עד שבדקתם באופן ודאי שהרעיון שלכם מוגן באמצעות הכלים של הקניין הרוחני- שמרו עליו כסוד מסחרי
פורסם: 20.2.18 צילום: shutterstock
יש לנו רעיון מקורי. לשירות מיוחד באינטרנט, למשחק מיוחד למובייל, לסרטון ויראלי ייחודי.
איך מתחילים? נכון, מליארדים של אנשים כמונו ברחבי העולם חושבים כל יום על רעיונות משלהם, אבל זו תחילתם של כל העסקים המצליחים וחובקי העולם- ברעיון. הרעיון התממש להצלחה, בזכות עשייה והתמדה.
החדשות הטובות הן, שלרעיונות שלנו סיכויי הצלחה כמו לרעיונות רבים אחרים שהצליחו או שנמצאים בדרך להצלחה. החדשות הפחות טובות הן- שרעיון בעולם המשפטי הוא לא נכס ולכן לא ניתן להגן עליו ככזה. הצד הטוב של עובדה זו הוא החופש שיש לכולנו לחשוב ולבטא כל רעיון שעולה במוחינו- אפילו אם אחרים כבר חשבו עליו. הצד הפחות טוב הוא, שבמסגרת החופש הזה- אחרים יכולים לחשוב ולבטא גם את הרעיונות המוצלחים שלנו.
הדרך היחידה להגן על רעיון מפני אחרים שירצו לעשות בו שימוש, הוא לשמור עליו בסודיות מוחלטת. אמנם, אחרים לא יוכלו לחטוף אותו אך לא נוכל לקדם אותו לשום מקום. סודיות היא כלי יעיל לשימוש באופן זמני, עד שנחליט כיצד אנחנו מקדמים את הרעיון.
כאמור לעיל, סודיות (או בלשון משפטית- שמירה על סוד מסחרי) – היא דווקא שיטה טובה. אך מה קורה בשלב הבא – כשנרצה להוציא את הרעיון לפועל ולהתחיל ליצור קשר עם גורמים שונים על מנת שנוכל לקדם אותו?
קניין רוחני הוא תחום משפטי שנוצר על מנת להגן על רעיונות, בכך שהוא מאפשר להפוך אותם לדבר ממשי. דיני הקניין הרוחני כוללים כלים להגנה על רעיונות כפטנטים, מדגמים, סימני מסחר, זכויות יוצרים וסודות מסחריים. רעיון – כשמעלים אותו על הכתב ומוסיפים לו לעיתים שרטוטים והסברים – יכול להפוך לפטנט. ברגע שהפטנט נרשם ככזה אצל רשם הפטנטים- כל הזכויות לעשות שימוש בפטנט הן רק של בעליו (באותה מדינה שבה נרשם). רעיון לסיפור, יכול להפוך לספר, למחזה, או לסרט- וכל אחד מאילו יהיה מוגן מכח דיני זכויות יוצרים. רעיון לשם ייחודי למוצר או לדמות ייחודית כלוגו, ברגע שיעלו על הכתב הופכים לסימן מסחרי ובצעד נוסף של רישומם ברשם סימני המסחר הופכים לסימן מסחר רשום הכולל זכויות ייחודיות לשימוש השמורות אך ורק לבעליו. שימוש לאורך שנים בשם-גם הוא דרך לרכישת זכויות – זה הוא סימן מסחרי שאינו רשום.
קורה שהרעיון הוא כללי מדי ולא מאפשר להשתמש בכלים של הקניין הרוחני. כך למשל- רעיון כללי למסעדה ייחודית, מקורית, עם אוירה המותאמת למשפחות עם ילדים קטנים- לא מאפשר שימוש בכלים של קניין רוחני. רק כאשר בעל הרעיון יפרט, מה בדיוק החזון שלו: שם המסעדה, צורת הכסאות המקוריים, התפריט הייחודי, המנות עם השמות הייחודיים, שילובי הצבעים והציורים המקוריים- ניתן יהיה להתאים לכל אחד מהפרטים הללו- את אחד מהכלים המגנים שמציע הקניין הרוחני.
דוגמא נוספת היא רעיון למשחק (אפליקצייה) למכשיר נייד המותאם לילדים בני שנתיים, והמפתח אצלם מוטוריקה עדינה. כתיבת מילים אילו, לא תעזור לבעלי הרעיון שכן ישנם אין סוף משחקים היכולים להתאים לתיאור זה. לעומת זאת, תיאור מדוייק- בכתב או בפרזנטציה בצורה אחרת, יאפשרו להגן עליו עם כלים שונים בתחום הקניין הרוחני. פירוט של כללי המשחק, פרטי המשחק, תרשים הזרימה שלו, הדמויות או הסימנים המצויים במשחק, המסכים שיתגלו לעיני המשתמש במשחק, שם המשחק ועוד ועוד פרטים הבונים אותו כמשחק מוכן להפעלה- יפתחו את הפתח לדיני הקניין הרוחני להגן עליו- מכח זכויות יוצרים, סימני מסחר ועוד.
במעבר מרעיון לקניין רוחני, כדאי קודם כל לתעד את הרעיון- לכתוב, להקליד, לשרטט. למי שנתונה היכולת הכלכלית- העזרו במומחים במיתוג- העוזרים ליצור יש מאין. כל אילו עשויים להיות מוכרים כיצירות שיקנו לנו זכויות יוצרים. לגבי כלים נוספים, הרי שלגבי כל אחד מהם ישנם חוקים ובהם הוראות, כיצד ומתי הרעיון הפך לפטנט או למדגם או לסימן מסחר או לסוד מסחרי או ליצירה מוגנת מכח חוק זכויות יוצרים.
*האמור בכתבה זו איננו ייעוץ משפטי.
**הכותבת עו"ד רחל פשר אייקנאר- היא משפטנית מומחית בדיני ידע וקניין רוחני, ובניהול מו"מ והליכים משפטיים בערכאות.
Tags: אסטרטגיה מכירות סטרטאפים קניין רוחני קריירה