודת היומיום שלהם. חדשנות מאפשרת לאנשים להרחיב את תפישתם לגבי מי הם ומה מידת ההשפעה שלהם. כך אנשים יכולים לצמוח בתוך ארגונים ולהתחבר לעולם רחב וגדול יותר".
4. כיצד מעודדים חדשנות בארגונים?
"מעודדים חדשנות ע"י גיוס אנשים מרקע שונה, עם כישורים שונים ורמות שונות של ניסיון. צריך לאפשר לאנשים הללו מרחב לשיתוף פעולה ואז ניתן לשתף את התפוקות שלהם עם אנשים אחרים בכדי שאחרים יראו מה ניתן להשיג. בשורה התחתונה, הזדמנויות הן נקודת המפתח".
5. כיצד נוצר כנס החדשנות הגלובלי של EMC?
"כנס החדשנות התקיים השנה לראשונה במרכז המצוינות של החברה, הפועל בישראל מזה שנה, בניהולה של ד"ר ארנה ברי, סגנית נשיא EMC ומנהלת מרכז המצוינות של החברה בישראל. במרכזו של הכנס, התקיים טקס הענקת פרסים לפרויקטים חדשניים שהוצעו על ידי עובדי EMC בכל העולם, כמו גם במרכז המצוינות ובארגון המכירות בישראל. תחרות הרעיונות היא אבן הפינה של הכנס, כאשר המטרה היא לסרוק את מאגר העובדים הגלובלי בכדי לאתר רעיונות ולזהות את אלו בעלי הפוטנציאל הגבוה ביותר. מאז שנת 2008, עובדים הגישו מעל 8,000 רעיונות והתוצאה היא השפעה עצומה בסדרי גודל של מיליוני דולרים עבור EMC. הרעיון של "תכנית לימודים מבוססת מחשוב ענן" היא דוגמא מצוינת לרעיונות הללו. זהו רעיון שהוגש ע"י מרכז המצוינות של EMC באירלנד וכיום מוטמע באופן מלא כתכנית הראשונה בעולם המעניקה תואר ראשון ושני בתחום מחשוב ענן במכון הטכנולוגי של קורק באירלנד. יש דוגמאות נוספות רבות ברחבי העולם. האנרגיה והמחויבות לרעיונות חדשים היא הבסיס לתהליך החדשנות. ג'ף ניק, סגן נשיא בכיר, CTO במשרד האסטרטג הראשי של ,EMC הקים את וועידת החדשנות של EMC והוא חלק איתי את הציטוט הבא: "מטרות הוועידה שלנו תמיד היו לעודד שיתופי פעולה , ליצור פורום טכני, לזהות חדשנות , לקדם את החזון של EMC ,וחשוב מכל, לאסוף ולקדם רעיונות חדשים לכיוון מסחרי".
6. מדוע ישראל נבחרה לארח את כנס החדשנות?
"כאשר אנו מסתכלים על ישראל אנחנו חושבים על חדשנות. ישראל היא "אומת הסטארטאפ". בחרנו בישראל גם בגלל ארנה והחזון שלה לאחד את החברה כולה סביב נושא החדשנות. בנוסף לכף, בחרנו בישראל כי הייתה לנו הזדמנות השנה להכריז על הקמת מיזם ה EMC Labs בישראל והרגשנו שאנחנו צריכים להכריז על כך בישראל. Labs EMC מספקת אלמנט נוסף של EMCכחברה שמקשיבה לקולו של הצרכן בכדי לוודא שהלקוחות ישפיעו על אסטרטגיית המוצרים של החברה ועל הפתרונות שאנו יכולים להציע. תכנית Labs EMC בישראל היא שנייה לזו שהקמנו באוגוסט לפני שנה בסין".
- 7. בחלק הראשון של האירוע התקיים שוק חדשנות. האם מדובר ביוזמה ספציפית של EMC ישראל?
"שוק החדשנות הישראלי הייתה יוזמה שבה ניתנה הזדמנות ל- 20 חברות וגופים ממגוון רחב של סקטורים, מחקלאות ועד רובוטיקה, להציג את המוצרים החדשניים שלהם ואת הפתרונות שהם מציעים בסביבה תוססת וחיה. מדובר ביוזמה שנולדה בישראל והיוותה אלמנט ייחודי של הצוות הישראלי. כאשר רעיונות בישראל הופכים למושגים, ולאחר מכן לתכניות, הם מתפתחים ע"י תכנון מדוקדק ומחויבות לביצוע. כאשר הבחנתי במידת ההשפעה שתהיה לרעיון של שוק החדשנות על העובדים בישראל לקחתי את הרעיון באופן מיידי למשרדי הנהלת החברה. בהתחלה תכננו להביא מפתחים חדשניים מחברות סטארטאפ חיצוניות, אבל בהנהלה היה רצון גדול לשתף אנשים בחדשנות הפנימית של החברה גם כן ולכן הזמנו 30 יחידות ארגוניות שמייצגות את כל המגוון הרעיוני של המוצרים והשירותים של EMC. רצינו להציג את כל המגוון הזה. כיום אנשים עדיין שואלים, כיצד אנו יכולים לעשות זאת שוב? זה מה שהחברה למדה מישראל. למדנו מהאנשים ומההזדמנות לשתף רעיונות. בשורה התחתנה, המטרה הייתה לחולל מחשבה מחוץ לקופסא ולעודד יצירתיות. אני מאמינה שהצלחנו לעשות זאת".
8. מה היה החלק האהוב עליך בשוק ואיזו חברה או גוף שבו את ליבם של הנוכחים במידה הרבה ביותר?
"אני חושבת שהיה מדהים לפגוש את GM, השכנים של EMC בקומה השביעית. הם הציגו סימולאטור נהיגה עם יישומים עבור מחקר, פיתוח ואימון (NADS MiniSim high-performance low-fidelity). המעליות היו מלאות, כולם רצו להיכנס לרכב הסימולאטור שלהם כדי להתנסות בנהיגה. כמוכן, עבורי אישית, קבוצת היזמים הצעירים הייתה מקור השראה. מדובר בקבוצה של צעירים נמרצים שדיברו על החזון שלהם בהתלהבות רבה. בייחוד התלהבתי מבחור צעיר שעבד לפני כן בחווה של משפחתו והיה מוטרד מנושאים של משאבי מים מוגבלים, נזקים למערכות השקיה, אבדן של יבולים ומחסור בטכנולוגיה הולמת. באמצעות מערכת GPS שמחוברת למצלמה פשוטה הוא ווידא שמים מגיעים לכל היבולים בחווה. אלו סוג הרעיונות שהועלו ע"י היזמים הצעירים הללו. גם ערוץ הטלוויזיה לכלבים היה מדהים, כולם רצו להירשם לזה!".
9. תוכלי לספר לנו מעט על פרסי החדשנות הגלובליים והמקומיים?
"בשנה הנוכחית 2,200 רעיונות הוגשו לתצוגת החדשנות ע"י עובדי EMC ב- 28 מדינות שונות ברחבי העולם. כל רעיון נבחן מול מקורות מימוןכדי להבטיח שהואן עומד בסדרי העדיפויות של המטה והנו בעל פוטנציאל טכנולוגי ועסקי. השנה, הנציגות של ישראל שלחה לגמר שבעה נציגים, ושניים מתוך 28 ההצעות שזכו בפרסים היו מישראל.
מרי הנדרסון, מנהלת התכנית של וועידת החדשנות הגלובלית במשרד ה-CTO של EMC, ציינה: "הוועידה והתערוכה התפתחו בששת השנים האחרונות למקור בר קיימא של רעיונות פורצי דרך. בנוסף לכך האירועים הללו תרמו לקדם קבוצה גדולה של יזמים פוטנציאליים ולקשר בין הכוחות היצירתיים ביותר בתוך EMC. זהו תהליך שבו החברה וגם העובדים מרוויחים המון".
10. מה היו הרגעים הבולטים בפאנל החדשנות? עם אילו חלקים הכי הסכמת והאם היה משהו שהפתיע אותך במיוחד?
"הפאנל שלנו, "אתגרים ומגמות בחדשנות של המאה ה-21", הונחה ע"י יזהר שי, יזם ושותף ב-Canaan Partners, קבוצת השקעות בינלאומית מובילה בתחום הטכנולוגי. הפאנליסטים היו האוורד אליאס, נשיא תחום תשתיות המידע ב-EMC, ד"ר ארנה ברי ואבי חסון, המדען הראשי במשרד התמ"ת. אחד המסרים הבולטים ביותר בפאנל היה הרצון להבין כיצד ניתן ליצור שיתוף פעולה פורה בין גורמים ממשלתיים לבין התעשייה, בייחוד בתחום החדשנות. האוורד הוא אדם שפעל למען שינוי תעשיית ה- IT במשך עשרים השנה האחרונות בזכות ידע מקצועי רב וחוש עסקי מאוד מפותח. הוא מאמין שהצלחה עסקית מושגת ע"י העצמה של אנשים ועידודם למחשבה שונה, וזה חייב להיות מגובה בתמיכת הארגון.. במשולש הזהב של חדשנות, שיתוף הפעולה בין תעשייה, אקדמיה ושלטון הוא חיוני. אם נוסיף את האלמנטים הללו לחדשנות אורגנית יותר שבאה לידי ביטוי באירועים מהסוג של וועידת החדשנות, נשלים את משולש הזהב. ארנה הייתה רוצה לראות את הצלחתה כקטליזאטור להצלחות נוספות במוקדים שונים של EMC בעולם. שלושת האנשים הללו הם מעוררי השראה בגלל המחויבות שלהם לכלכלה הגלובלית, לאנשים ולחזון משותף של עתיד טוב יותר".
11. מה עוד לקחת אתך מהביקור בישראל?
"ישראל קרובה מאוד לליבי ולליבה של משפחתי. האפשרות לקחת חלק בהובלת האירוע בישראל יצרה אצלי קשר עמוק למקום. זהו קשר שילך ויצמח לאורך השנים. הייתי רוצה לחלוק מספר ציטוטים של אנשי מפתח בקבוצה הישראלית:
מיכל יהב-דביר, עוזרת מנהלתית בכירה עבור ד"ר ארנה ברי ומתאמת אירועים עבור EMC ישראל, וורד עצמון, מנהלת בכירה בתחום הפיתוח, הלמידה ותיאום האירועים:
"אנו מאמינות שחדשנות היא מהות התרבות הישראלית והיא מהווה את הבסיס של הארגון בישראל. אנו מסתכלות על הארגון שלנו ורואות חדשנות בכל מקום: במעשים היומיומיים, בתחומים שונים וברמות שונות. עידוד של חדשנות והפיכתה למציאות הינה חלק מה-DNA שלנו. באותה רוח שבה עיצבנו את יום החדשנות שלנו ובייחוד את שוק החדשנות, רצינו שהעובדים שלנו יחושו, יראו, ישמעו וינשמו רעיונות חדשניים ממגוון רחב של מקורות השראה. רצינו להעניק להם אפשרות לבטא את רצונם לחקור, לספוג ולעורר השראה. אירוע זההוכיח כי עידוד של חדשנות הינו תהליך חדשנות העומד בפני עצמו.
לשמחתנו, היום הוכתר כהצלחה עצומה והמשוב שקיבלנו מעובדים, אורחים ומציגים באירוע היה יוצא מן הכלל. היה יום מעורר השראה ופותח אופקים. ללא ספק, הייתה חדשנות בכל מקום!"
רוני פרומקס, מנהל חדשנות ופיתוח עסקי במרכז המצוינות של EMC בישראל:
"כיוון שההזדמנות לארח את יום החדשנות העולמי ניתנה למרכז המצוינות בישראל לראשונה, היה לנו חשוב לתת נופח ישראלי לטקס ולהציג לשאר המדינות תכונות ישראליות וניחוח מקומי שכללו מלבד הטקס עצמו את שוק החדשנות שאירחנו בשעות הבוקר וחגיגה צבעונית ושמחה של יום הולדת שנה למרכז המצוינות. הרעיון ליצירת שוק החדשנות היה ליצור רבגוניות שמאפיינת את תהליך של חדשנות וחשיבה מחוץ לקופסא ולחשוף את העובדים לכמה שיותר רעיונות. לשוק החדשנות הובאו מציגים מקשת מאד רחבה של עיסוקים המייצגים את החדשנות והיזמות הישראלית, כולל קמעונאות, טכנולוגיה, חקלאות, רפואה, חברה ועוד. את הקונספט ישכפלו גם בסניף החברה בארצות הברית ולכן ההתרגשות היתה גלובלית. הפידבק של העובדים מישראל והעמיתים מחו"ל שביקרו בארץ היה מאד חיובי וניכר היה שהם הבינו את היזמות והמרץ שיש לישראלים, כך שהשגנו את מטרתנו."
Tags: EMC חדשנות ראיון